Poczta Polska przenosi filatelistykę do internetu i prezentuje Kryptoznaczki. (fot. Poczta Polska)
Poczta Polska przenosi filatelistykę do internetu i prezentuje Kryptoznaczki. (fot. Poczta Polska)

Cyfrowa rewolucja Poczty Polskiej. Premiera Kryptoznaczków

Redakcja Redakcja Hobby Obserwuj temat Obserwuj notkę 12
Poczta Polska wydała pierwsze w swojej historii Kryptoznaczki. Jeden z nich został zaprojektowany przez sztuczną inteligencję. To cyfrowa rewolucja w filatelistyce.

Internetowa filatelistyka

Tradycyjna filatelistyka przenosi się do Internetu, a pasja zbierania znaczków może być realizowana również online, na blockchainie, zmieniając tokeny NFT w cyfrowe egzemplarze kolekcjonerskie.

— Kryptoznaczek to wyraz przywiązania do tradycyjnej roli poczty i otwartości na rozwój w dziedzinie NFT, którą pomyślnie wykorzystują polskie i zagraniczne organizacje, uatrakcyjniając swoją ofertę. Poczta Polska to firma, która większości z nas kojarzy się z tradycją i bogatą, blisko pięciowiekową historią — mówi Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej. — Czasy się jednak zmieniają, a my idziemy z duchem czasu. Dostosowujemy swoją działalność do realiów cyfryzującego się świata, co znajduje wyraz choćby w projekcie Kryptoznaczka.

Pierwsze wydanie Kryptoznaczka

Pierwsze polskie wydanie Kryptoznaczka ma cztery unikalne odsłony i nawiązuje do tradycyjnych znaczków „Polska w Kosmosie” wprowadzonych do obiegu w grudniu 2022 rok. Jest także dodatkowy znaczek wyłącznie w formie tokena NFT. Od 14 lutego można je kupić w placówkach pocztowych na terenie całego kraju. Sprzedaż ruszyła także w filatelistycznym sklepie internetowym Poczty. Kryptoznaczek to tradycyjny znak opłaty pocztowej, do którego dołączona jest etykieta z adresem publicznym portfela oraz frazą klucza prywatnego portfela, zawierającego token NFT Kryptoznaczka. 

"Nowatorski element promocji filatelistyki"

Wersję tradycyjną Kryptoznaczka można przechowywać w klaserze, a wersję cyfrową w kryptoklaserze. W przypadku znaczka powiązanego z dedykowanym portfelem papierowym, czyli znaczkiem tradycyjnym, zakup nie wiąże się już z żadnymi dodatkowymi kosztami transakcyjnymi po stronie sieci blockchain.

— Wydanie Kryptoznaczków traktujemy jako nowatorski element promocji filatelistyki, szczególnie wśród osób, które preferują nowocześniejsze formy rozrywki. Poprzez nasze smartfony możemy załatwić coraz więcej codziennych spraw, a dzięki rozwojowi cyfrowego kolekcjonerstwa – zastąpić np. konwencjonalne klasery — dodaje Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej. — Otwieramy się na młodszych Klientów, którzy obserwują nowinki technologiczne i podążają za nowymi trendami. Ogromne zainteresowanie naszym projektem unaocznia, że to dobra decyzja i właściwy kierunek zmian 

Projekt sztucznej inteligencji

Co ciekawe, dodatkowy znaczek wyłącznie w formie tokena NFT po raz pierwszy w historii został zaprojektowany przez sztuczną inteligencję. Obraz wykorzystany do jego projektu, to interpretacja hasła „polski satelita naukowy eksplorujący przestrzeń kosmiczną”. Kryptoznaczek przedstawia komputerową sieć neuronową, czyli całkowicie syntetyczny system przetwarzania danych, który jest wzorowany na działaniu ludzkiego mózgu. Powstały w ten sposób efekt graficzny został dodatkowo poddany ingerencji człowieka dla lepszego dostosowania go do ludzkiej percepcji oraz formy znaczka.

Specjalne tokeny NFT

Kolekcja polskiego Kryptoznaczka obejmuje również cyfrowe Talary Filatelistyczne, które są specjalnym rodzajem tokenów NFT i umożliwiają preferencyjny zakup lub wymianę na wersję cyfrową Kryptoznaczka kategorii 5 (NFT). Fizyczną wersję Kryptoznaczków kategorii 1–4 można nabyć w wybranych placówkach Poczty Polskiej oraz na stronie filatelistyka.poczta-polska.pl, a następnie wersję cyfrową „uaktywnić” na nft.poczta-polska.pl. Cyfrową wersję Kryptoznaczka można nabyć na stronie nft.poczta-polska.pl.

Partnerami emisji są Polska Agencja Kosmiczna oraz Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Autorem projektu wszystkich znaczków, przygotowanych na podstawie grafik Bartosza Morawskiego, jest Roch Stefaniak. Rozwiązanie techniczne zostało zaprojektowane i zrealizowane we współpracy z firmą ArchXS Dariusz Tyszka.

Tomasz Wypych

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości