Mamy w chwili obecnej sytuację w której większość parlamentarna dąży do sytuacji opisywanej w dziejach Państwa Polskiego gdzie jeden człowiek mógł zniweczyć prawa stworzone przez wielu.
Liberum Veto - wolne nie zgadzam się
Historia Legislacji.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym
projekt dotyczy zmiany zasad wyboru Prezesa Trybunału Konstytucyjnego - wprowadzenia trzyletniej kadencji; możliwości jedynie dwukrotnego powołania na stanowisko Prezesa i Wiceprezesa TK; skrócenia terminu dla przeprowadzenia wyboru kandydatów; zwiększenia liczby kandydatów przedstawianych Prezydentowi przez Zgromadzenie Ogólne do co najmniej trzech
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=6F47220F552236D3C1257F00004D4A98
- 13 listopada 2015
Projekt wpłynął do Sejmu - druk nr 12
- 17 listopada 2015
Skierowano do I czytania w komisjach
- 18 listopada 2015
I czytanie w komisjach
-
-
Praca w komisjach po I czytaniu
- 18 listopada 2015
Sprawozdanie komisji druk nr 20
Sprawozdawca: Marek Ast
Wniosek komisji: załączony projekt ustawy
- 19 listopada 2015
II czytanie na posiedzeniu Sejmu
Nr posiedzenia: 1
Decyzja: niezwłocznie przystąpiono do III czytania
- 19 listopada 2015
III czytanie na posiedzeniu Sejmu
Nr posiedzenia: 1
Głosowanie: całość projektu ustawy
Wynik: 268 za, 0 przeciw, 0 wstrzymało się (głos. nr 78)
Decyzja: uchwalono
Komentarz: wniosek o odrzucenie, poprawki
- 19 listopada 2015
Ustawę przekazano Prezydentowi i Marszałkowi Senatu
- 20 listopada 2015
Stanowisko Senatu
- 20 listopada 2015
Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu
- 20 listopada 2015
Prezydent podpisał ustawę
-
Ustawa o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym Tekst ustawy w formacie htmlTekst ustawy w formacie pdf
Uchwalono na pos. nr 1 dnia 19-11-2015
Dz.U. poz. 1928
A teraz kilka słów o prawie tej ekspresowej legislacji.
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej".
§ 1. 1. Podjęcie decyzji o przygotowaniu projektu ustawy poprzedza się:
1) wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków społecznych w dziedzinie wymagającej interwencji organów władzy publicznej oraz wskazaniem pożądanych
kierunków ich zmiany;
2) ustaleniem potencjalnych, prawnych i innych niż prawne, środków oddziaływania umożliwiających osiągnięcie zamierzonych celów;
3) określeniem przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, organizacyjnych, prawnych i finansowych każdego z rozważanych rozwiązań;
4) zasięgnięciem opinii podmiotów zainteresowanych rozstrzygnięciem sprawy;
5) dokonaniem wyboru sposobu interwencji organów władzy publicznej.
Każdy projekt rządowy ląduje w RCL- http://www.rcl.gov.pl/
Coś o czym trzeba pamiętać tworząc prawo.
http://www.rcl.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=77&Itemid=66
Stanowisko Rządu opracowywane jest do pozarządowego projektu ustawy, czyli do projektu ustawy opracowanego przez posłów (komisje sejmowe lub co najmniej 15 posłów), Senat, Prezydenta oraz grupę co najmniej 100.000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.
Pozarządowy projekt ustawy przekazywany jest przez Marszałka Sejmu Radzie Ministrów. Za realizację obowiązków Rady Ministrów wobec Sejmu i Senatu odpowiada Sekretarz do Spraw Parlamentarnych, którego funkcję pełni sekretarz lub podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dlatego też przekazany przez Marszałka Sejmu pozarządowy projekt ustawy faktycznie trafia do Sekretarza do Spraw Parlamentarnych, który następnie projekt ten przesyła niezwłocznie podmiotowi właściwemu ze względu na zakres przedmiotowy projektowanej regulacji.
Po zapoznaniu się treścią pozarządowego projektu ustawy organ właściwy do przygotowania stanowiska Rządu może stwierdzić, że przygotowanie takiego stanowiska jest niecelowe. Sytuacja taka będzie miała miejsce w szczególności, gdy Rada Ministrów skierowała albo powinna skierować do Sejmu własny projekt ustawy. O podjętej decyzji organ właściwy powiadamia niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów, za pośrednictwem Sekretarza do Spraw Parlamentarnych. W konsekwencji powyższego Rada Ministrów może zdecydować o nieprzedstawieniu stanowiska do pozarządowego projektu ustawy.
W pozostałych przypadkach podmiot właściwy ze względu na zakres przedmiotowy zmian proponowanych w pozarządowym projekcie ustawy opracowuje stanowisko Rządu według opisanej poniżej procedury.
W przypadku gdy to nie rząd tworzy ustawe stanowisko rządu wymaga "konsultacji i opiniowania".
Uzgodnienia, konsultacje publiczne lub opiniowanie projektu stanowiska rządu
http://www.rcl.gov.pl/book/?q=node/461
Liczne szczególy ale w sytuacji gdy nie ma konsultacji społecznych konsultacji społecznej podlega "stanowisko rządu" w sprawie.
Rząd jest bowiem reprezentantem społeczeństwa a nie grupą kolesi grających w gałę.
W skrócie wygląda to tak.
|
Dokumenty lub informacje wymagane na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów
|
Czy zostały opracowane lub dołączone
|
1.
|
Wniosek o rozpatrzenie projektu stanowiska Rządu
|
|
2.
|
Projekt stanowiska Rządu
|
|
3.
|
OSR do pozarządowego projektu - jeżeli był sporządzony
|
|
4.
|
Protokół rozbieżności
|
|
5.
|
Zestawienie nieuwzględnionych uwag zgłoszonych w ramach opiniowania
|
|
6.
|
Raport z konsultacji
|
|
7.
|
Opinia Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów wraz ze stanowiskiem organu wnioskującego
|
|
8.
|
Opinie, analizy i materiały wymagane lub niezbędne ze względu na przedmiot projektu
|
|
9.
|
Ustosunkowanie się do zgłoszonych uwag
|
|
W wielu przypadkach są to nadmierne formalności niemniej każdy projekt wymaga
Regulamin sejmu
Rozdział 2
POSTĘPOWANIE Z PILNYMI PROJEKTAMI USTAW
Art. 71
1. Marszałek Sejmu, nadając bieg projektowi ustawy wniesionemu do Sejmu przez Radę Ministrów w trybie art. 123 Konstytucji, zwanemu dalej "pilnym projektem ustawy", ustala jednocześnie orientacyjny kalendarz prac w Sejmie nad projektem.
2. Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, może zwrócić Radzie Ministrów pilny projekt ustawy w celu uzupełnienia, jeżeli uzasadnienie dołączone do projektu jest niekompletne. Art. 34 stosuje się odpowiednio.
Art. 72
1. Marszałek Sejmu zarządza drukowanie pilnych projektów ustaw niezwłocznie po ich otrzymaniu.
2. Doręczenie projektu posłom może być - w uzasadnionych wypadkach - zastąpione podaniem do wiadomości, że druki projektu są wyłożone do odbioru w Kancelarii Sejmu. Art. 35 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 73
1. Pierwsze czytanie pilnego projektu ustawy przeprowadza się na posiedzeniu Sejmu lub komisji. Marszałek Sejmu może zarządzić przeprowadzenie pierwszego czytania bez zachowania terminu określonego w art. 37 ust. 4.
2. Marszałek Sejmu, kierując pilny projekt ustawy do komisji, ustala im jednocześnie termin przedstawienia sprawozdania, nie dłuższy jednak niż 30 dni.
2a. W odniesieniu do pilnego projektu ustawy można przeprowadzić wysłuchanie publiczne, o którym mowa w rozdziale 1a.
3. Przepisy art. 38, art. 39 ust. 1 i 2 i art. 40-43 stosuje się odpowiednio.
Art. 74
Pilny projekt ustawy Marszałek Sejmu wprowadza do porządku dziennego posiedzenia Sejmu, najbliższego po zakończeniu prac komisji.
Art. 75
Przed rozpoczęciem drugiego czytania Rada Ministrów może wycofać klauzulę pilności.
Art. 76
1. Drugie czytanie pilnego projektu ustawy obejmuje:
1) przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,
2) przeprowadzenie debaty i zgłaszanie poprawek.
2. Do trzeciego czytania pilnego projektu ustawy stosuje się odpowiednio przepisy art. 47-49.
3. Marszałek Sejmu odmawia poddania pod głosowanie poprawki dotyczącej pilnego projektu ustawy, która uprzednio nie była przedstawiona komisji w formie pisemnej.
4. Przepisy art. 44 ust. 2 i art. 50 stosuje się odpowiednio.
Art. 77
Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od dnia uchwalenia przez Sejm ustawy pilnej, Marszałkowi Senatu i Prezydentowi, potwierdzony swoim podpisem, tekst uchwalonej ustawy. Art. 52 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Czytając dalej - projekt skierowany przez posła a nie Radę Ministrów nie może mieć nadanego przymiotu "pilnego projektu ustawy" a co za tym idzie być procedowany w trybie rozdziału II regulaminu sejmu.
Zacznijmy więc od podstaw
Art. 32
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi i Radzie Ministrów, a także grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.
2. Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez komisje sejmowe lub co najmniej 15 posłów podpisujących projekt.
Art. 34
1. Projekty ustaw i uchwał składa się w formie pisemnej na ręce Marszałka Sejmu; wnosząc projekt wnioskodawca wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad tym projektem.
2. Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno:
1) wyjaśniać potrzebę i cel wydania ustawy,
2) przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana,
3) wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym,
4) przedstawiać przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne,
5) wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
6) przedstawiać założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych,
7) zawierać oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
3. Uzasadnienie powinno przedstawiać również wyniki przeprowadzanych konsultacji oraz informować o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgania takich opinii wynika z przepisów ustawy. W wypadku komisyjnych i poselskich projektów ustaw, w stosunku do których nie przeprowadzono konsultacji, Marszałek Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania kieruje projekt do konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Nie skierowanie do konsultacji projektu ustawy zgłoszonego przez posłów stanowi obecnie potencjalny powód odwołania tak postępującego Marszałka Sejmu - podstawa zarzutu to złamanie art.34 ust. 3 Regulaminu Sejmu.
Art. 36
1. Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w trzech czytaniach, a uchwał - w dwóch czytaniach.
Art. 37
1. Pierwsze czytanie przeprowadza się na posiedzeniu Sejmu lub komisji.
2. Pierwsze czytanie na posiedzeniu Sejmu przeprowadza się w odniesieniu do projektów ustaw: o zmianie Konstytucji, budżetowych, podatkowych, dotyczących wyboru Prezydenta, Sejmu i Senatu oraz organów samorządu terytorialnego, regulujących ustrój i właściwość władz publicznych, a także kodeksów.
3. Marszałek Sejmu może skierować do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu również inne niż określone w ust. 2 projekty ustaw, a także projekty uchwał Sejmu, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.
4. Pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku projektu, chyba że Sejm lub komisja postanowią inaczej.
Sprawdzić należy jak skierowano projekt do komisji skoro dnia 17 listopada nie było obrad sejmu, rozumiem że Marszałek ma gdzieś udokumentowane w jakim trybie skierował projekt ustawy do prac komisyjnych skoro komisja ukonstytuowała się w dniu 17 listopada o godzinie
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/stenogramy.xsp
Posiedzenie |
Data |
Posiedzenie nr 2 |
|
Posiedzenie nr 1 |
|
Wkradł się jakiś błąd lub 17 listopada to był wtorek wolny od obrad.
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PorzadekObrad.xsp?documentId=2E2F415BFF68543DC1257EF80054CB26
ZREALIZOWANY PORZĄDEK DZIENNY
1. POSIEDZENIA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ w dniach 12, 13, 16, 18 i 19 listopada 2015 r.
O trybunale mowa dopiero 18 listopada, poprzednie stenogramy ni mówią ani słowa
http://orka2.sejm.gov.pl/StenoInter8.nsf/0/ACC7A0E8310D1F55C1257F01004844EA/%24File/01_d_ksiazka.pdf
Co to oznacza ? W historii legislacji mamy pierwszy fałszywy trop. Skierowano na posiedzenie komisji druk bez stanowiska sejmu w przedmiocie sprawy.
Czyli Marszałek sejmu dostał do siebie na biurko projekt i postanowił bez wiedzy sejmu skierować go do prac komisji która postanowiła o szybszym czytaniu projektu
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/biuletyn.xsp?skrnr=UST-1
Na posiedzeniu w dniu 17 listopada nie zdecydowano o wsześniejszym czytaniu projektu.
Mamy więc do czynienia z czymś czego nie rozumiemy z punktu widzenia prawa. Marszałek może skierować do prac komisji a ta może zdecydować o szybszym czytaniu ale musi to zrobić zanim przystąpi do przeczytania.
I co się dzieje - brak stenogramu z pracy komisji okrywa posiedzenie mgiełką niepewności.
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/biuletyn.xsp?skrnr=UST-2
Z tego co możemy wnioskować - projekt który nie był pilnym projektem Rady Ministrów lecz projektem poselskim musi przejść ścieżkę zwykłą, zostać skierowany do konsultacji i zostać zaopiniowany przez Radę Ministrów.
Opinii Rady Ministrów brak, procesu opiniowania stanowiska Rady Ministrów w sprawie projektu poselskiego brak.
Naruszenia Zasad techniki prawodawczej zbyt dużo aby coś takiego się ostało. Co by się stało z projektem gdyby przeanalizował jego treść rasowy legislator tego już nie skomentuje.
Idąc na rękę Trybunałowi Konstytucyjnemu obecna władza dała argument za uchyleniem ustawy o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym.
Szkoda tylko że komisja Ustawodawcza w dniu 17 listopada czyli 4 dni po wpłynięciu projektu do sejmu nie zdecydowała tak jak to się utrzymuje o skróceniu okresu do pierwszego czytania projektu.
Wiele dziwnych zbiegów okoliczności i trochę zaniedbań i po ustawie bo TK nie pozwoli na takie "ekspresy" wbrew prawu.
Jeśli ktoś wbrew harmonogramowi obrad obradował w dniu 17 listopada 2015r to z pewnością nie był to Polski Sejm. Bo nie obraduje się w sytuacji gdy reszta posłów o tym nie wie.
Szanowni Panowie Szlachta - Liberum Veto w wydaniu obywatela który jednym wpisem udowadnia nieważność poczunionych ustaw.
Zalecam większe przygotowanie, lepszą lekture ZTP na RCL i trochę lektury Regulaminu Sejmu.
To samo zalecam władzy w osobie Rady Ministrów bo ma ona i swoje obowiązki z których winna się wywiązywać.
Inne tematy w dziale Polityka