Już wiemy, kiedy mają być darmowe autostrady. Padła deklaracja

Redakcja Redakcja Rząd Obserwuj temat Obserwuj notkę 32
Od 1 stycznia 2024 roku Polacy mają jeździć bezpłatnymi autostradami - wyjawił Marcin Horała w TVN24. Rząd PiS ma negocjować umowy z koncesjonariuszami, aby zmienić obecny stan rzeczy.

Od 2024 roku darmowe autostrady 

Darmowe autostrady to jeden z trzech nowych postulatów w prekampanii PiS, ogłoszonych przez Jarosława Kaczyńskiego. Niektóre odcinki państwowych dróg są w prywatnych rękach. Rząd czekają więc negocjacje z firmami. - Jeżeli się strasznie uprą (...), czy któryś z tych koncesjonariuszy nie będzie chciał żadnej zmiany, wtedy będziemy sobie radzić z tą sytuacją - zadeklarował pełnomocnik gabinetu ws. funduszy, Marcin Horała. 


- Od 1 stycznia 2024 wszystkie państwowe autostrady w Polsce będą darmowe - zapewnił Horała. - Co do prywatnych autostrad, obowiązują umowy. Zaczniemy negocjować i rozmawiać, na jakich zasadach można te umowy zmienić - dodał poseł PiS w TVN24. 

Stalexport: Nic nie wiemy

- Zamiar zniesienia opłat za przejazd autostradami, w tym za przejazd odcinkami koncesyjnymi, do których należy autostrada A4 między Katowicami i Krakowem, ma na tę chwilę wymiar deklaracji politycznej. Jako taki nie był przedmiotem rozmów pomiędzy koncesjonariuszem i odpowiednimi instytucjami państwa - to oficjalne stanowisko Stalexport Autostrada Małopolska, która zarządza odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków.  


- Podstawą do zaprezentowania stanowiska wobec inicjatywy zniesienia opłat na A4 Katowice-Kraków byłby dla spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury konkretny projekt takiego rozwiązania, uwzględniający wszystkie aspekty funkcjonowania koncesji do chwili jej wygaśnięcia w 2027 roku - przesłała spółka odpowiedź do TVN24 na pytanie o rozmowy z rządem PiS ws. bezpłatnej A4. Umowa ze Stalexportem wygasa w 2027 roku. 

Gdzie płacimy za autostrady

Obecnie płacimy za przejazd pięcioma odcinkami autostrad, przy czym trzy z nich są zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy: A1 Rusocin - Nowa Wieś (AmberOne - GTC), A2 Świeck - Konin z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.), A4 Katowice - Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska SA). Płatne są również odcinki państwowe zarządzane przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica).  


Fot. Autostrada A4

GW

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka