13 obserwujących
76 notek
179k odsłon
1354 odsłony

Smoleńsk 10.04.10 - anatomia zbrodni cz.2

Wykop Skomentuj269

Na miesiąc przed piątą rocznicą katastrofy smoleńskiej napisałem podsumowującą notkę dotyczącą tej katastrofy. Materiały w niej zawarty oparty był wyłącznie o dokumenty zamieszczone w raportach: MAK, KBWL LP oraz ujawnioną przez Prokuraturę Wojskową dokumentację medyczną. Główne tezy zawarte w tej notce, które przyczyniły się do tej katastrofy to:

- blokada ABSU w kanale podłużnym,

- trzy, w tym jedna niezamierzona przez zamachowców, eksplozje na lewym skrzydle,

- jedna eksplozja w części ogonowej, która spowodowała zamrożenie pamięci komputera FMS,

- przyziemienie samolotu przy dużym przechyle na lewe skrzydło,

- co najmniej dwie eksplozje w kadłubie po przyziemieniu samolotu.

Szczegóły: 

https://www.salon24.pl/u/tornado/637274,smolensk-10-04-10-anatomia-zbrodni

Czy w ciągu czterech lat, jakie minęły od napisania tej notki zostały ujawnione nowe dokumenty, które mogłyby obalić postawione w niej tezy? Badania prowadzone przez powołaną przez rząd Prawa i Sprawiedliwości Podkomisję ds. Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego z 10 kwietnia 2010 roku jedynie potwierdziły postawione przez mnie tezy, a nawet je wzmocniły. Eksperci z Podkomisji stwierdzili, że z polskiej czarnej skrzynki ATM QAR wycięte zostały ok. 3 sekundy nagrania, a z rosyjskiej ok. 5 sekund. Podkomisja odnalazła w materiałach źródłowych KBWL LP pełne zapisy polskiej czarnej skrzynki i rosyjskiej.

Czy ujawnione brakujące sekundy wniosły coś nowego do śledztwa? Odpowiedź jest twierdząca. Z ostatniego prawidłowo zapisanego kadru z godziny 8:41:02, rejestrator zapisał gwałtowne załamanie się przyspieszeń pionowych i poprzecznych oraz gwałtowny wzrost temperatury z otoczenia czujnika P-5. Lokalizację tego czujnika pokazana jest na fotografii poniżej. 

image

Wykres gwałtownego wzrostu temperatury na zewnątrz kadłuba TU 154 który spowodowany był niezamierzoną przez zamachowców eksplozją mieszanki paliwo powietrze, a która wygenerowała alert TAWS#38 landing  pokazany jest poniżej (krzywa niebieska).

image

A efektem drugiej eksplozji na lewym skrzydle były tzw. loki powybuchowe - czyli charakterystyczne zawinięcia materiału na poszyciu spodnim oderwanej końcówki części lewego skrzydła. - zdjęcie poniżej.

image

Również wbite na głębokość 1 metra drzwi 2L lewej burty potwierdzają, że po przyziemieniu TU 154 doszło do eksplozji na wysokości około 10 metrów, a samolot w chwili eksplozji był przechylony pod kątem 60...80 stopni na lewe skrzydło - grafika i fotografia poniżej:

image

image

Czego nie jestem pewien, to, ile w sumie eksplozji zdetonowano po przyziemieniu samolotu. Skłaniam się ku tezie, że było ich trzy: pierwsza - pomiędzy kokpitem i salonką prezydencką, druga - w kuchni - w bezpośrednim sąsiedztwie salonki nr 3 oraz trzecia  ostatnia, najsilniejsza w luku bagażowym - w bezpośrednim sąsiedztwie centropłata.

Epicentrum wybuchu zaznaczyłem na poniższym zdjęciu satelitarnym z raportu MAK. Eksplozja była tak silna, że odrzuciła na kilkadziesiąt metrów masywne elementy centropłata.

image

Wykop Skomentuj269
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka