(GUS podał dane o sprzedaży detalicznej. Fot. Canva)
(GUS podał dane o sprzedaży detalicznej. Fot. Canva)

Polacy nadal mniej kupują, ale nie jest źle. "Sprzedaż detaliczna ma się nieźle"

Redakcja Redakcja Inflacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 42
Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące sprzedaży detalicznej w Polsce. W cenach stałych w kwietniu 2023 r. spadła ona o 7,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 0,1 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 3,4 proc. rdr. Polacy nadal oszczędzają z powodu drożyzny.

Polacy oszczędzają na książkach i prasie 

W kwietniu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. raportowały jednostki z grupy "pozostałe” (o 17,3 proc. wobec wzrostu o 21,2 proc. przed rokiem).

"Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach: +prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach+ (o 15,6 proc.), +meble, rtv, agd+ (o 14,7 proc.), +paliwa stałe, ciekłe, gazowe+ (o 14,5 proc.). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek (o 8,0 proc.). Spośród prezentowanych grup niewielki wzrost sprzedaży zaobserwowano jedynie w podmiotach zaklasyfikowanych do grupy +tekstylia, odzież, obuwie+ (o 0,6 proc.)" – czytamy w komunikacie. 


Spadł udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej

GUS podał również, że udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w kwietniu w Polsce 8,1 proc. wobec 8,6 proc. w marcu. Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 6,1 proc. mdm.

GUS podaje, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” z 25,6 proc. przed miesiącem do 21,5 proc., "tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 23,0 proc. do 20,0 proc.) oraz "meble, rtv, agd” (z 18,0 proc. do 15,7 proc.).

Konsumpcja w głębokiej recesji

Najnowsze dane GUS skomentowali analitycy banku PKO. Uważają oni, że konsumpcja najprawdopodobniej znajduje się w głębokiej recesji. 

"Sprzedaż detaliczna w kwi. spadła o 7,3 proc. r/r, podobnie jak w marcu i mniej od oczekiwań. Podobnie jak przed miesiącem sprzedaż spada w prawie wszystkich kategoriach sklepów. Wyjątkiem jest odzież i obuwie (ale tu rośnie coraz słabiej) oraz utajniona pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach. Spadająca siła nabywcza dochodów, oraz brak napływu/odpływ uchodźców hamuje konsumpcję, która najpewniej znajduje się w głębokiej recesji" – czytamy w analizie. 

 

Nie jest źle - tak uważają ekonomiści mBanku. - W przeciwieństwie do produkcji w przemyśle, sprzedaż detaliczna od początku roku ma się całkiem nieźle (jakkolwiek to brzmi widząc spadki w ujęciu rocznym) - podano. 

- Konsument łapie grunt pod nogami. Przemysł wrzuca niższy bieg - piszą w kontekście najnowszych danych GUS analitycy banku Pekao. 



MP

(GUS podał dane o sprzedaży detalicznej. Fot. Canva)

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj42 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka