PKN Orlen zaoferuje liniom lotniczym ekologiczne paliwo. Stanie się tak dzięki realizowanej w Płocku inwestycji odpowiedzialnej za uwodornianie olejów roślinnych. (fot. PKN Orlen)
PKN Orlen zaoferuje liniom lotniczym ekologiczne paliwo. Stanie się tak dzięki realizowanej w Płocku inwestycji odpowiedzialnej za uwodornianie olejów roślinnych. (fot. PKN Orlen)

Orlen od 2025 roku zaoferuje liniom lotniczym ekologiczne paliwo

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 14
PKN Orlen zapowiedział, że od 2025 roku będzie oferować liniom lotniczym niskoemisyjne paliwo SAF. Stanie się tak dzięki budowanej w Płocku instalacji uwodorniania olejów roślinnych, w której produkować będzie można nawet do 300 tysięcy ton uwodornionego oleju rocznie.

Ekologiczne paliwo lotnicze

Paliwo SAF (Sustainable Aviation Fuel) wytwarzane będzie z posmażalniczych olejów spożywczych i jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych. PKN Orlen podkreślił, że pozwoli na ograniczenie nawet do 80 procent emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym.

Dzięki inwestycji realizowanej w płockiej rafinerii, Orlen będzie mógł wyprodukować nawet do 300 tysięcy ton uwodornionego oleju rocznie. Odpowiada to około 50 procentom paliwa lotniczego produkowanego rocznie przez Grupę Orlen.

— Paliwo SAF pod względem chemicznym jest zbliżone do konwencjonalnych paliw do silników odrzutowych, może być mieszane z paliwem konwencjonalnym lub dodawane do niego — podkreśliła spółka.

Rafineria w Płocku

— Realizowana przez nas w Płocku instalacja uwodornienia olejów roślinnych umożliwi dostarczenie liniom lotniczym niskoemisyjnego paliwa SAF od 2025 roku, które pozwoli na ograniczenie do 80 proc. emisji w całym cyklu życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem. Szacujemy, że udział zrównoważonych paliw lotniczych w światowej konsumpcji będzie wynosił 3 proc. w 2030 r. To szansa, którą musimy wykorzystać — poinformował prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

— Jesteśmy liderem transformacji energetycznej, światowego trendu, który staje się faktem. Konsekwentnie inwestujemy i rozwijamy technologie, które umożliwią oferowanie naszym klientom czystych, zaawansowanych produktów, przy jednoczesnym zwiększaniu konkurencyjności koncernu — dodał.

Strategia "Orlen2030"

Przypomniał również, że zgodnie ze swoją strategią Orlen2030, spółka w ciągu 10 lat wyda 10 procent całej puli inwestycyjnej na inwestycje w badania i rozwój.

Zdaniem koncernu, jedną z odpowiedzi na wyzwania stojące przed branżą jest wykorzystanie technologii uwodornienia olejów roślinnych (HVO), która umożliwia przekształcenie surowców takich jak oleje roślinne, zużyte oleje posmażalnicze czy oleje z alg w biopaliwo lub w biokomponent do paliwa lotniczego.

Porozumienie PKN Orlen i PLL LOT i neutralność emisyjna

PKN Orlen oraz PLL LOT podpisały porozumienie o współpracy przy wdrażaniu prośrodowiskowych rozwiązań pozwalających na spełnienie wymagań unijnego pakietu Fit for 55. Koncern przypomniał, że przyjęta przez IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) uchwała NetZero zakłada, że do 2050 r. przewoźnicy lotniczy osiągną neutralność emisyjną.

— Paliwo ze zrównoważonych surowców jest jednym z elementów pośród wielu inicjatyw podejmowanych przez PLL LOT w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Cieszę się, że ten cel możemy realizować wspólnie z PKN ORLEN, regionalnym liderem w obszarze biorafinerii — powiedział prezes PLL LOT Rafał Milczarski, cytowany w komunikacie.

— Zaufanie pasażerów do LOT-u jest dla nas nie tylko zaszczytem, ale i zobowiązaniem. Dbamy zarówno o bezpieczeństwo i komfort podróży, jak i dobro środowiska — dodał.

Wspólne dzielenie się wiedzą

Zgodnie z zawartym porozumieniem Orlen i LOT mają dzielić się wiedzą i doświadczeniem w zakresie zrównoważonych paliw oraz wspólnie prowadzić działania, mające na celu ich wdrożenie w lotnictwie cywilnym, zgodnie z pakietem FIT for 55 i inicjatywą Refuel Aviation.

LOT podkreślił, że przewoźnik planuje wykorzystywać zrównoważone paliwa lotnicze w ramach prowadzonej strategii Destination ECO. Mimo, że regulacje prawne dotyczące wymogu stosowania zrównoważonych paliw w UE są obecnie w fazie uzgodnień, LOT chce wykorzystywać SAF na wszystkich połączeniach z portów lotniczych, do których będzie ono dostarczane przez PKN Orlen — zaznaczył przewoźnik. Stosowanie tego rodzaju paliw na rejsach krótkiego i dalekiego zasięgu przyczyni się do znaczącego ograniczenia emisji dwutlenku węgla — ocenił LOT.


RB

Czytaj też:

Ceny szybują w górę. Szczyt podwyżek dopiero przed nami. Prognozy dot. inflacji

Gerhard Schroeder stawia sprawę jasno. Będzie dalej przyjaźnić się z Putinem

Ukraińcy zaatakowali rosyjską bazę wojskową. "Zaczyna się u nich prawdziwa panika"

Spytali mistrzynię Wimbledonu o Putina. Jedno zdanie wprawiło w osłupienie cały świat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka