45 obserwujących
4927 notek
1767k odsłon
91 odsłon

Negatywne aspekty rozwoju technologii

Wykop Skomentuj10

Wydarzenia związane z pandemią koronawirusa rzucają światło na rolę technologii. Kiedyś zarazki dźumy wędrowały do południowej Europy latami szlakami handlowymi. Teraz technologia przyśpieszyła przemieszczanie się zarazy, a także sprzyja rozprzestrzenianiu się paniki, gdy umysły są ciągle bombardowane doniesieniami z licznych frontów walki z wirusem.

Ludzie nie zdają sobie sprawy z niekompatybilności technologii z rzeczywistością.

Otóż technologia jest wytworem idei, koncepcji naukowej, która dotyuczy jedynie jakiegoś fragmentu rzeczywistości i trudno przewidzieć konsekwencje jej wdrożenia w realnych warunkach. Technologia w sposób dla świadomości niedostrzegalny narusza aktualny stan rzeczy i zmienia warunki społeczne, czemu nie przestają się dziwić obserwatorzy.

W przypadku technologii medialnych jest podobnie - zyskujemy mozliwość monitorowania rzeczywistości w trybie on-line w czasie rzeczywistym. Zagwozdka polega jednak na tym, że rzeczywistość jest wielowarstwowa, a każda jej warstwa zgodnie z zasadą emergencji charakteryzuje się pewną odrębnością i swoistością, o której reporterzy medialni nie mają pojęcia.

Tak więc można monitorować tylko pewne, dostępne fragmenty rzeczywistości, a innych monitorować się po prostu nie da z racji ich niedostępności. Żeby do nich dotrzeć potrzebna byłaby analiza ekspercka, która wymaga innego trybu czasowego. Na przykład procesy społeczne i polityczne toczą się w innym rytmie niż natychmiastowy przekaz medialny i próba przekazywania powierzchownych informacji na ich temat stwarza fałszywy obraz rzeczywistości, bo efekty takich procesów będą dostrzegalne dopiero po wielu miesiącach lub latach.

Mamy więc w mediach do czynienia z bieżączką medialną, a przekazy informacyjne nabierają charakteru śmietnika, w którym pomieszane są powyrywane z pełnego kontekstu społecznego ułamki z różnych sfer rzeczywistości. Szydło, mydło i powidło.

Teoretyk mediów, Marshall McLuhan powiedział kiedyś „ The medium is the message” i faktycznie media wytwarzają swój własny, wirtualny rodzaj rzeczywistości, mający niewiele wspólnego z rzeczywistością obiektywnie istniejącą. Różne gremia polityczne i biznesowe są świadome tego stanu rzeczy i usiłują wykorzystywać nowe technologie medialne do swoich celów przy pomocy manipulacji algorytmicznej.

Tak więc okazują swoją niezbędność media publiczne, odporne na pokusy komercyjne, pozbawione reklam i nie ulegające bieżączce medialnej.

Wykop Skomentuj10
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Społeczeństwo