wzmianka wzmianka
1081
BLOG

Enigma wodorowa rozszyfrowana

wzmianka wzmianka Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 23

 Notka  Gaz o kolosalnej przyszłości, czyli wodór  opublikowana przed tygodniem, była z mojej strony prowokacją, a raczej jej początkiem. Burzliwa dyskusja nie zaspokoiła jednak mojej ciekawości, napisałam zatem aneks - notkę zatytułowaną Enigmatycznie o gazach CNG. LNG, LPG i wodorze. Po tygodniu poszukiwań przedstawiam portrety fizyczne wodoru i metanu. znalezione w sieci przez Blogera @burykocur, któremu bardzo dziękuję za czas poświęcony na poszukiwanie oraz wytrwałość. 

Gęstość wodoru kg/m3, g/litr w zależności od ciśnienia i temperatury  

image

Źródło pozyskania grafiki: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Storage_Density_of_Hydrogen.jpg 


Gęstość metanu w kg/m3, g/litr w zależności od ciśnienia i temperatury 

image

Źródło pozyskania grafiki: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Storage_Density_of_Natural_Gas.jpg  

Porównanie danych o gęstości metanu na głębokościach do 7 km 

Moje wyliczenia gęstości metanu w warunkach ciśnień hydrostatycznych (10 MPa/km, 100 bar/km) i temperaturze rosnącej o 30 K/km (temperatura na pow. terenu = 280 K , czyli 7oC) dla złóż występujących na głębokościach od 250 m do 7 km podane są na piśmie w publikacji. Nie mogę tutaj wkleić zwięzłej "bazy danych" mieszczących się na jednej stronie, ze względu na braki techniczne mojego stanowiska pracy. Przeliczyłam kalkulatorem dane dla ciśnień przedstawionych na wykresie, dokonując przeliczeń do warunków odczytanych z przecięcia linii gęstości z linią temperatury. Dwa pierwsze punkty można wrysować na wykres, następne trzeba sobie wyobrazić. Oto one:  

dla ciśnienia 50 bar (500 m) - punkt przecięcia linii 50 bar z linią t = 295 K >>>  u mnie 36,1/kg/m3 

dla ciśnienia 100 bar (1000 m) - punkt przecięcia linii 100 bar z linią t = 310 K >>> u mnie 72,2 kg/m3 

dla ciśnienia 200 bar (2 km): 340/306 x 127,0 = 141,1 kg/m3 >>> na wykresie 150 kg/m3

dla ciśnienia 300 bar (3 km): 370/310 x 158,1 = 188,7 kg/m3 >>> na wykresie 200 kg/m3

 dla ciśnienia 500 bar (5 km): 430/267 x 188,9 = 304,2 kg/m3 >>> na wykresie 300 kg/m3

 dla ciśnienia 700 bar (7 km): 490/310 x 204,9 = 323,8 kg/m3 >>> na wykresie 300 kg/m3

Źródło: Józefa Sokołowska - Metodyka poszukiwania złóż kopalin płynnych - Studia i Rozprawy nr 10 - Wydawnictwo CPPGSMiE Kraków PAN - Kraków 1991 

Przyznacie Państwo, że różnice są zadziwiająco małe. Cieszę się z tak dużej zbieżności tego co zawiera moja praca sprzed ponad 40 lat z tym co teraz poznałam. Radość moja jest tym większa, że opracowanie wykonałam wg własnego projektu, wynikającego z moich zainteresowań. 

Dziękuję wszystkim komentatorom, kierującym się chęcią niesienia pomocy w wyjaśnieniu tej  sprawy.

Proszę o znalezienie takiego wykresu dla dwutlenku węgla sprężanego w procesie CCS (do 1000 bar, 500 K).

Warto wprowadzić synergię do pracy blogerów Salonu 24. 

Razem można zrobić więcej i ... lepiej. 

wzmianka
O mnie wzmianka

Wykształcenie techniczne, praca w zawodzie. Do pisania na S24 namówił mnie wnuk Jędrzej.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka