Wszystko jest związane z prerogatywami prezydenta. Konstytucja daje mu niby skromne uprawnienia ale nie jest to "strażnik żyrandola" jak wyraził to p. Tusk (choćby w 2010). Jednak te uprawnienia są krytyczne dla zabezpieczenia istnienia Państwa Polskiego.
Dyskutujmy o faktach a te są zawarte w konstytucji. Zrobiłem krótki wyciąg z konstytucji dla zabieganych a zainteresowanych.
Treść konstytucji: https://www.gov.pl/attachment/e42b27d1-93c0-4a28-9fb1-e12ca639d8f9 - wybrane fragmenty dotyczące Prezydenta
Rozdział I Art. 10. 2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i
trybunały.
Rozdział III Art. 89. 2. O zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej do ratyfikacji
umów międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga zgody wyrażonej w
ustawie, Prezes Rady Ministrów zawiadamia Sejm.
(komentarz - prezydent MOŻE ale nie musi ratyfikować umowy międzynarodowe)
Rozdział IV Art. 98. 2. Wybory do Sejmu i Senatu zarządza Prezydent Rzeczypospolitej nie później
niż na 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu,
wyznaczając wybory na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed
upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu.
Rozdział IV Art. 98. 4. Prezydent Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu i
Marszałka Senatu, może w przypadkach określonych w Konstytucji zarządzić
skrócenie kadencji Sejmu. Wraz ze skróceniem kadencji Sejmu skrócona zostaje
również kadencja Senatu.
Art. 98. 5. Prezydent Rzeczypospolitej, zarządzając skrócenie kadencji Sejmu, zarządza
jednocześnie wybory do Sejmu i Senatu i wyznacza ich datę na dzień przypadający
nie później niż w ciągu 45 dni od dnia zarządzenia skrócenia kadencji Sejmu.
Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu
nie później niż na 15 dzień po dniu przeprowadzenia wyborów.
Art. 109. 2. Pierwsze posiedzenia Sejmu i Senatu Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje na
dzień przypadający w ciągu 30 dni od dnia wyborów, z wyjątkiem przypadków
określonych w art. 98 ust. 3 i 5.
Art. 116. 2. Sejm może podjąć uchwałę o stanie wojny jedynie w razie zbrojnej napaści
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umów międzynarodowych wynika
zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji. Jeżeli Sejm nie może się zebrać
na posiedzenie, o stanie wojny postanawia Prezydent Rzeczypospolitej.
Art. 118. 1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi,
Prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów
Art. 122. 1. Po zakończeniu postępowania określonego w art. 121 Marszałek
Sejmu przedstawia uchwaloną ustawę do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.
Art. 122.2. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia
przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej.
Art. 122.3. Przed podpisaniem ustawy Prezydent Rzeczypospolitej może wystąpić do
Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z
Konstytucją. Prezydent Rzeczypospolitej nie może odmówić podpisania ustawy,
którą Trybunał Konstytucyjny uznał za zgodną z Konstytucją.
Art. 122.4. Prezydent Rzeczypospolitej odmawia podpisania ustawy, którą Trybunał
Konstytucyjny uznał za niezgodną z Konstytucją. Jeżeli jednak niezgodność z
Konstytucją dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Trybunał Konstytucyjny
nie orzeknie, że są one nierozerwalnie związane z całą ustawą, Prezydent
Rzeczypospolitej, po zasięgnięciu opinii Marszałka Sejmu, podpisuje ustawę z
pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucją albo zwraca ustawę
Sejmowi w celu usunięcia niezgodności.
Art. 122.5. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie wystąpił z wnioskiem do Trybunału
Konstytucyjnego w trybie ust. 3, może z umotywowanym wnioskiem przekazać
ustawę Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Po ponownym uchwaleniu ustawy
przez Sejm większością 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej
liczby posłów Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 7 dni podpisuje ustawę i zarządza
jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. W razie ponownego
uchwalenia ustawy przez Sejm Prezydentowi Rzeczypospolitej nie przysługuje
prawo wystąpienia do Trybunału Konstytucyjnego w trybie ust. 3.
Art. 122.6. Wystąpienie Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału Konstytucyjnego z
wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją lub z wnioskiem do Sejmu o
ponowne rozpatrzenie ustawy wstrzymuje bieg, określonego w ust. 2, terminu do
podpisania ustawy.
Art. 123. 1. 3. W postępowaniu w sprawie ustawy, której projekt został uznany za pilny,
termin jej rozpatrzenia przez Senat wynosi 14 dni, a termin podpisania ustawy przez
Prezydenta Rzeczypospolitej wynosi 7 dni.
Art. 125. 2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić Sejm bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów lub
Prezydent Rzeczypospolitej za zgodą Senatu wyrażoną bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów
Art. 126. 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest najwyższym
przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy
państwowej.
Art. 126. 2. Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na
straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i
niepodzielności jego terytorium.
Art. 126. 3. Prezydent Rzeczypospolitej wykonuje swoje zadania w zakresie i na
zasadach określonych w Konstytucji i ustawach.
Art. 127. 1. Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany przez Naród w
wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym.
Art. 127. 2. Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany na pięcioletnią kadencję i może
być ponownie wybrany tylko raz.
Art. 127. 3. Na Prezydenta Rzeczypospolitej może być wybrany obywatel polski, który
najpóźniej w dniu wyborów kończy 35 lat i korzysta z pełni praw wyborczych do
Sejmu. Kandydata zgłasza co najmniej 100 000 obywateli mających prawo
wybierania do Sejmu.
Art. 127. 4. Na Prezydenta Rzeczypospolitej wybrany zostaje kandydat, który otrzymał
więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska
wymaganej większości, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza
się ponowne głosowanie.
Art. 127. 5. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów,
którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali kolejno największą liczbę głosów. Jeżeli
którykolwiek z tych dwóch kandydatów wycofa zgodę na kandydowanie, utraci
prawo wyborcze lub umrze, w jego miejsce do wyborów w ponownym głosowaniu
dopuszcza się kandydata, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w
pierwszym głosowaniu. W takim przypadku datę ponownego głosowania odracza się
o dalszych 14 dni.
Art. 127. 6. Na Prezydenta Rzeczypospolitej wybrany zostaje kandydat, który w
ponownym głosowaniu otrzymał więcej głosów.
Art. 127. 7. Zasady i tryb zgłaszania kandydatów i przeprowadzania wyborów oraz
warunki ważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej określa ustawa.
Art. 128. 1. Kadencja Prezydenta Rzeczypospolitej rozpoczyna się w dniu
objęcia przez niego urzędu.
Art. 128. 2. Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej zarządza Marszałek Sejmu na dzień
przypadający nie wcześniej niż na 100 dni i nie później niż na 75 dni przed upływem
kadencji urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej, a w razie opróżnienia urzędu
Prezydenta Rzeczypospolitej – nie później niż w czternastym dniu po opróżnieniu
urzędu, wyznaczając datę wyborów na dzień wolny od pracy przypadający w ciągu
60 dni od dnia zarządzenia wyborów.
Art. 129. 1. Ważność wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej stwierdza Sąd
Najwyższy.
Art. 129. 2. Wyborcy przysługuje prawo zgłoszenia do Sądu Najwyższego protestu
przeciwko ważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej na zasadach określonych
w ustawie.
Art. 129. 3. W razie stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej
przeprowadza się nowe wybory, na zasadach przewidzianych w art. 128 ust. 2 dla
przypadku opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 130. Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu wobec
Zgromadzenia Narodowego następującej przysięgi:
„Obejmując z woli Narodu urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
uroczyście przysięgam, że dochowam wierności postanowieniom
Konstytucji, będę strzegł niezłomnie godności Narodu, niepodległości i
bezpieczeństwa Państwa, a dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli
będą dla mnie zawsze najwyższym nakazem”.
Przysięga może być złożona z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
Art. 131. 1. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo
sprawować urzędu, zawiadamia o tym Marszałka Sejmu, który tymczasowo
przejmuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej. Gdy Prezydent Rzeczypospolitej
nie jest w stanie zawiadomić Marszałka Sejmu o niemożności sprawowania urzędu,
wówczas o stwierdzeniu przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta
Rzeczypospolitej rozstrzyga Trybunał Konstytucyjny na wniosek Marszałka Sejmu.
W razie uznania przejściowej niemożności sprawowania urzędu przez Prezydenta
Rzeczypospolitej Trybunał Konstytucyjny powierza Marszałkowi Sejmu
tymczasowe wykonywanie obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 131. 2. Marszałek Sejmu tymczasowo, do czasu wyboru nowego Prezydenta
Rzeczypospolitej, wykonuje obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej w razie:
1) śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,
2) zrzeczenia się urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
3) stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej lub innych
przyczyn nieobjęcia urzędu po wyborze,
4) uznania przez Zgromadzenie Narodowe trwałej niezdolności Prezydenta
Rzeczypospolitej do sprawowania urzędu ze względu na stan zdrowia, uchwałą
podjętą większością co najmniej 2/3 głosów ustawowej liczby członków
Zgromadzenia Narodowego,
5) złożenia Prezydenta Rzeczypospolitej z urzędu orzeczeniem Trybunału Stanu
3. Jeżeli Marszałek Sejmu nie może wykonywać obowiązków Prezydenta
Rzeczypospolitej, obowiązki te przejmuje Marszałek Senatu.
4. Osoba wykonująca obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej nie może
postanowić o skróceniu kadencji Sejmu.
Art. 132. Prezydent Rzeczypospolitej nie może piastować żadnego innego
urzędu ani pełnić żadnej funkcji publicznej, z wyjątkiem tych, które są związane ze
sprawowanym urzędem.
Art. 133. 1. Prezydent Rzeczypospolitej jako reprezentant państwa w
stosunkach zewnętrznych:
1) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, o czym zawiadamia Sejm i
Senat,
2) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w
innych państwach i przy organizacjach międzynarodowych,
3) przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim
przedstawicieli dyplomatycznych innych państw i organizacji
międzynarodowych.
Art. 133. 2. Prezydent Rzeczypospolitej przed ratyfikowaniem umowy międzynarodowej
może zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie jej
zgodności z Konstytucją.
Art. 133. 3. Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej współdziała z
Prezesem Rady Ministrów i właściwym ministrem.
Art. 134. 1. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 134. 2. W czasie pokoju Prezydent Rzeczypospolitej sprawuje zwierzchnictwo nad
Siłami Zbrojnymi za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej.
Art. 134. 3. Prezydent Rzeczypospolitej mianuje Szefa Sztabu Generalnego i dowódców
rodzajów Sił Zbrojnych na czas określony. Czas trwania kadencji, tryb i warunki
odwołania przed jej upływem określa ustawa.
Art. 134. 4. Na czas wojny Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady
Ministrów, mianuje Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych. W tym samym trybie może
on Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom
Rzeczypospolitej Polskiej określa ustawa.
Art. 134. 5. Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, nadaje
określone w ustawach stopnie wojskowe.
Art. 134. 6. Kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej, związane ze zwierzchnictwem
nad Siłami Zbrojnymi, szczegółowo określa ustawa.
Art. 135. Organem doradczym Prezydenta Rzeczypospolitej w zakresie
wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa jest Rada Bezpieczeństwa
Narodowego.
Art. 136. W razie bezpośredniego, zewnętrznego zagrożenia państwa Prezydent
Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, zarządza powszechną lub
częściową mobilizację i użycie Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 137. Prezydent Rzeczypospolitej nadaje obywatelstwo polskie i wyraża
zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego.
Art. 138. Prezydent Rzeczypospolitej nadaje ordery i odznaczenia.
Art. 139. Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie
stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu.
Art. 140. Prezydent Rzeczypospolitej może zwracać się z orędziem do Sejmu,
do Senatu lub do Zgromadzenia Narodowego. Orędzia nie czyni się przedmiotem
debaty.
Art. 141. 1. W sprawach szczególnej wagi Prezydent Rzeczypospolitej może
zwołać Radę Gabinetową. Radę Gabinetową tworzy Rada Ministrów obradująca pod
przewodnictwem Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 141. 2. Radzie Gabinetowej nie przysługują kompetencje Rady Ministrów.
Art. 142. 1. Prezydent Rzeczypospolitej wydaje rozporządzenia i zarządzenia
na zasadach określonych w art. 92 i art. 93.
Art. 142. 2. Prezydent Rzeczypospolitej wydaje postanowienia w zakresie realizacji
pozostałych swoich kompetencji
Art. 143. Organem pomocniczym Prezydenta Rzeczypospolitej jest Kancelaria
Prezydenta Rzeczypospolitej. Prezydent Rzeczypospolitej nadaje statut Kancelarii
oraz powołuje i odwołuje Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 144. 1. Prezydent Rzeczypospolitej, korzystając ze swoich
konstytucyjnych i ustawowych kompetencji, wydaje akty urzędowe.
Art. 144.2. Akty urzędowe Prezydenta Rzeczypospolitej wymagają dla swojej ważności
podpisu Prezesa Rady Ministrów, który przez podpisanie aktu ponosi
odpowiedzialność przed Sejmem.
Art. 144.3. Przepis ust. 2 nie dotyczy:
1) zarządzania wyborów do Sejmu i Senatu,
2) zwoływania pierwszego posiedzenia nowo wybranych Sejmu i Senatu,
3) skracania kadencji Sejmu w przypadkach określonych w Konstytucji,
4) inicjatywy ustawodawczej,
5) zarządzania referendum ogólnokrajowego,
6) podpisywania albo odmowy podpisania ustawy,
7) zarządzania ogłoszenia ustawy oraz umowy międzynarodowej w Dzienniku
Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,
8) zwracania się z orędziem do Sejmu, do Senatu lub do Zgromadzenia
Narodowego,
9) wniosku do Trybunału Konstytucyjnego,
10) wniosku o przeprowadzenie kontroli przez Najwyższą Izbę Kontroli,
11) desygnowania i powoływania Prezesa Rady Ministrów,
12) przyjmowania dymisji Rady Ministrów i powierzania jej tymczasowego
pełnienia obowiązków,
13) wniosku do Sejmu o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem
Stanu członka Rady Ministrów,
14) odwoływania ministra, któremu Sejm wyraził wotum nieufności,
15) zwoływania Rady Gabinetowej,
16) nadawania orderów i odznaczeń,
17) powoływania sędziów,
18) stosowania prawa łaski,
19) nadawania obywatelstwa polskiego i wyrażania zgody na zrzeczenie się
obywatelstwa polskiego,
20) powoływania Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego,
21) powoływania Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego,
22) powoływania Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego,
23) powoływania prezesów Sądu Najwyższego oraz wiceprezesów Naczelnego
Sądu Administracyjnego,
24) wniosku do Sejmu o powołanie Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
25) powoływania członków Rady Polityki Pieniężnej,
26) powoływania i odwoływania członków Rady Bezpieczeństwa Narodowego,
27) powoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
28) nadawania statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej oraz powoływania i
odwoływania Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
29) wydawania zarządzeń na zasadach określonych w art. 93,
30) zrzeczenia się urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art. 145. 1. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub
za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed
Trybunałem Stanu.
2. Postawienie Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić
uchwałą Zgromadzenia Narodowego, podjętą większością co najmniej 2/3 głosów
ustawowej liczby członków Zgromadzenia Narodowego na wniosek co najmniej 140
członków Zgromadzenia Narodowego.
3. Z dniem podjęcia uchwały o postawieniu Prezydenta Rzeczypospolitej w
stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu sprawowanie urzędu przez Prezydenta
Rzeczypospolitej ulega zawieszeniu. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio.
6) sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym w granicach i formach
określonych w Konstytucji i ustawach,
7) jest zwierzchnikiem służbowym pracowników administracji rządowej.
Art. 149. 1. Ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej
lub wypełniają zadania wyznaczone im przez Prezesa Rady Ministrów. Zakres
działania ministra kierującego działem administracji rządowej określają ustawy.
2. Minister kierujący działem administracji rządowej wydaje rozporządzenia.
Rada Ministrów, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może uchylić rozporządzenie
lub zarządzenie ministra.
3. Do przewodniczącego komitetu, o którym mowa w art. 147 ust. 4, stosuje się
odpowiednio przepisy odnoszące się do ministra kierującego działem administracji
rządowej.
Art. 150. Członek Rady Ministrów nie może prowadzić działalności sprzecznej
z jego obowiązkami publicznymi.
Art. 151. Prezes Rady Ministrów, wiceprezesi Rady Ministrów i ministrowie
składają wobec Prezydenta Rzeczypospolitej następującą przysięgę:
„Obejmując urząd Prezesa Rady Ministrów (wiceprezesa Rady Ministrów,
ministra), uroczyście przysięgam, że dochowam wierności
postanowieniom Konstytucji i innym prawom Rzeczypospolitej Polskiej, a
dobro Ojczyzny oraz pomyślność obywateli będą dla mnie zawsze
najwyższym nakazem”.
Przysięga może być złożona z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.
Art. 154. 1. Prezydent Rzeczypospolitej desygnuje Prezesa Rady Ministrów,
który proponuje skład Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje
Prezesa Rady Ministrów wraz z pozostałymi członkami Rady Ministrów w ciągu 14
dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji poprzedniej Rady
Ministrów i odbiera przysięgę od członków nowo powołanej Rady Ministrów.
Art. 154. 2. Prezes Rady Ministrów, w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta
Rzeczypospolitej, przedstawia Sejmowi program działania Rady Ministrów z
wnioskiem o udzielenie jej wotum zaufania. Wotum zaufania Sejm uchwala
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby
posłów.
Art. 154. 3. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie ust. 1 lub nieudzielenia jej
wotum zaufania w trybie ust. 2 Sejm w ciągu 14 dni od upływu terminów
określonych w ust. 1 lub ust. 2 wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz
proponowanych przez niego członków Rady Ministrów bezwzględną większością
głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Prezydent
Rzeczypospolitej powołuje tak wybraną Radę Ministrów i odbiera przysięgę od jej
członków.
Art. 155. 1. W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie art. 154 ust. 3
Prezydent Rzeczypospolitej w ciągu 14 dni powołuje Prezesa Rady Ministrów i na
jego wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz odbiera od nich przysięgę.
Sejm w ciągu 14 dni od dnia powołania Rady Ministrów przez Prezydenta
Rzeczypospolitej udziela jej wotum zaufania większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Art. 155. 2. W razie nieudzielenia Radzie Ministrów wotum zaufania w trybie
określonym w ust. 1, Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Sejmu i zarządza
wybory.
Art. 158. 1. Sejm wyraża Radzie Ministrów wotum nieufności większością
ustawowej liczby posłów na wniosek zgłoszony przez co najmniej 46 posłów i
wskazujący imiennie kandydata na Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli uchwała została
przyjęta przez Sejm, Prezydent Rzeczypospolitej przyjmuje dymisję Rady Ministrów
i powołuje wybranego przez Sejm nowego Prezesa Rady Ministrów, a na jego
wniosek pozostałych członków Rady Ministrów oraz odbiera od nich przysięgę.
Art. 159. 2. Prezydent Rzeczypospolitej odwołuje ministra, któremu Sejm wyraził wotum
nieufności większością głosów ustawowej liczby posłów
Art. 161. Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministrów,
dokonuje zmian w składzie Rady Ministrów.
Art. 162. 3. Prezydent Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Ministrów, powierza
jej dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej Rady Ministrów.
4. Prezydent Rzeczypospolitej, w przypadku określonym w ust. 2 pkt 3, może
odmówić przyjęcia dymisji Rady Ministrów.
Art. 179. Sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej, na
wniosek Krajowej Rady Sądownictwa, na czas nieoznaczony.
Art. 183. 1. Sąd Najwyższy sprawuje nadzór nad działalnością sądów
powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania.
Art. 183. 2. Sąd Najwyższy wykonuje także inne czynności określone w Konstytucji i
ustawach.
Art. 183. 3. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent
Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych
przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Sądu Najwyższego.
Art. 184. Naczelny Sąd Administracyjny oraz inne sądy administracyjne
sprawują, w zakresie określonym w ustawie, kontrolę działalności administracji
publicznej. Kontrola ta obejmuje również orzekanie o zgodności z ustawami uchwał
organów samorządu terytorialnego i aktów normatywnych terenowych organów
administracji rządowej.
Art. 185. Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego powołuje Prezydent
Rzeczypospolitej na sześcioletnią kadencję spośród kandydatów przedstawionych
przez Zgromadzenie Ogólne Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego
Art. 187. 1. Krajowa Rada Sądownictwa składa się z:
1) Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Ministra Sprawiedliwości, Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego i osoby powołanej przez Prezydenta
Rzeczypospolitej,
Art. 191. 1. Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 188, do
Trybunału Konstytucyjnego wystąpić mogą:
1) Prezydent Rzeczypospolitej, Marszałek Sejmu, Marszałek Senatu, Prezes Rady
Ministrów, 50 posłów, 30 senatorów, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego,
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prokurator Generalny, Prezes
Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznik Praw Obywatelskich
Art. 192. Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 189, do Trybunału
Konstytucyjnego wystąpić mogą: Prezydent Rzeczypospolitej, Marszałek Sejmu,
Marszałek Senatu, Prezes Rady Ministrów, Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego,
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego i Prezes Najwyższej Izby Kontrol
Art. 194. 2. Prezesa i Wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego powołuje Prezydent
Rzeczypospolitej spośród kandydatów przedstawionych przez Zgromadzenie Ogólne
Sędziów Trybunału Konstytucyjnego.
Art. 214. 1. Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są powoływani
przez Sejm, Senat i Prezydenta Rzeczypospolitej
Art. 224. 1. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje w ciągu 7 dni ustawę
budżetową albo ustawę o prowizorium budżetowym przedstawioną przez Marszałka
Sejmu. Do ustawy budżetowej i ustawy o prowizorium budżetowym nie stosuje się
przepisu art. 122 ust. 5.
Art. 224. 2. W przypadku zwrócenia się Prezydenta Rzeczypospolitej do Trybunału
Konstytucyjnego w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy budżetowej albo ustawy
o prowizorium budżetowym przed jej podpisaniem, Trybunał orzeka w tej sprawie
nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku w Trybunale.
Art. 225. Jeżeli w ciągu 4 miesięcy od dnia przedłożenia Sejmowi projektu
ustawy budżetowej nie zostanie ona przedstawiona Prezydentowi Rzeczypospolitej
do podpisu, Prezydent Rzeczypospolitej może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie
kadencji Sejmu.
Art. 227. 3. Prezes Narodowego Banku Polskiego jest powoływany przez Sejm na
wniosek Prezydenta Rzeczypospolitej na 6 lat.
Art. 227. 5. W skład Rady Polityki Pieniężnej wchodzą Prezes Narodowego
Banku Polskiego jako przewodniczący oraz osoby wyróżniające się wiedzą z zakresu
finansów, powoływane na 6 lat, w równej liczbie przez Prezydenta Rzeczypospolitej,
Sejm i Senat.
Art. 229. W razie zewnętrznego zagrożenia państwa, zbrojnej napaści na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umowy międzynarodowej wynika
zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, Prezydent Rzeczypospolitej na
wniosek Rady Ministrów może wprowadzić stan wojenny na części albo na całym
terytorium państwa.
Art. 230. 1. W razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa,
bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, Prezydent Rzeczypospolitej na
wniosek Rady Ministrów może wprowadzić, na czas oznaczony, nie dłuższy niż 90
dni, stan wyjątkowy na części albo na całym terytorium państwa.
Art. 231. Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wojennego lub wyjątkowego
Prezydent Rzeczypospolitej przedstawia Sejmowi w ciągu 48 godzin od podpisania
rozporządzenia. Sejm niezwłocznie rozpatruje rozporządzenie Prezydenta
Rzeczypospolitej. Sejm może je uchylić bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów
Art. 234. 1. Jeżeli w czasie stanu wojennego Sejm nie może zebrać się na
posiedzenie, Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów wydaje
rozporządzenia z mocą ustawy w zakresie i w granicach określonych w art. 228 ust.
3–5. Rozporządzenia te podlegają zatwierdzeniu przez Sejm na najbliższym
posiedzeniu.
Art. 235. 1. Projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć co najmniej
1/5 ustawowej liczby posłów, Senat lub Prezydent Rzeczypospolitej.
Art. 235. 7. Po zakończeniu postępowania określonego w ust. 4 i 6 Marszałek Sejmu
przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej uchwaloną ustawę do podpisu.
Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia
i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
Opracowania dokonałem na podstawie https://www.gov.pl/attachment/e42b27d1-93c0-4a28-9fb1-e12ca639d8f9
Inne tematy w dziale Polityka