40 obserwujących
3415 notek
848k odsłon
  310   2

Tłum jest umysłowo obojętny...większość narodu ma tak kobiecy charakter...

28 marca 1935, to data premiery filmu propagandowego Triumf woli, nakręconego przez córkę Włocławianki, mistrzynię dynamicznych ujęć, Lenię Riefenstahl w 1934 roku podczas zjazdu NSDAP w Norymberdze. Tereny zjazdu zamieniła w gigantyczne studio filmowe. Wokół trybuny Hitlera położono szyny, by nagrywać przemówienia jeżdżąc i tworząc zupełnie nowe efekty wizualne. Na trzydziestoośmiometrowym maszcie zamontowano małą windę, z której kamerą ręczną można było uchwycić gigantyczny plac defilad z zupełnie nowej perspektywy...

image


Gdy celebrytami, ekspertami, stacji telewizyjnych są frontmeni systemu totalitarnego, też naszego Stanu Wojennego, mogący przeforsować swoją wizję rzeczywistości jako jedynie słuszną, nie dziwi, że kiedy na swoje setne urodziny w sierpniu 2002 roku Leni zapowiedziała prezentację nowego filmu, znów znalazła się na czołówkach gazet tym razem jako ikona witalności. Propagandziści systemów totalitarnych zawierający pakt z Mefistofelesem zasmakują długiego życia i pełni szczęścia. Trwaj chwilo, jesteś piękna, gdy stworzone mity i legendy traktuje się dziś jako fakty.

image


Hitler napisał o psychologicznym działaniu obrazów w Mein Kampf :

" Trzebateż pamiętać, że tłum jest umysłowo obojętny, że pozostaje przywiązany do swoich dawnych nawyków i że nie jest naturalnie skłonny czytać czegoś, co nie jest zgodne z jego wcześniej ustalonymi przekonaniami, gdy takie pismo nie zawiera tego, co ma nadzieję tam znaleźć. ...

Obraz, we wszystkich jego formach, łącznie z filmem, ma lepsze perspektywy. ... W znacznie krótszym czasie, jednym pociągnięciem, mogę powiedzieć, ludzie zrozumieją obrazową prezentację czegoś, co zajmie im długi i pracowity wysiłek czytania, aby zrozumieć."

Mein Kampf zawiera projekt późniejszych działań nazistowskiej propagandy. Oceniając jego odbiorców, Hitler pisze w rozdziale VI, czerpiąc podobnie jak Trocki z Freuda:

 "Znakomita większość narodu ma tak kobiecy charakter i perspektywy, że jego myśl i zachowanie są rządzone raczej sentymentem niż trzeźwym rozumowaniem. Ten sentyment nie jest jednak skomplikowany, ale prosty i spójny. Nie jest wysoce zróżnicowany, ale ma jedynie negatywne i pozytywne pojęcie miłości i nienawiści, dobra i zła, prawdy i fałszu ".

Co do metod, które należy zastosować, wyjaśnia:

"Propaganda nie może badać prawdy obiektywnie i, o ile jest ona korzystna dla drugiej strony, przedstawia ją zgodnie z teoretycznymi zasadami sprawiedliwości, ale musi ona przedstawiać tylko ten aspekt prawdy, który jest korzystny dla jego własnej strony. (...) Potężne moce mas są bardzo ograniczone, a ich zrozumienie słabe, z drugiej strony szybko zapominamy, że tak jest w istocie, wszelka skuteczna propaganda musi być ograniczona do kilku podstawowych rzeczy, a te muszą być wyrażone w najszerszym możliwym zakresie w stereotypowych formułach, które należy powtarzać nieprzerwanie, aż ostatnia osoba zrozumie ideę, która została przedstawiona. (...) Każda zmiana dokonana w temacie przekazu propagandowego musi zawsze podkreślaj ten sam wniosek.Prowadzący slogan musi oczywiście być zilustrowany na wiele sposobów i pod kilkoma kątami, ale na końcu zawsze trzeba powrócić do twierdzenia o tej samej formule. "


Gdy NSDAP miała na początku niewielki dostęp do środków masowego przekazu, musiała polegać w dużym stopniu na Hitlerze i kilku innych, którzy przemawiali na publicznych spotkaniach do 1929 r. Jedno z badań pokazuje, że użycie przez rząd weimarski prorządowej propagandy radiowej opóźniło rozwój nazizmu.

Wszystko to plus trzy kluczowe czynniki: nowe formy masowej komunikacji, retoryka odczłowieczania i polityka absolutnego dobra kontra absolutne zło.

(Stosunkowo) nową technologią lat 30. było radio. „Cudem radia jest to, że zgrzewa 60 000 000 Niemców w jednym tłumie, którym można grać jednym głosem” - donosi The Times w 1936 roku . To było z założenia. Jednym z pierwszych wysiłków Goebbelsa po dojściu do władzy nazistów było wyprodukowanie i dystrybucja taniego radia - Volksempfänger, czyli odbiornika dla ludzi - które mogłyby przenosić głos i przesłanie Führera do każdego domu.

Radio umożliwiło pośrednią, pozornie osobistą relację między przywódcą a podmiotem. Odcięło to brokerów informacji - reporterów, redaktorów, rzeczników, ekspertów i tak dalej - na których poprzednie generacje liderów musiały polegać. Zamienił naród w publiczność, a politykę w teatr, w którym emocje były ważniejsze niż sens. 

W III Rzeszy oprócz sieci kinowej należącej do Ufa kina nie były znacjonalizowane. Większość z 5 506 kin, które istniały w 1939 r. W tzw. Altreich ("Stara Rzesza", tj. Niemcy bez Austrii i Sudetów ), to małe firmy prowadzone przez prywatnych właścicieli. Jednak duża liczba zasad i przepisów wydanych przez Reichsfilmkammer znacznie ograniczyła swobodę przedsiębiorczości kin. Na przykład w każdym programie filmowym było obowiązkowe umieszczanie filmu dokumentalnego i kroniki filmowej. Według prawa z 1933 r. ( Gesetz über die Vorführung ausländischer Bildstreifen vom 23. Juni 1933) rząd był również uprawniony do zakazania prezentacji filmów zagranicznych. W Republice Weimarskiej ustalono kontyngent importowy na zagraniczne filmy, a podczas II wojny światowej import filmów z niektórych krajów był całkowicie zabroniony. Na przykład od 1941 r. Prezentacja amerykańskich filmów stała się nielegalna.

Lubię to! Skomentuj5 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale