3 obserwujących
374 notki
128k odsłon
115 odsłon

Aborcja jest morderstwem

Wykop Skomentuj2

https://blogs.timesofisrael.com/abortion-and-the-igros-moshe/?fbclid=IwAR32JxsptdlU_mlIUV3Se22MC1rFHF6Mm3iLhZceWK6Me01WKXxzZGbO2pk

Rabin David Sayani

W ostatnich dniach podjęto próbę przedstawienia halachicznego, ortodoksyjnego judaizmu jako sankcjonującego stanowisko pro-choice jako normatywnego, głównie w odpowiedzi na obawy związane z nominacją sędziego Bretta Kavanaugha do Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych. Jedna publikacja poszła nawet tak daleko, że zawierała zeznania kobiet, które poddały się aborcji, zidentyfikowanych jako ortodoksyjne Żydówki. W następstwie tych emocjonalnych i politycznych apeli, musimy wyjaśnić, co żydowskie źródła mają do powiedzenia na temat aborcji i wystrzegać się polemicznych i partyjnych ataków na prezydenta Trumpa, sędziego Kavanaugha czy Bena Shapiro. Ponieważ jesteśmy amerykańskimi Żydami, przeanalizujemy kluczowe argumenty wysuwane przez R 'Moshe Feinsteina, czołowego amerykańskiego poseka od dziesięcioleci, w jego Igros Moshe, CM 2:69.

Księga Wyjścia 21:22 , jedyna wzmianka o śmierci płodu w Torze, brzmi: „A jeśli mężczyźni będą walczyć razem i skrzywdzić kobietę brzemienną, tak że jej owoc odejdzie, ale nie nastąpi żadna krzywda, z pewnością zostanie ukarany grzywną, zgodnie z mąż kobiety położy się na nim; i zapłaci tak, jak ustalą sędziowie. ” W judaizmie przedrabinicznym rozumiano, że „szkoda” tego wersetu odnosi się do płodu. Według Septuaginty termin „krzywda” odnosi się do płodu, a nie do kobiety, i rozróżnia się między aborcją niecałkowicie uformowanego płodu, za którą grozi kara pieniężna, a poronieniem płodu, który przybrał pełną formę - za co karą jest śmierć.

Filon z Aleksandrii ( przepisy specjalne3: 108-109) wyraźnie nakazuje wymierzenie kary śmierci za spowodowanie aborcji uformowanego płodu: „Ale jeśli ktoś boryka się z kobietą w ciąży i uderzy ją w brzuch i poroni, jeśli dziecko, które się w niej poczęło, jest jeszcze niemodne i nieuformowane, zostanie ukarane grzywną, zarówno za napaść, którą popełnił, jak i dlatego, że zapobiegł naturze, która tworzyła i przygotowywała to najwspanialsze ze wszystkich stworzeń, człowieka, od powołania go do życia. Ale jeśli poczęte dziecko przybrało odrębny Kształt we wszystkich swoich częściach, otrzymawszy wszystkie właściwe mu łączące i wyróżniające cechy, umrze; dla takiego stworzenia jak to jest człowiek, którego zabił jeszcze w warsztacie natury, który nie uważał jeszcze, że to właściwy czas, aby wydać go na światło, ale trzymał go jak posąg leżący w warsztacie rzeźbiarza, nie wymagając niczego więcej niż uwolnienia i wysłania w świat ”. (Tłum. Charles Duke Yonge, 1854-1890). Abraham Geiger wnioskuje z tego o istnieniu starożytnego prawa, zgodnie z którym (w przeciwieństwie do rabinizmuhalakha ) karą za aborcję płodu o pełnej formie była śmierć ( Ha-Mikra ve-Targumav , 280–1, 343–4).

Błędne tłumaczenia Septuaginty nie są akceptowane w judaizmie normatywnym i jako takie nie interpretujemy powyższego wersetu jako sankcjonującego karę śmierci za płód. Niemniej judaizm traktuje o świętości życia ludzkiego we wszystkich jego formach, od zapłodnienia po rozkład martwych szczątków. Podczas gdy halakhot różni się od etapu do etapu wzdłuż tego kontinuum, życie płodowe jest uważane za cenne i nie może zostać zniszczone bezmyślnie. Aborcja, ponieważ jest zniewagą wobec świętości życia, podważa naszą relację z B-giem i zmniejsza obecność B-ga na świecie według Zoharu.

Choć nie jest to tekst halachiczny, Zohar (Szemot 3b) potępia aborcję w sposób jednoznaczny - „ Man dekatil benoy, hahu ubra demit'abera iteteih, vegarim lekatala leih bim'aha, desatir binyaina dekudsha berich hu ve'umanuta dileih. To człowiek dekatil bar nash. Veha katil benoy. Telata bishin avid dechol alema la yachil lemisbal, ve'al da alma mitmogega ze'eir ze'eir, velo yedia ', vekudsha berich hu istalik me'alma, vecharba vechafna umotana atyain al alma. Ve'illein inun. Katil benoy, satir binyaina demalka. Dachei shechineta, de'azla umeshatteta be'alema, vela ashkachat naycha. Ve'al illein, rucha dekudsha bacheyah. Ve'alma itdan bechol hanei dinin. Vav lehahu bar nash, vav leih, tav leih dela yitberei be'alma. ”

„Trzecim grzechem, który wypędza Szechinę (Boską Obecność) ze świata, jest ten, który zabija swoje dzieci, czyli płód, który poczęła jego żona, i powoduje, że zostaje on zabity w jej brzuchu [przez aborcję]. W ten sposób burzy konstrukcję B-ga i Jego rzemiosło [bowiem płód jest ukształtowany z wielkim rzemiosłem]. Są ludzie, którzy zabijają inną osobę, a ta zabija własne dzieci. [Aborcja powoduje] trzy zło, którego cały świat nie może znieść. Dlatego świat powoli się pogarsza, chociaż nie wiadomo dlaczego. B-ga usuwa się ze świata, a na świat przychodzą zniszczenie, głód i śmierć. Oto zło: zabija swoje dzieci, burzy budowlę króla i odpycha Szechinę, która wędruje po świecie i nie może znaleźć odpoczynku. Za to zło Boski Duch płacze, a świat zostaje osądzony. Biada temu człowiekowi, biada mu, lepiej, że nie został stworzony na świecie ”.

Wykop Skomentuj2
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale