Shopee Polska kończy działalność. Firma wycofuje się z Polski

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 25
Po niecałych 15 miesiącach działania Shopee niespodziewanie ogłosiło dzisiaj, że od jutra kończy działalność w Polsce.

Shopee zamknięcie

Shopee to platforma do handlu e-commerce singapurskiej firmy Sea Shopee, internetowej korporacji o światowym zasięgu notowanej na giełdzie w Nowym Jorku. Sea prowadzi również działalność w zakresie cyfrowej rozrywki (Garena) oraz cyfrowych usług finansowych (SeaMoney). Polska była pierwszym krajem, od którego firma zaczęła działać w Europie, a teraz po Francji i Hiszpanii jest kolejnym w którym kończy działalność w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Przestała również działać w Argentynie.
Pogłoski o zamknięciu oddziału w Polsce słychać było od kilku tygodni, informację najpierw podała agencja Bloomberga, a teraz taka wiadomość pojawiła się na stronie Shopee. Wynika z niej, że Shoppe Polska kończy działalność 13 stycznia 2023 r., od godz. 23.59. O tej porze zostanie wstrzymana możliwość składania zamówień, a zamówienia złożone do tego czasu będą zrealizowane standardowo wraz z dostępem do wsparcia i obsługi dla użytkowników.

Shopee działa przede wszystkim w Singapurze, Tajlandii, Indonezji, Wietnamie, Filipinach, na Tajwanie i w Brazylii. W ubiegłym roku platforma zakończyła działalność we Francji i Hiszpanii. Zamykanie oddziałów lub ograniczanie ich działalność firma tłumaczy trudnym otoczeniem biznesowym.

Shopee Polska

Polska strona platformy zakupowej Shopee została uruchomiona we wrześniu 2021 roku, a wiosną kolejnego roku otworzono w Warszawie biuro. Z danych Mediapanel Gemius Polska wynika w listopadzie 2022 roku liczba użytkowników Shopee w Polsce, licząc stronę internetową i aplikację wyniosła 10,9 mln osób. Te same dane pokazują, że w listopadzie liczba użytkowników allegro.pl i aplikacji przekroczyła 21 mln osób, a użytkowników aliexpress.com i aplikacji Aliexpress w Polsce - 10,54 mln osób. Amazon miał w Polsce ponad 9,1mln użytkowników.

image

Jeszcze w grudniu ubiegłego roku, czyli zaledwie kilkanaście dni temu, firma przedstawiała plany ekspansji na obecny rok. - Planujemy dalej zwiększać przychody i liczbę przesyłek w Polsce. Druga połowa 2022 roku dla e-commerce jest bardziej dynamiczna niż pierwsza. W związku z wysoką inflacją czy kosztami energii cenniki produktów mocno się zmieniają. Z punktu widzenia sprzedających, którzy budują e-commerce w Polsce, ważna jest praca nad automatyzacją procesów wewnętrznych w ich firmach, w zakresie dystrybucji zamówień czy pakowania paczek, co pomaga ograniczać koszty. W momencie, kiedy kupujący szukają najtańszych ofert, a z drugiej strony ceny produktów bazowych idą do góry, automatyzacja i zmniejszenie kosztów operacyjnych powoduje, że sprzedawcy mogą dużo zyskać oferując klientom niskie ceny, ale samemu nie tracąc  - informował wtedy PAP Biznes w wywiadzie dyrektor działu business development Shopee Poland Michał Tykarski.

- Rok 2022 dobitnie pokazał nam, że trudno się dzisiaj prognozuje. Wygląda na to, że początek 2023 roku upłynie pod znakiem wyzwań. Nie mamy wpływu na to czy inflacja pójdzie w dół w pierwszej, czy w drugiej połowie przyszłego roku, czy jeszcze później. Dla nas najważniejsze jest to, aby odpowiadać na bieżące oczekiwania konsumentów Z punktu widzenia biznesu nadal stabilnie rośniemy i nie widzę przeciwwskazań, żebyśmy nie mieli rosnąć dalej.

Shopee - giełda

Z zamknięcia Shopee cieszą się z pewnością konkurenci, szczególnie Allegro, Aliexpress, czy Amazon. Kurs spółki od rana reagował na medialne spekulacje o wycofaniu się Shopee. Po ogłoszeniu decyzji przez Shopee kurs Alllegro notowanego na Giełdzie Papierów Wartościowych wzrósł 5,6%, najwięcej w portfelu spółek z WIG20 i osiągnął 30,70 zł za akcję, czyli najwyżej od kwietnia 2022 r.

Tomasz Wypych

Czytaj także:

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka