Dla biznesmenów, menedżerów i osób szukających nowej pracy najcenniejsze są kontakty. Tym właśnie
wabią internautów serwisy społecznościowe typu „business networking", jak międzynarodowe Linkedin.com, Xing.com, Viadeo.com, oraz ich polskie klony: Goldenline.pl, Biznes.net i Profeo.pl.
Dynamiczny rozwój witryn służących do utrzymywania sieci kontaktów profesjonalnych - zwanych
marketingiem relacji - świadczy o tym, że ich filozofia trafiła w sedno naszych kręgów zainteresowań. Uzupełniają one, albo zastępują zarezerwowane dotychczas dla elit kluby Lion's, Rotary, a nawet loże masońskie.
Dzięki serwisom społecznościowym tego typu można osiągnąć co najmniej
sześć korzyści:
- Rozwinąć swój biznes nawiązując kontakty z nowym klientem lub dostawcą. Dla osób zajmujących się doradztwem lub zainteresowanych kotraktami na outsourcing np. programowanie przydatna może okazać się sieć znajomych w serwisach międzynarodowych: LinkedIn.com, Xing.com i Viadeo.com.
- Dowiedzieć się więcej o osobach, z którymi mamy kontakty zawodowe, na przykład spotkanie biznesowe, negocjacje, przetarg... Przed spotkaniem warto nieraz przeszukać takie serwisy jak: Goldenline.pl, Biznes.net, Profeo.pl, a nawet Nasza-Klasa.pl.
- Nawiązać kontakty z interesującymi nas osobami, które znają nasi znajomi: poszukiwanie pracy, poszukiwanie prelegenta na konferencję, eksperta...
- Stać się bardziej widocznym dla łowców głów. Specjaliści od rekrutacji wpisują do wyszukiwarek tych serwisów stanowisko (np. kierownik działu sprzedaży) i nazwy firm o podobnym profilu co ich klient. Następnie szukają przez kogo mogą dotrzeć do interesujących ich osób.
- Stać się bardziej widocznym dla Google. Serwisy networkingowe są dobrze pozycjonowane i wyskakują wysoko na stronie zapytań w wyszukiwarkach.
By odnieść sukces, trzeba jednak najpierw zainwestować sporo czasu, by stworzyć dobry i kompletny profli, przestrzegać netetykiety i przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość.
Osobiście polecam dwa serwisy: Linkedin.com dla biznesmenów i GoldenLine.pl dla osób poszukujących pracy.