Dom Spotkań z Historią Dom Spotkań z Historią
125
BLOG

Autoportret z zomowcem

Dom Spotkań z Historią Dom Spotkań z Historią Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4


Jerzy Wieteszka
 
4 czerwca na Skwerze Hoovera Jerzy Wieteszka pokaże wybór swoich cennych fotografii z lat osiemdziesiątych oraz przedstawi poezję okolicznościową z tamtego okresu.
 
***
 
Przez całą młodość byłem humanistą, liczył się dla mnie tylko romantyzm i poezja. Ale później odkryłem, że słowem nie da się komuny zniszczyć. Zostałem więc chemikiem, przynajmniej mogłem zrobić bombę!
 
Nie pamiętam już nawet, z ilu prac mnie wyrzucano za „Solidarność”. Najważniejsze dla mnie było to, że mogłem robić zdjęcia. Miałem świadomość, że dzieją się sprawy o wielkiej wadze historycznej. Po raz pierwszy potrafiliśmy przeciwstawić się systemowi policyjnemu. Musiałem to pokazać. Rozpędzali nas armatkami wodnymi, niszczyli krzyże kwietne, próbowali rozjechać samochodami. Zabijali. Robiłem zdjęcia na pogrzebie ks. Jerzego Popiełuszki.
 
Przychodzę do Ciebie ks. Jerzy
O siłę odwagi i męstwa,
By w modlitwie naszych pacierzy
Iść z tobą aż do zwycięstwa.
 
Od stanu wojennego do ’89 roku zrobiłem ok. 1000 zdjęć. Fotografowanie było zabronione. Można było przypłacić to zdrowiem albo nawet życiem. Zawsze ratował mnie jednak spokój. Tym bardziej że byłem osobą samotną, więc nikogo nie narażałem.
 
Pewnego sfotografowałem zomowców z autobusu. Kiedy mnie zobaczyli, zaczęli biec do przystanku, żeby mnie złapać. W ostatniej chwili wyszedłem, a oni wpadli do środka, nie zauważając mnie. Patrzyłem, jak poszukiwali człowieka z aparatem, który tymczasem siedział sobie spokojnie na zewnątrz. Jeśliby mnie złapali, ze zdjęć nic by nie zostało.
 
Ocalmy pamięć tamtych zdarzeń,
Niech żyje w każdym z nas
Siłą czynu naszych marzeń
Przesłaniem na każdy czas.
 

Blog jest częścią projektu "4 czerwca - Wyłącz system" organizowanego przez Dom Spotkań z Historią (www.dsh.waw.pl). Opowieści ludzi opozycji lat '80, którzy nie trafili na pierwsze strony gazet; ludzi często zapomnianych; ludzi podziemnych; ludzi, którzy wyłączyli system. W rocznicę wyborów, 4 czerwca, na Krakowskim Przedmieściu zorganizowany zostanie Transformator Doświadczeń; w specjalnie wydzielonej strefie zasiądą byli opozycjoniści, którzy przy stolikach opowiedzą o swoim doświadczeniu tamtego czasu. Powstanie też specjalnie zaprojektowana przestrzeń, w której będą mogli się spotkać uczestnicy oporu antykomunistycznego, którzy często nie widzieli się od 20 lat. Redaktor: Michał Łuczewski. Współpraca: Elżbieta Ciżewska, Maciej Cuske, Włodzimierz Domagalski, Seva Shlykau, "Encyklopedia Solidarności".

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura