na zdjęciu: kolejka przed piekarnią na warszawskiej Woli, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Rafał Guz
na zdjęciu: kolejka przed piekarnią na warszawskiej Woli, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Rafał Guz

Polacy coraz mniej skłonni do oszczędzania. Rośnie popyt na jeden produkt

Redakcja Redakcja Finanse osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 34
Najnowsza edycja badania „Sytuacja na rynku consumer finance” pokazuje, że wśród gospodarstw domowych spada skłonność do oszczędzania. W I kwartale 2025 r. 59,8 proc. respondentów stwierdziło, że posiada nadwyżki finansowe i jest w stanie oszczędzać. W poprzednim kwartale odsetek ten wynosił 62,3 proc. Ale to nie wszystko - badanie ukazało także inne, ciekawe tendencje wśród konsumentów.

Barometr nastrojów konsumenckich poniżej średniej

Najnowszy odczyt Barometru Rynku Consumer Finance (BRCF), czyli wskaźnika nastrojów konsumenckich opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, wyniósł 97,7 pkt. To o 0,5 pkt. więcej niż w IV kwartale 2024 r., ale jednocześnie o 1,3 pkt. mniej niż rok wcześniej. Wartość wskaźnika wciąż utrzymuje się poniżej długookresowej średniej, co wskazuje na pogarszającą się ocenę kondycji finansowej polskich gospodarstw domowych.

Co ciekawe, mimo tej oceny większość Polaków nie przewiduje problemów ze spłatą swoich zobowiązań – 60,9 proc. ankietowanych zadeklarowało, że przez najbliższy rok będzie je regulować terminowo (w IV kwartale 2024 r. było to 61 proc.).


Polacy coraz ostrożniejsi w zakupach, ale nie rezygnują z kredytów

W I kwartale 2025 r. 50,8 proc. respondentów zadeklarowało, że w ciągu 12 miesięcy poniesie wydatki na dobra trwałego użytku. To spadek względem poprzedniego kwartału, kiedy takie plany miało 54,9 proc. badanych. Sugeruje to większą ostrożność konsumentów w planowaniu większych zakupów.

Nie zmienia się natomiast ich podejście do finansowania takich zakupów – niemal połowa ankietowanych zadeklarowała, że w razie potrzeby rozważy przynajmniej częściowe sfinansowanie ich za pomocą kredytu lub pożyczki. Jak zauważa Agnieszka Kozioł, dyrektor Departamentu Raportów i Analiz ZPF, to istotny sygnał dla sektora finansowego.


Zakup samochodu coraz popularniejszy pomimo spadku skłonności do wydatków

W najnowszej edycji badania uwagę przyciąga rosnący odsetek osób planujących zakup samochodu. W I kwartale 2025 r. 12,8 proc. respondentów zadeklarowało, że prawdopodobnie poniesie taki wydatek w ciągu najbliższego roku. Dla porównania, w IV kwartale 2024 r. było to 10,6 proc., a w III kwartale 2024 r. – 9,5 proc.

Na podobnym poziomie utrzymują się deklaracje dotyczące zakupu mieszkania lub domu. W I kwartale 2025 r. taką możliwość wskazało 13,9 proc. ankietowanych, w porównaniu do 14,3 proc. w kwartale poprzednim. Niewiadomą pozostaje wpływ zapowiadanych przez rząd programów wsparcia dla kupujących mieszkania na rynku pierwotnym i wtórnym.


TW

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jak zmieniła się skłonność Polaków do oszczędzania w I kwartale 2025 roku
  • Co pokazuje najnowszy Barometr Rynku Consumer Finance i jak interpretuje się jego wynik
  • Dlaczego mimo ostrożniejszych planów zakupowych Polacy nadal chętnie korzystają z kredytów
  • Jak zmienia się zainteresowanie zakupem samochodów i mieszkań wśród polskich konsumentów

na zdjęciu: kolejka przed piekarnią na warszawskiej Woli, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Rafał Guz


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj34 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (34)

Inne tematy w dziale Gospodarka