fot. PAP/Albert Zawada
fot. PAP/Albert Zawada

Duże zmiany w połączeniach lotniczych. Ryanair składa skargę do KE na polski rząd

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 28
Urząd Lotnictwa Cywilnego opublikował listę przewoźników i tras lotniczych, które będą obsługiwane po 1 maja tego roku, gdyby nie doszło do porozumienia PAŻP z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Ryanair protestuje.

Brak porozumienia z kontrolerami lotów

We wtorek rozpoczęła się kolejna tura rozmów kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL). Negocjacje między stronami m.in. w sprawie bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania toczą się od kilku tygodni.

W piątek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson informował, że jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego, ok. dwie trzecie lotów z Warszawy i Modlina może się nie odbyć od 1 maja. Sytuacja jest na tyle poważna, że musiał interweniować rząd.

Ograniczenia na lotniskach Okęcie i Modlin

W związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze Rada Ministrów wydała rozporządzenie, na mocy którego operacje lotnicze będą wykonywane od godz. 9.30 do 17 i to pod pewnymi warunkami.

Czytaj: Ograniczenia w ruchu lotniczym na Okęciu i w Modlinie. Jest rozporządzenie

Na Lotnisku Chopina i w Modlinie będzie można wykonywać do 180 startów i lądowań dziennie, a w ciągu godziny do 24 - podał Urząd Lotnictwa Cywilnego. Z lotniska w Modlinie będzie można zrealizować dziennie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie, a z lotniska powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie. Dodatkowo ULC dopuszcza priorytetowe wykonanie operacji lotniczej startu lub lądowania wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021.


Od 1 maja operacje lotnicze w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz Modlinie mogą być wykonywane od godz. 9.30 do 17.00 czasu lokalnego. Przylot samolotu, który tego samego dnia planuje wylot musi nastąpić nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego.

Zgodnie z rozporządzeniem w celu zapewnienia największej możliwej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo mają operacje lotnicze na kierunkach: Londyn Heathrow, Londyn - Luton, Londyn - Stansted, Frankfurt, Nowy Jorku, Chicago, Paryż, Bruksela, Stambuł, Rzym, Amsterdam, Toronto, Dubaj, Incheon, Monachium, Rzeszów, Wiedeń, Tel Awiw, Oslo, Zurich, Dublin, Kopenhaga, Budapeszt, Wilno, Praga, Bukareszt, Düsseldorf, Barcelona, Lizbona, Tbilisi, Berlin, Szczecin-Goleniów.

Gdzie polecimy i z którym przewoźnikiem?

Zgodnie z tym rozporządzeniem, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) obwieścił listę tras lotniczych i przewoźników obsługiwanych po 1 maja br., gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników.

Zgodnie z nim:

  • PLL LOT poleci do: Londynu Heathrow, Nowego Jorku, Chicago, Brukseli, Toronto, Incheon, Rzeszowa, Tel Awiwu, Oslo, Kopenhagi, Budapesztu, Wilna, Pragi, Bukaresztu, Düsseldorfu, Barcelony, Berlina, Tbilisi, Szczecina-Goleniów.
  • Wizz Air będzie obsługiwał trasy do Londynu - Luton, Rzymu.
  • Ryanair poleci do Londynu - Stansted, Dublina.
  • Deutsche Lufthansa ma latać do Frankfurtu, Monachium.
  • Air France do Paryża.
  • Turkish Airlines do Stambułu.
  • KLM do Amsterdamu.
  • Emirates do Dubaju.
  • Austrian Airlines do Wiednia.
  • Swiss do Zurichu.
  • TAP Air Portugal do Lizbony.

Oto pełna lista:
1) Londyn - Heathrow (EGLL) - Polskie Linie Lotnicze LOT,
2) Londyn - Luton (EGGW) - Wizz Air,
3) Londyn - Stansted (EGSS) - Ryanair,
4) Frankfurt (EDDF) - Lufthansa,
5) Nowy Jork (KJFK) - PLL LOT,
6) Chicago (KORD) - PLL LOT,
7) Paryż (LFPG) - Air France,
8) Bruksela (EBBR) - PLL LOT,
9) Stambuł (LTFM) - Turkish Airlines.
10) Rzym (LIRF) - Wizz Air,
 11) Amsterdam (EHAM) - KLM,
12) Toronto (CYYZ) - PLL LOT,
13) Dubaj (OMDB) - Emirates,
14) Incheon (RKSI) - PLL LOT,
15) Monachium (EDDM) - Lufthansa,
16) Rzeszów (EPRZ) - PLL LOT,
17) Wiedeń (LOWW) - Austrian Airlines,
18) Tel Awiw (LLBG) - PLL LOT,
19) Oslo (ENGM) - PLL LOT,
20) Zurich (LSZH) - Swiss,
21) Dublin (EIDW) - Ryanair,
22) Kopenhaga (EKCH) - PLL LOT,
23) Budapeszt (LHBP) - PLL LOT,
24) Wilno (EYVI) - PLL LOT,
25) Praga (LKPR) - PLL LOT,
26) Bukareszt (LROP) - PLL LOT,
27) Duesseldorf (EDDL) - PLL LOT,
28) Barcelona (LEBL) - PLL LOT,
29) Lizbona (LPPT) - TAP Air Portugal,
30) Tbilisi (UGTB) - PLL LOT,
31) Berlin (EDDB) - PLL LOT,
32) Szczecin-Goleniów (EPSC) - PLL LOT.

Polska faworyzuje LOT? - Ryanair złożył skargę w KE

Nie wszystkim ta decyzja się spodobała. Irlandzka linia lotnicza Ryanair poinformowała, że we wtorek złożyła skargę do Komisji Europejskiej na rozporządzenie polskiego rządu. W ocenie przewoźnika przepisy "przyznają pierwszeństwo LOT-owi i jego klientom na Lotnisku Chopina w Warszawie przed pasażerami Ryanaira na lotnisku Warszawa-Modlin".

Według przedstawicieli Ryanaira "premier arbitralnie wybrał 32 kierunki obsługiwane z Warszawy, aby dać im pierwszeństwo w przypadku spodziewanego załamania przepustowości" od 1 maja.

Zdaniem dyrektora generalnego Grupy Ryanair Michaela O'Leary'ego polski rząd najpierw doprowadził do sporu płacowego z kontrolerami ruchu lotniczego w Warszawie, "a teraz okazał całkowite lekceważenie pasażerów Ryanaira, decydując się na ochronę nieistotnych tras LOT-u do Berlina, Wilna, Szczecina, Rzeszowa i innych pobliskich miejsc, kosztem kluczowych tras Ryanaira, takich jak Sztokholm i Mediolan".

O'Leary podał, że jeśli rozporządzenie wejdzie w życie, to przez cały maj "ponad 300 tysięcy klientów Ryanaira będzie miało odwołane loty". W ocenie przewoźnika Ryanair stoi przed groźbą likwidacji 55 z 57 tras do Warszawy.

ja

Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka