tratataba tratataba
325
BLOG

Obalony Berling i Stefan Kisielewski

tratataba tratataba Polityka historyczna Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

Pomnik generała Ludowego Wojska Polskiego Zygmunta Berlinga został zepchnięty z cokołu na Saskiej Kępie. Dokonała tego grupa określająca się jako "Niezłomni". Osiągnięciem na Twitterze pochwalił się były poseł Adam Słomka.

Pod koniec maja tego roku wojewoda mazowiecki zdecydował, że pomnik gen. Berlinga ma zostać usunięty. Dzielnica Praga-Południe miała zdemontować obelisk dokona do końca roku - miał on zostać przewieziony do magazynu Muzeum Historii Polski. Decyzja o jego usunięciu zapadła na podstawie ustawy dekomunizacyjnej, jednak wtedy nie było na to pieniędzy - informowała wtedy "Gazeta Wyborcza" w Warszawie. Demontaż miał kosztować 50 tys. zł. Pomnik w obecnym miejscu stanął w 1985 r.

Generał Zygmunt Berling był żołnierzem Legionów Polskich, generałem broni Wojska Polskiego, należał do PZPR, współpracował też z radzieckimi służbami specjalnymi NKWD. Warto też jednak zauważyć, że pomnik stoi w miejscu, z którego, jak pisze "Wyborcza", w sierpniu 1944 r. wysłał desant przez Wisłę na Czerniaków na pomoc Powstaniu Warszawskiemu.

Pomnik generała był w ostatnich latach wielokrotnie dewastowany.

za gazeta.pl


A tu opinie o "bohaterze"

"Oburza mnie zawsze, gdy we wspomnieniach emigracyjnych oficerów czy polityków poniżany jest czy spotwarzany generał Berling. Wszak fakt, że ten, z legionowych wywodzący się formacji oficer, pozostał w Rosji i potrafił znaleźć wspólny język z komunistami, dla Polski ma większe znaczenie polityczne i praktyczne niż działalność najbardziej bohaterskich oficerów polskich na zachodzie.”

— Stefan Kisielewski w liście pisanym do Jerzego Giedroycia z 1963 r.

"Czułem, że jest on (Berling) częścią jakiegoś polskiego etosu rozdarcia.”

— Zdzisław Peszkowski


I co wy na to?

tratataba
O mnie tratataba

Mam konserwatywne poglądy. Z każdym chętnie rozmawiam. Jestem otwarta na poglądy inne od moich. Nie znoszę tylko chamstwa i cwaniactwa. Cenię ludzi honorowych. Radość życia to moja dewiza i staram się  jej trzymać.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka