wzmianka wzmianka
429
BLOG

Geotermia Stargard obecnie

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 7

Ważna notka o Geotermii Stargard z września 2016 r.

Aby włączyć się do dyskusji przeczytaj!

Od napisania tej notki do chwili obecnej zajmowałam się energetyką, szczególnie analizą dostępnych danych o produkcji energii wiatrowej i słonecznej. Włożyłam wiele pracy, aby poznać, zrozumieć i opisać te zjawiskowe dostawy energii, tak odmienne od tego co znamy z planowej działalności człowieka. Zapotrzebowanie na energię jest na bieżąco rozpoznawane i rejestrowane na różne sposoby. Z wielką radością powitałam dostęp do bazy danych PSE, w której są zawarte dane o produkcji energii wiatrowej. Było co przetwarzać! Dane PSE przekroczyły moje oczekiwania budowane na dostępie do kwartalnych informacji o produkcji gazu z łupków ordowickich w Ohio.

W bazie PSE dostępne są dane godzinowe uśredniane z informacji chwilowych rejestrowanych w znacznie mniejszych krokach czasowych. Moi stali czytelnicy znają już proponowane sposoby przetwarzania danych cyfrowych w obrazki, w tym także budowę wirtualnego magazynu na energię elektryczną z wiatru w dość odległej przyszłości ciągłego inwestowania w tę energetykę i likwidowania elektrowni cieplnych. Z rozważań na temat struktury źródeł wytwarzania oraz zapotrzebowania na energię, powstała w mojej głowie BOMBA - wypełniona szansą dla geotermii w tworzeniu magazynów dla energii cieplnej wytwarzanej  z nadmiaru energii elektrycznej z wiatru. Jeśli to prawda, że energia geotermalna po 30. latach rozwoju wytwarza tylko 0,03% energii pierwotnej zużywanej w kraju, to skąd się bierze falowy entuzjazm i pieniądze na inwestycje geotermalne, których wydawanie nie jest kontrolowane przez nikogo. Powtarzam: NIKOGO. 

Feniks z popiołów

Dowody na sposób wydawania środków z funduszy krajowych oraz unijnych są zawarte pod pierwszym adresem  (na dole) linkowanego w śródtytule artykułu, na który trafiłam dopiero wczoraj. Wielkie było moje rozczarowanie, gdy weszłam na ścieżkę: O firmie > Instalacja w Stargardzie. Zamiast map lokalizacji otworów, rurociągów oraz schematów instalacji rzeczywistych wykonanych podobnie do tego co jest przywołane w mojej poprzedniej notce - podgląd - znalazłam fotkę z przejętego mienia po upadłej spółce oraz taki akapit: 


Docelowo Geotermia Stargard będzie pracować w oparciu o siedem otworów geotermalnych (3 wydobywcze i 4 zatłaczające) i wspomagana będzie pompą ciepła o mocy 14 MW. Po tej rozbudowie system ciepłowniczy Stargardu spełniać będzie wymogi „efektywnego systemu ciepłowniczego”.


Oto  wpis z dnia 2017-11-24   dostępny na ścieżce Aktualności: Umowa z NFOŚiGW: 


W dniu 24 listopada 2017 r. pomiędzy G-Term Energy Sp. z o.o. a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisana została umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Poddziałanie 1.1.1 pn. „Wykonanie odwiertów geotermalnych w Stargardzie”. 

W trakcie realizacji projektu G-Term Energy Sp. z o.o. wykona cztery odwierty geotermalne z niezbędnymi przyłączami, dzięki którym moc całej instalacji zwiększy się o ok. 12-14 MW a roczna produkcja ciepła wzrośnie blisko dwukrotnie do ponad 400 tys. GJ. Całkowita wartość projektu wynosi 88 793 700 zł, przy czym maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych to 72 100 000 zł. Przyznana wartość dofinansowania to 40 113 600 zł, co stanowi 55,6% wydatków. Projekt będzie realizowany w latach 2018-2020.


Już weszłam w rok 2020, ale na tym terenie muszę jeszcze wejść w ścieżkę Przetargi. Tu są trzy adresy do plików z danymi dotyczącymi umów inwestora z wykonawcami *otworów, *obsługi geologicznej oraz *dostaw sprzętu i oprogramowania komputerowego dla całej inwestycji: 


http://www.gterm.pl/przetargi/przetarg-21-11-2018

http://www.gterm.pl/przetargi/przetarg-29-03-2019

http://www.gterm.pl/przetargi/przetarg-24-12-2019


Zapoznałam się z tymi schematycznymi plikami pobieżnie, bo w przypadku Stargardu byłam jedynie pomysłodawcą realizacji tej ciepłowni geotermalnej, o czym nikt nie pamięta. Mój publikowany projekt jej powstawania nie przystaje do tego co zrealizowano. Tymi danymi mogą się zachwycić inni blogerzy, śledzący przepływy pieniędzy od donatorów krajowych i unijnych do spółek zoologicznych ... i odwrotnie? 

Na omówionym dzisiaj portalu Ciepłowni Geotermalnej w Stargardzie nic konkretnego nie ma. Więcej informacji znalazłam w 2016 roku, co opisałam w notce linkowanej na wstępie. Temat trudny, warto go studiować w obiegu zamkniętym (skocz do początku notki). 

 Do Stargardu będę jeszcze wracać 


wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka