Stacja paliw Orlen. Fot. Orlen
Stacja paliw Orlen. Fot. Orlen

Pierwszy taki system na świecie. Orlen zakończył testy przełomowej technologii

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 38
Orlen ze spółką Horus-Energia opracował i przetestował pierwszy na świecie system wielopaliwowy Multifuel do zasilania jednostek produkujących energię elektryczną i ciepło. Umożliwia on stosowanie wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki.

Jak poinformował w czwartek Orlen, "pomyślnie zakończyły się testy prototypowego zespołu kogeneracyjnego o mocy 1MW, wyposażonego w system wielopaliwowy Multifuel, umożliwiający produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki". "Prototyp jest unikatowy w skali światowej i wykorzystuje autorskie rozwiązanie opracowane przez Orlen" - podkreślił koncern.

W informacji wyjaśniono, że "pierwszy na świecie system wielopaliwowy - Multifuel do zasilania jednostek produkujących energię elektryczną i ciepło" opracowano i przetestowano we współpracy ze spółką Horus-Energia. "Technologia Multifuel przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w energetyce, przyczyniając się do redukcji emisji dwutlenku węgla w tej branży. Orlen wystąpił o ochronę patentową swojego wynalazku" - zaznaczył koncern. Zapowiedział, że w przyszłym roku planuje rozpocząć jego komercjalizację.

Płynna zmiana podawanego paliwa 

Orlen zaznaczył, że system Multifuel "pozwala na płynną zmianę podawanego paliwa – może to być wodór, gaz ziemny lub ich dowolna mieszanka"; może być instalowany w już działających jednostkach wytwórczych, co pozwoli na ich stopniowe przestawienie na zasilanie wodorem.

Iwona Waksmundzka-Olejniczak z zarządu Orlenu, odpowiedzialna za strategię i zrównoważony rozwój, zwróciła uwagę, że szerokie wykorzystanie paliw alternatywnych, m.in. wodoru, jest niezbędnym elementem transformacji energetycznej i warunkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 r. Zapewniła, że Grupa Orlen wspiera ten proces, np. "rozwijając technologie pomostowe, które zapewnią płynne przejście od paliw kopalnych do nisko i zeroemisyjnych gazów".

"Wykorzystując doświadczenie, zasoby oraz infrastrukturę, jakie wniosło do koncernu PGNiG, opracowaliśmy wyjątkową w skali światowej technologię, której zastosowanie umożliwia produkcję energii z wykorzystaniem gazu ziemnego oraz wodoru, w zależności od dostępności danego paliwa. Elastyczność oferowaną przez technologię Multifuel potwierdziły pomyślne wyniki testów, co otwiera drogę do szybkiej komercjalizacji tego rozwiązania" – podkreśliła Waksmundzka-Olejniczak, cytowana w komunikacie Orlenu.


Pozytywne wyniki pomiarów 

Koncern podał, że wysoką efektywność i niezawodność jego autorskiej technologii potwierdziły pomiary kluczowych parametrów operacyjnych prototypowego zespołu kogeneracyjnego wyposażonego w system Multifuel - podczas testów, z wykorzystaniem ponad 0,5 tony wodoru, w różnych mieszaninach z gazem ziemnym, maksymalna sprawność produkcji energii elektrycznej wzrosła o ponad 5 proc. w odniesieniu do parametrów fabrycznych.

"Oznacza to, że prototyp wyposażony w system wielopaliwowy wykorzystuje paliwo efektywniej niż jednostki standardowo dostępne na rynku. Testy wykazały także bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru oraz gazu ziemnego w procesach energetycznych" - wskazał Orlen. Zaznaczył przy tym, że cechą wyróżniającą systemu Multifuel jest elastyczność: paliwa – gaz ziemny oraz wodór – są dostarczane do jednostki wytwarzającej energię poprzez dwa niezależne układy, zintegrowane z systemem sterowania i kontroli.

"Dzięki nim, można dowolnie zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku. Dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika" - wyjaśnił koncern.

Jak ocenił koncern, system wielopaliwowy może być wykorzystywany w jednostkach wytwórczych zasilających zakłady przemysłowe, ciepłownie czy obiekty użyteczności publicznej. "Dodatkowo, technologia Multifuel, umożliwiając wytwarzanie nisko i zeroemisyjnej energii elektrycznej i ciepła, może wspierać oraz stabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, w tym pracę magazynów energii, hubów elektromobilności i klastrów wodorowych" - podkreślił Orlen. Urządzenie zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego RP. "Opracowywane jest również rozszerzenie ochrony patentowej na terenie Europy i USA" - przyznał koncern.

Ogromne pieniądze na zielone inwestycje 

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie. Ma też sieć stacji paliw w Polsce, w Niemczech, w Czechach oraz na Słowacji, na Litwie i na Węgrzech. Zarządza segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczy węglowodorów. Grupa Orlen chce jednocześnie rozwijać bezpieczną energetykę jądrową - do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.

W lutym br. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele, zwłaszcza po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Do końca dekady koncern ma zainwestować ponad 320 mld zł, z czego ok. 120 mld zł, czyli ok. 40 proc., na zielone inwestycje, w tym w energetykę wiatrową na morzu i lądzie, fotowoltaikę, biogaz i biometan, biopaliwa, elektromobilność oraz zielony wodór.

Spółka Horus-Energia, współpracująca przy projekcie systemu Multifuel, działa na krajowym rynku zasilania w energię elektryczną i ciepło - podał Orlen. Firma jest producentem agregatów prądotwórczych; zajmuje się również projektowaniem, montażem, uruchomieniem i serwisem jednostek. 

MP

Stacja paliw Orlen. Fot. Orlen 

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka