Waldenar Korczyński Waldenar Korczyński
66
BLOG

Zapomniane(?) urodziny

Waldenar Korczyński Waldenar Korczyński Społeczeństwo Obserwuj notkę 2
Są takie rocznice, gdzie człowiek ma raczej ambiwalentne uczucia; zapomnieć czy - przeciwnie - przypominać. I tak się akurat składa, że dwóch na pewno wielkich (w sensie znaczących), choć niekoniecznie dobrych, ludzi urodziło się "blisko siebie". O nich jest właśnie ten tekst.

Są takie rocznice, gdzie człowiek ma raczej ambiwalentne uczucia; zapomnieć czy - przeciwnie - przypominać. I tak się akurat składa, że dwóch na pewno wielkich (w sensie znaczących), choć niekoniecznie dobrych, ludzi urodziło się "blisko siebie". O nich jest właśnie ten tekst.

Chodzi jak łatwo się po dacie domyślić o panów

Adolfa Hitlera i Włodzimierza Lenina.

Pierwszy urodził się  20 kwietnia 1889 roku (urodziny ma więc dziś) w Braunau am Inn,  a drugi  22 kwietnia roku 1870 (urodziny za dwa dni) w Symbirsku. Życiorysy obu panów znaleźć można w wielu miejscach, np. w Wikipedii. O obu napisano mnóstwo opracowań; książek, analiz psychologicznych, nawet szukano żyjących inkarnacji. Ja nieszczególnie interesowałem się tym tematem, ale od czasu do czasu usiłowałem znaleźć odpowiedź na pytanie o to skąd u obu pojawiło się Zło. Bo było to zło niebylejakie. I wielkością, która  do dziś poraża i - może to jest najciekawsze - łatwością z jaką zarażało ono innych ludzi. Żadnej sensownej odpowiedzi, oczywiście, nie znalazłem. Znalazłem tylko pytanie; czy wolterowski Kandyd mógłby istnieć np. w pierwszej połowie XX wieku? A dziś na Ukrainie? Ja nie wiem. Jeśli macie pomysł, napiszcie. Miłego Wieczoru.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo