Stanica Yanchuan Wen'an nocą
Stanica Yanchuan Wen'an nocą
wen fang si bao wen fang si bao
180
BLOG

Rewitalizacja - moda czy konieczność

wen fang si bao wen fang si bao Zabytki Obserwuj temat Obserwuj notkę 0


Wiele znanych i majętnych osób świata biznesu oraz kultury, wykorzystując pozycję społeczną i pożytkując swoje dochody, próbuje pomagać w ocaleniu przed zapomnieniem spuścizny swojego kraju. Właśnie do nich się zalicza artysta malarz Yang Shuanglin, starając się  uratować to, co nie zostało zniszczone przez upływ czasu i Rewolucję Kulturalną. Stał się kolekcjonerem dawnej sztuki chińskiej oraz działaczem na rzecz utrzymania i odnawiania zabytków.

Stanica Yanchuan Wen'an w prowincji Shaanxi to życiowe przedsięwzięcie malarza, gdzie przyjmując  odpowiedzialność za tożsamość narodową, brał udział w ochronie i odbudowie architektonicznego dziedzictwa.

image

image


W dawnych czasach sposobem dostarczania przesyłek pocztowych była poczta konna, wykorzystująca kurierów szybko przemieszczających się wierzchem po dużych połaciach terenu. Została zorganizowana już w czasach starożytnych, w VI w. p.n.e. w Persji, a rozwinięta jako stałe trasy pocztowe w Cesarstwie Rzymskim.


Opłacane i utrzymywane bezpośrednio przez Wielkiego Chana przedsięwzięcie, do perfekcji doprowadziło Imperium Mongolskie.

Koncepcja polegała na tym, że co 200 do 300 km rozmieszczano stanicę, w której kurier mógł wymienić konia i kontynuować dalej swoje posłannictwo. Dzięki temu możliwe było przesyłanie wiadomości z prędkością 600 km na dobę. Za rządów Kubilaja, w samych Chinach, istniało 1500 stacji kurierskich, w których utrzymywano stale 40 tysięcy wytrzymałych koni, a na wyposażeniu było 6000 łodzi. Stacje te obsługiwały przede wszystkim kurierów niosących rozkazy władców, urzędników i korespondencję między możnymi, ale również korzystali z nich posłowie zagraniczni. We wspomnieniach Marco Polo można znaleźć ustęp opisujący konieczność zaczekania na zgodę samego Chana, aby skorzystać z wymiany koni. Między innymi, ten perfekcyjny system umożliwił Mongołom podczas podboju  dotarcie aż tak daleko w Europie.


Następne dynastie chińskie, zarówno Ming jak i Qing korzystały z już rozwiniętej sieci pocztowej, szczególnie na kresach.


W północnych prowincjach Chin celem wybudowania domostwa wykorzystuje się zbocza pokryte lessem. Dzięki temu powstają specyficzne pomieszczenia w jamach, nazywane Yaodong, o których można przeczytać i zobaczyć zdjęcia współczesnych mieszkań w notce Zhongguo.


Yaodong były wykorzystywane do tworzenia nawet całych osiedli. Właśnie w takim miejscu powstała stanica poczty cesarskiej oraz karawanseraj Yanchuan Wen'an, które z czasem popadły w ruinę.

image


Choć stanica z prawdziwego zdarzenia powstała za czasów dynastii Ming (1368 - 1644), jednak jej początki można odnotować w III w. p.n.e., kiedy państewko Qin rosło w siłę, aby w 221 r. p.n.e. dokonać ogromnego dzieła – połączyć wszystkie ziemie domeny chińskiej w jeden organizm, Cesarstwo Chińskie pod wodzą Qin Shi Huang. W czasach, jeszcze przed tą wiekopomną datą, władcy państewka Qin wcielając kolejno ziemie sąsiadów, tworzyli trakty nie tylko lądowe umożliwiające skomunikowanie ogromnych terenów, ale również wodne jak, Kanał Zhengguo lub Kanał Lingqu oraz wykonywali imponujące przedsięwzięcia dla ludności podbitej – jak system przeciwpowodziowy Dujiangyan – czym zyskiwali poparcie miejscowych.


Yang Shuanglin wykorzystując swoje koneksje, wiedzę i zdolności malarskie, nie tylko stał się protagonistą rewitalizacji stanicy, ale również czynnie uczestniczył w powstawaniu i realizacji projektu, przekazując wiedzę historyczną architektom, konstruktorom i wykonawcom budowlanym.


Stworzył wiele pięknych artystycznie szkiców tuszem ukazujących jak ten obiekt mógł kiedyś wyglądać, a także zarchiwizował po wykonaniu przedsięwzięcia, malując poszczególne elementy dla potomnych.

image

Osoby malujące piórkiem (mała stalówka) i tuszem potrafią docenić tego rodzaju obrazy, gdzie nic nie można poprawić lub przemalować. Jeśli jesteśmy niezadowoleni nawet z jednej kreski, praktycznie należy malować – w tym przypadku pędzelkiem – jeszcze raz.

Miejsce na jeden z tych obrazów szybko się by znalazło na mojej ścianie.Może być ten :-)

image

Dziś stanica Yanchuan Wen'an jest wspaniałym obiektem turystycznym świadczącym o potędze cesarstwa chińskiego.

image

image

..........................

image

POLECAM: Tematyczny SPIS TREŚCI  notek blogu oraz chronologiczny SPIS WSZYSTKICH NOTEK BLOGU

Chiny u Europejczyka, który stara się poznać odrębność obyczajowości, bogactwo kultury i historii wywołują całkowity zawrót głowy. POLECAM aplikację na Android "Odkryj Chiny" – poza Polską "Ancient China". Oprócz możliwości poznania pięknych okolic w Chinach, ściągnięcia na pulpit zdjęć w rozdzielczości HD, w formie gry sprawdzimy naszą wiedzę o tych miejscach. Nagroda za rok 2014 „Poetry&Paratheatre” w kategorii: Popularyzacja Sztuki - Motywy przyrodnicze w poezji chińskiej

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura