PRAWO
Przede wszystkim zmiana konstytucji i wprowadzenie jednego ośrodka władzy. Najlepiej Prezydenta z uprawnieniami szefa rządu, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych. Taki zabieg pozwoli uchwycić stery rządów administracji i jasno określi odpowiedzialność i kompetencje władzy wykonawczej.
Sejm – z uwagi na zmieniający się charakter partii politycznych, są to teraz ośrodki popierające liderów partyjnych, niepotrzebna jest liczba 460 parlamentarzystów. Ponieważ w Polsce jest teraz 16 regionów, można założyć, że w każdym z nich istnieje po 4 okręgi wyborcze i wybiera się w nich po dwóch posłów. Tym sposobem polski Sejm liczyłby 128 posłów.
Senat – powinien składać się z wybranych w wyborach powszechnych Marszałków Województw oraz ustępujących Prezydentów państwa.
Do dyskusji jest kwestia ordynacji wyborczej i technicznych aspektów wyboru władz ustawodawczych.
Sądownictwo – przede wszystkim dopuszczenie do zawodów prawniczych wszystkich chętnych (poza sędziami i prokuraturą). Również możliwie jak najszersze dopuszczenie prawa prywatnego (umowy) jako podstawa prawna stosunków między ludźmi i instytucjami.
Niebagatelną sprawą wydaje się również tworzenie takich aktów prawnych, które będą logiczne, spójne i czytelne dla ludzi bez żadnej wiedzy prawnej i wykształcenia kierunkowego. O tym, że jest to możliwe świadczą przykłady z historii. Formularze, rejestry, kodeksy mogą być pisane poprawnym i zrozumiałym językiem bez nadużywania nowomowy biurokratycznej i hermetycznego języka specjalistycznego. Wynika to wprost z postawy służebnej państwa wobec obywateli i roli dyskretnego, lecz konsekwentnego organizatora porządku prawnego Rzeczypospolitej.
Amatorsko komentuję rzeczywistość polityczną i gospodarczą, staram się wgryzać w mechanizmy i prawdziwe siły, które stoją za figurami pokazującymi się na scenie tej gry. Mieszkałem w Słupsku, zanim to stało się modne, od lat Gdynia...
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka