tratataba tratataba
121
BLOG

Aborcja jest morderstwem

tratataba tratataba Polityka Obserwuj notkę 3

https://blogs.timesofisrael.com/abortion-and-the-igros-moshe/?fbclid=IwAR32JxsptdlU_mlIUV3Se22MC1rFHF6Mm3iLhZceWK6Me01WKXxzZGbO2pk

Rabin David Sayani

W ostatnich dniach podjęto próbę przedstawienia halachicznego, ortodoksyjnego judaizmu jako sankcjonującego stanowisko pro-choice jako normatywnego, głównie w odpowiedzi na obawy związane z nominacją sędziego Bretta Kavanaugha do Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych. Jedna publikacja poszła nawet tak daleko, że zawierała zeznania kobiet, które poddały się aborcji, zidentyfikowanych jako ortodoksyjne Żydówki. W następstwie tych emocjonalnych i politycznych apeli, musimy wyjaśnić, co żydowskie źródła mają do powiedzenia na temat aborcji i wystrzegać się polemicznych i partyjnych ataków na prezydenta Trumpa, sędziego Kavanaugha czy Bena Shapiro. Ponieważ jesteśmy amerykańskimi Żydami, przeanalizujemy kluczowe argumenty wysuwane przez R 'Moshe Feinsteina, czołowego amerykańskiego poseka od dziesięcioleci, w jego Igros Moshe, CM 2:69.

Księga Wyjścia 21:22 , jedyna wzmianka o śmierci płodu w Torze, brzmi: „A jeśli mężczyźni będą walczyć razem i skrzywdzić kobietę brzemienną, tak że jej owoc odejdzie, ale nie nastąpi żadna krzywda, z pewnością zostanie ukarany grzywną, zgodnie z mąż kobiety położy się na nim; i zapłaci tak, jak ustalą sędziowie. ” W judaizmie przedrabinicznym rozumiano, że „szkoda” tego wersetu odnosi się do płodu. Według Septuaginty termin „krzywda” odnosi się do płodu, a nie do kobiety, i rozróżnia się między aborcją niecałkowicie uformowanego płodu, za którą grozi kara pieniężna, a poronieniem płodu, który przybrał pełną formę - za co karą jest śmierć.

Filon z Aleksandrii ( przepisy specjalne3: 108-109) wyraźnie nakazuje wymierzenie kary śmierci za spowodowanie aborcji uformowanego płodu: „Ale jeśli ktoś boryka się z kobietą w ciąży i uderzy ją w brzuch i poroni, jeśli dziecko, które się w niej poczęło, jest jeszcze niemodne i nieuformowane, zostanie ukarane grzywną, zarówno za napaść, którą popełnił, jak i dlatego, że zapobiegł naturze, która tworzyła i przygotowywała to najwspanialsze ze wszystkich stworzeń, człowieka, od powołania go do życia. Ale jeśli poczęte dziecko przybrało odrębny Kształt we wszystkich swoich częściach, otrzymawszy wszystkie właściwe mu łączące i wyróżniające cechy, umrze; dla takiego stworzenia jak to jest człowiek, którego zabił jeszcze w warsztacie natury, który nie uważał jeszcze, że to właściwy czas, aby wydać go na światło, ale trzymał go jak posąg leżący w warsztacie rzeźbiarza, nie wymagając niczego więcej niż uwolnienia i wysłania w świat ”. (Tłum. Charles Duke Yonge, 1854-1890). Abraham Geiger wnioskuje z tego o istnieniu starożytnego prawa, zgodnie z którym (w przeciwieństwie do rabinizmuhalakha ) karą za aborcję płodu o pełnej formie była śmierć ( Ha-Mikra ve-Targumav , 280–1, 343–4).

Błędne tłumaczenia Septuaginty nie są akceptowane w judaizmie normatywnym i jako takie nie interpretujemy powyższego wersetu jako sankcjonującego karę śmierci za płód. Niemniej judaizm traktuje o świętości życia ludzkiego we wszystkich jego formach, od zapłodnienia po rozkład martwych szczątków. Podczas gdy halakhot różni się od etapu do etapu wzdłuż tego kontinuum, życie płodowe jest uważane za cenne i nie może zostać zniszczone bezmyślnie. Aborcja, ponieważ jest zniewagą wobec świętości życia, podważa naszą relację z B-giem i zmniejsza obecność B-ga na świecie według Zoharu.

Choć nie jest to tekst halachiczny, Zohar (Szemot 3b) potępia aborcję w sposób jednoznaczny - „ Man dekatil benoy, hahu ubra demit'abera iteteih, vegarim lekatala leih bim'aha, desatir binyaina dekudsha berich hu ve'umanuta dileih. To człowiek dekatil bar nash. Veha katil benoy. Telata bishin avid dechol alema la yachil lemisbal, ve'al da alma mitmogega ze'eir ze'eir, velo yedia ', vekudsha berich hu istalik me'alma, vecharba vechafna umotana atyain al alma. Ve'illein inun. Katil benoy, satir binyaina demalka. Dachei shechineta, de'azla umeshatteta be'alema, vela ashkachat naycha. Ve'al illein, rucha dekudsha bacheyah. Ve'alma itdan bechol hanei dinin. Vav lehahu bar nash, vav leih, tav leih dela yitberei be'alma. ”

„Trzecim grzechem, który wypędza Szechinę (Boską Obecność) ze świata, jest ten, który zabija swoje dzieci, czyli płód, który poczęła jego żona, i powoduje, że zostaje on zabity w jej brzuchu [przez aborcję]. W ten sposób burzy konstrukcję B-ga i Jego rzemiosło [bowiem płód jest ukształtowany z wielkim rzemiosłem]. Są ludzie, którzy zabijają inną osobę, a ta zabija własne dzieci. [Aborcja powoduje] trzy zło, którego cały świat nie może znieść. Dlatego świat powoli się pogarsza, chociaż nie wiadomo dlaczego. B-ga usuwa się ze świata, a na świat przychodzą zniszczenie, głód i śmierć. Oto zło: zabija swoje dzieci, burzy budowlę króla i odpycha Szechinę, która wędruje po świecie i nie może znaleźć odpoczynku. Za to zło Boski Duch płacze, a świat zostaje osądzony. Biada temu człowiekowi, biada mu, lepiej, że nie został stworzony na świecie ”.

Wybitny amerykański , reb Mosze Feinstein, w swoim Igros Moshe ( Choszen Miszpat 2:69 ) był nieugięty, że aborcja jest niedopuszczalna, z wyjątkiem przypadku, w którym nakazałaby to halacha , a mianowicie, gdy płód stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia matka. Dlatego nie ma „wyboru”. Należy albo nakazać aborcję, gdy wydaje się to halachicznie / medycznie konieczne, albo nie można jej przerwać, gdy takie niebezpieczeństwo nie istnieje. Twierdził, że powszechnie przyjęty pogląd jest taki, że zabicie płodu stanowi jawne morderstwo i dlatego jest zabronione na poziomie prawa Tory. W związku z tym, jak utrzymywał, jest to dopuszczalne tylko wtedy, gdy płód stanowi bezpośrednie, zagrażające życiu zagrożenie dla matki, ale nie w innych okolicznościach, nawet gdy dziecko będzie cierpieć na poważną chorobę.

Dowiadujemy się, że płód, który goni za matką, należy zabić z Miszny, Ohalot 7: 6- „Ha'ishah shehi makshah leiled, mechatechin et havlad beme'eiha umotzi'in oto evarim evarim, mipenei shechayeiha kodemin lechayav. Yatza rubo, ein noge'in bo, she'ein dochin nefesh mipenei nafesh; ” kobieta, która miała kłopoty z porodem, rozcinają w niej płód i wyciągają go kończyna po kończynie, ponieważ jej życie jest ważniejsze od życia. Gdyby większość z nich już wyszła, nie dotykają jej, ponieważ nie odpychamy jednego życia na drugie.

Rambam, Hilchot Retzichah V'Shmirat HaGuf 1: 9, kodyfikuje to pod przykrywką din rodef- „Lefikach horu chachamim sheha'uvrah shehi makshah leiled - mutar lachtoch ha'over beme'eiha, bein besam bein bayad. Mipnei shehu kerodef achareiha leharegah. ve'im mishehotzi rosho, ein noge'in bo, she'ein dochin nefesh mipenei nefesh, vezeh hu tiv'o shela'olam. ” Według Rambama: „Z tego powodu mędrcy orzekli, że w przypadku kobiety ciężarnej wykonującej niebezpieczny poród, dopuszczalna jest aborcja płodu za pomocą narkotyku lub ręcznie, ponieważ jest to jak ścigający ją rodef zabić ją. Jednak gdy już wyłoniła się jego głowa, nie można go dotykać, ponieważ nie odkładamy jednej nefesz [duszy] dla drugiej, a taka jest naturalna droga świata. ”Rambam mówi, że powód dopuszczenia aborcji płodu nie ma związku z tym, czy jest to uważane za zabójstwo, jak twierdzi Rambam, z pewnością jest to morderstwo. Jest to jednak dozwolone ze względu na din rodef, który dyktuje, że jeśli ktoś zagraża Twojemu życiu, możesz go zabić w ramach samoobrony. Również w tym przypadku płód jest uważany za osobę i jeśli zagraża życiu swojej matki, może zostać zabity z tego, a nie innego powodu. Rambam z pewnością utrzymuje, że płodu nie wolno zabijać, chyba że zagraża życiu matki. może zostać zabity z tego, a nie innego powodu. Rambam z pewnością utrzymuje, że płodu nie wolno zabijać, chyba że zagraża życiu matki. może zostać zabity z tego, a nie innego powodu. Rambam z pewnością utrzymuje, że płodu nie wolno zabijać, chyba że zagraża życiu matki.

R 'Mosze jest nieugięty, że aborcja jest formą morderstwa. Din rodef pozwala zabić kogoś, kto grozi zamordowaniem kogoś innego, a R 'Moshe mówi, że powołując się na din rodef, aby zezwolić na zabicie płodu, Rambam nauczał również, że płód jest uważany za żywą osobę. Tylko status rodefa pozwala jednej osobie zabić drugą osobę. Bez tego uzasadnienia zabicie płodu byłoby w rzeczywistości aktem morderstwa, takim samym jak zabicie jakiejkolwiek innej osoby. R 'Moshe pisze, wyjaśniając Rambam: Meforash od yoter dahareigat uber hu retzichah mamash, sheharei katav ta'am al mah shebemaksheh layeled mutar lachtoch ha'uber shebim'iyah kedei lehatzil et ha'im mipenei shehu kerodef achareiha leharegah. „W Rambam jest jeszcze bardziej jasne, że zabicie płodu jest morderstwem, ponieważ pozwolenie na odcięcie płodu w celu uratowania matki oparł na statusie płodu jako prześladowcy, który próbuje ją zabić”.

Dlatego też, jeśli w rzeczywistości nie zagraża życiu matki, zabicie płodu jest morderstwem: „Levarer sheharigat over asurah be'asur retzichah bein b'akum, bein b'yisra'el… Ul'chen l'dina… Ika issur retzichah maleh tirtzach gam al uber verak shepatur hahorego memitah. ” Aborcja jest zabroniona jako morderstwo zarówno dla Gojów, jak i Żydów… Dlatego prawo jest takie… że istnieje całkowity zakaz zabijania, wywodzący się z wersetu „Nie zabijaj” ( Szemot 20:13), nawet jeśli chodzi o płód, z tym że zabójca nie ponosi odpowiedzialności za śmierć [kara] ”. Nie można dokonać aborcji, jeśli nie chodzi o życie matki. „Ve'asur lehargo af lifkoach nefesh dechol inshei verak lehatzalat imo shelo tamot b'lidato hu haheter velo bishvil shum tzorech deha'im shezeh asur bifshitot”, zabijanie go byłoby zabronione nawet po to, by ocalić czyjeś życie. Wyjątkiem byłoby uratowanie życia matki podczas porodu, a nie inne potrzeby matki, co byłoby zdecydowanie zabronione.


tratataba
O mnie tratataba

Mam konserwatywne poglądy. Z każdym chętnie rozmawiam. Jestem otwarta na poglądy inne od moich. Nie znoszę tylko chamstwa i cwaniactwa. Cenię ludzi honorowych. Radość życia to moja dewiza i staram się  jej trzymać.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka