Fuzja Orlenu z Lotosem - zgodziła się na nią Komisja Europejska. Fot. PKN ORLEN
Fuzja Orlenu z Lotosem - zgodziła się na nią Komisja Europejska. Fot. PKN ORLEN

Fuzja Orlenu i Lotosu. Komisja Europejska zajmuje stanowisko ws. Saudi Aramco i MOL

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 62
Komisja Europejska zatwierdziła Saudi Aramco i węgierski MOL jako "odpowiednich nabywców" w procesie fuzji PKN ORLEN i Lotosu - to stanowisko wiceszefowej KE i komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

- Decyzją z 14 lipca 2020 r. Komisja zatwierdziła, na podstawie unijnego rozporządzenia w sprawie połączeń, przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen pod warunkiem pełnego wykonania pakietu zobowiązań oferowanego przez PKN Orlen. (…) W swojej decyzji z dnia 20 czerwca 2022 r. Komisja zatwierdziła, zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie połączeń, Saudi Aramco i MOL jako odpowiednich nabywców - stwierdziła unijna komisarz Vestager w rozmowie z PAP. O Saudi Aramco, które nabyło 30 proc. akcji Rafinerii Gdańskiej oraz MOL, przejmującego 417 stacji benzynowych Lotosu, toczy się spór rządu z opozycją. 

Krytycy fuzji kontra zwolennicy

Według krytyków fuzji, to zbyt duża strata dla polskiej energetyki, a dodatkowo transakcja grozi wrogim przejęciem przez Rosjan w przyszłości. Orlen odpiera zarzuty, twierdząc, że Rafineria Gdańska była nierentowna, polskie państwo ma większy wkład w płockiej spółce, a PKN ORLEN trafił na rządową listę spółek, znajdujących się pod szczególną ochroną. Dla rządu, fuzja z Lotosem to zakończenie procesu budowy multienergetycznego koncernu. Wcześniej z Orlenem połączyły się Grupa Energa i PGNiG.

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie połączeń firm, tzw. odpowiedni nabywca zbywanej działalności musi być niezależny i niepowiązany ze stronami głównej transakcji. Powinien posiadać zasoby finansowe, udokumentowaną odpowiednią wiedzę fachową oraz motywację i zdolność do utrzymania i rozwijania zbywanej działalności jako realna i aktywna siła konkurencyjna. Ponadto nabycie nie może stwarzać nowych problemów w zakresie konkurencji ani stwarzać ryzyka opóźnienia realizacji zobowiązań. Był to warunek Komisji Europejskiej do przeprowadzenia fuzji Orlenu z Lotosem.  

Warunki fuzji Orlenu z Lotosem 

14 lipca 2020 r. KE poinformowała o zatwierdzeniu przejęcia Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie uzależniono jednak od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez Orlen. Chodziło o sprzedaż 30 proc. udziałów rafinerii Lotos i 80 proc. stacji paliw tej sieci.

PKN Orlen 12 stycznia 2022 roku zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej przedstawił środki zaradcze planowane w związku z zamiarem przejęcia Lotosu. Celem było uchronienie polskiego rynku paliw i rynku rafineryjnego przed monopolem.

Koncern Saudi Aramco kupił 30 proc. akcji Rafinerii Gdańskiej, a węgierski MOL przejął 417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się na terenie Polski, natomiast Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Orlen przekazał, że wynegocjował z Saudi Aramco długoterminowy kontrakt na dostawy od 200 tys. do 337 tys. baryłek ropy dziennie. Tłumaczy też, że dzięki fuzji Polska nabywa wieloletniego partnera w dostawach ropy, co ma znaczenie w kontekście sankcji, nakładanych na Rosję. 

20 czerwca 2022 r. Vestager oceniła, że warunki PKN Orlen przy przejmowaniu Lotosu nie spowodują wzrostu cen i gwarantują, że rynki pozostaną otwarte. Wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne. Połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach - podała wtedy KE. 

GW

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka