fot. Canva
fot. Canva

Polska największym unijnym eksporterem na Białoruś. To efekt omijania sankcji

Redakcja Redakcja Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 47
Sześciokrotnie wzrósł eksport samochodów z Unii Europejskiej na Białoruś. I nadal bije rekordy. Tak wielka sprzedaż nie jest oczywiście wynikiem przypadku.

Eksport aut na Białoruś wzrósł po nałożeniu sankcji na Rosję

Dynamiczny wzrost eksportu samochodów osobowych z Unii Europejskiej na Białoruś to przede wszystkim wynik omijania sankcji nałożonych na Rosję. W 2023 r. sprzedaż samochodów z UE na Białoruś osiągnęła wartość 262 mln EUR, co oznacza wzrost o 642 proc. względem 2021 r., a więc okresu przed rozpoczęciem drugiej inwazji rosyjskiej na Ukrainę. Skok ten był jeszcze bardziej znaczący w przypadku samochodów luksusowych i o dużych pojemnościach silników, które objęto zakazem eksportu do Rosji. Przykładowo, w kategorii aut o pojemności silnika powyżej 2500 cm³ sprzedaż zwiększyła się aż o 1666 proc. Znaczący wzrost sprzedaży dotyczył także innych kategorii towarów związanych z przemysłem motoryzacyjnym. Eksport przyczep i naczep wzrósł o 342 proc., motocykli – o 1191 proc., pojazdów silnikowych do transportu towarów – o 80 proc.

Sankcje i bojkot rosyjskiego rynku spowodowały jednocześnie wygasanie bezpośredniego handlu samochodami pomiędzy państwami UE a Rosją. Sprzedaż aut z UE do Rosji spadła pomiędzy 2023 r. a 2021 r. o 90 proc., części samochodowych – o 91 proc., przyczep – o 93 proc., a traktorów aż o 96 proc. Rosyjski przemysł motoryzacyjny napotkał także bardzo poważne problemy związane z brakiem zaawansowanych komponentów sprowadzanych wcześniej z Zachodu, a także wycofania się zachodnich producentów z Rosji. W efekcie, wg danych Rosstatu, produkcja sektora spadła niemal o 40 proc. podczas dwóch lat wojny.


Polska największym unijnym eksporterem na Białoruś. Wyprzedza Niemcy i Litwę

Napaść Rosji i Białorusi na Ukrainę doprowadziła do znaczącego pogłębienia się ujemnego salda, które Białoruś odnotowuje w handlu z państwami UE. Unijny import z Białorusi w ujęciu wartościowym spadł o 75 proc. Sankcje spowodowały, że rynek zbytu w UE straciły dwie najbardziej dochodowe gałęzie białoruskiego eksportu: sprzedaż produktów ropopochodnych oraz nawozów i soli potasowych. Jednocześnie unijny eksport na Białoruś nie uległ zahamowaniu, a w przypadku niektórych państw wzrósł. W latach 2021-2023 Polska zwiększyła eksport w tym kierunku o 2/3. Polska jest także największym unijnym eksporterem na Białoruś, wyprzedzając Niemcy i Litwę. W ujęciu procentowym Niemcy odpowiadają za ok. 42 proc. eksportu samochodów z UE na Białoruś, Polska za 27 proc., a Litwa za 10 proc.

UE nakazuje wprowadzenie kar za obchodzenie sankcji

Krokiem w kierunku uszczelnienia sankcji na Rosję może być dyrektywa przyjęta 12 kwietnia br. przez Radę UE, która nakazuje państwom członkowskim wprowadzenie odpowiedzialności karnej za obchodzenie sankcji. Kary mają objąć m.in. handel towarami objętymi embargiem oraz transakcje z państwami lub podmiotami, które zostały nimi objęte. Skutki nowego prawa będą jednak znacznie odsunięte w czasie: państwa członkowskie mają ponad rok na jej zaimplementowanie. Wiele zależeć będzie także od determinacji poszczególnych rządów do jego skutecznego wdrażania. Ponieważ eksport samochodów na Białoruś nie jest nielegalny, a powiązania rynku białoruskiego i rosyjskiego są bardzo silne, dopiero objęcie Białorusi embargiem na sprzedaż aut doprowadziłoby do uszczelnienia sankcji nałożonych na Rosję w sektorze motoryzacyjnym.


Na razie jednak rosyjski przemysł motoryzacyjny ma się coraz lepiej i odbija się od dna. W 2023 roku produkcja samochodów wszystkich typów wzrosła rok do roku o 16 proc. wynosząc ponad 720 tys. sztuk. Sprzedano ponad 1,3 mln nowych pojazdów w różnych segmentach, a prognoz rosyjskiego ministerstwa przemysłu i handlu na najbliższe trzy lata pokazują, że rosyjski rynek samochodowy będzie systematycznie się rozwijał. W tym roku będzie to 1  milion 108 tys. pojazdów, w 2025 r. 1 mln 163 tys. pojazdów a w 2026 r. 1 mln 225 tys. pojazdów. Jednocześnie import pojazdów ma się zmniejszać w tempie do 20 proc. rocznie. Po wprowadzeniu embarga i wycofaniu się międzynarodowych koncernów samochodowych, producenci aut w Rosji nawiązali współpracę z Chinami. Samochody z Państwa Środka montuje już  AwtoWAZ, Awtoror, Moskwicz (do niedawna Renault) niedługo zaczną to robić fabryki należące przed sankcjami do Nissana i Hyundaia. W pierwszej dziesiątce najczęściej rejestrowanych w Rosji nowych aut  jest aż 6 marek chińskich: Haval,  Chery, ,Cheely, Omoda, Exeed i Tank.

Tomasz Wypych

Czytaj także:


Czytaj także:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka