Grzegorz Gembalski Grzegorz Gembalski
274
BLOG

zmniejszanie przez wzrastanie, czyli ściemnianie o emisjach CO2

Grzegorz Gembalski Grzegorz Gembalski Polityka Obserwuj notkę 23
Jak podaje portal Business Insider "Według danych systemu ETS w ubiegłym roku nasza gospodarka ze stacjonarnych instalacji (bez lotnictwa, dla którego jeszcze nie ma danych) wyemitowała zaledwie 114,8 mln ton CO2 (zweryfikowane emisje), czyli o aż 38 proc. mniej rok do roku (-69,3 mln ton)"

Jak podaje portal Business Insider "Według danych systemu ETS w ubiegłym roku nasza gospodarka ze stacjonarnych instalacji (bez lotnictwa, dla którego jeszcze nie ma danych) wyemitowała zaledwie 114,8 mln ton CO2 (zweryfikowane emisje), czyli o aż 38 proc. mniej rok do roku (-69,3 mln ton)"

Duma, duma, duma (jak to śpiewa WW w piosence "ok boomer"). Dlaczego więc zwolennicy ograniczenia emisji CO2 przez człowieka, zamiast skakać z radości, powinni raczej przywdziewać czarne żałobne barwy? 

Bo te spadki prawie wcale nie są zasługą reformy czegokolwiek. Wprowadzenia nowych technologii, zmiany procesów. Nie. Te zmiany są wynikiem wygaszenia produkcji w Polsce. 

Wracając do emisji CO2, największe zmiany dotyczą: polskich hut żelaza (-95 proc. rdr), producentów papieru (-91 proc.), wełny mineralnej (-81 proc.), producentów szkła (-72,5 proc.), przetwórców metali żelaznych (-71 proc.). 

Wielkie koncerny, takie jak ArcelorMittal przeniosą produkcję do Indii lub Chin. Mniejsze rodzinne firmy, takie jak np Huta Szkła Gloss w wielkopolskim Poniecu po prostu się zamknie. 

A jak to wpłynie na ilość CO2 emitowanego przez ludzkość?

No cóż, może warto przypomnieć zadanie na myślenie, które pojawiało się na lekcji fizyki w liceum. W zamkniętym izolowanym pomieszczeniu stoi otwarta, włączona do prądu lodówka. Czy powietrze w pomieszczeniu się ochłodzi czy ociepli? 

Mam wrażenie, że nasi decydenci, szczególnie ci zasiadający w europarlamencie gremialnie by polegli na tym zadaniu. Wywalenie produkcji do krajów Azji, czy Afryki i zamiana lokalnego transportu kolejowego na transport dalekomorski nie przyczyni się do redukcji niczego, poza zatrudnieniem ludzi w przemyśle europejskim. 

Zbliżamy się do wyborów do europarlamentu. To ludzie, których wybierzemy będą współdecydować o przyszłej polityce UE. W tym polityce klimatycznej. 

Może naszym przyszłym przedstawicielom warto przed wrzuceniem kartki wyborczej zadać pytanie.

Ochłodzi się, czy ociepli? 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj23 Obserwuj notkę

Otaczający nas cyfrowy świat pełen jest spamu i hejtu, który często ukryty jest pod pozorami anonimowości. Dlatego postanowiłem pisać pod własnym imieniem i nazwiskiem. Nie wstydzę się własnych poglądów i wiem, że one zmieniają się w czasie i pod wpływem innych.  W związku z gwałtownym rozwojem SI dodałem do swojego profilu konto suppi. Tak, żeby było widać, że jestem człowiekiem z krwi i kości. 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (23)

Inne tematy w dziale Polityka