Dwóch blogerów poruszyło temat kolejnej katastrofy w Rosji: Alpejski - oderwany od tematu KwS (autor tematu katastrofy Tu-22) i Nudny (podnóżek miękkiego Michasia) komentujący notkę Alpejskiego. Notki Nudnego nie komentuję jako propagandowej, poza jedną uwagą - Nudny zawarł tam poniższą opinię, której jak diabeł święconej wody boi się nawet usłyszeć (sic!) w odniesieniu do Smoleńska. A mianowicie:
Podejście w Oleniegorsku pewnie było wykonywane wg. rosyjskiego systemu PRMG, będącego krewnym zachodniego ILS (a nie ILS jak pisze Alpejski), ew. na RSL, gdzie operator obserwuje położenie samolotu na ekranach stacji radiolokacyjnej i podaje pilotowi informacje o położeniu względem ścieżki podejścia, lecz to nie zmienia prostego faktu, że samo wyrównanie i przyziemienie pilot musi wykonać "na oko". Gdy brakuje pewnych, w sensie objektywnych, referencji wzrokowych, to do tragedii tylko krok.(pisownia w oryginale)
Moim zdaniem nie było możliwości lądowania tam w/g RSL, ale prześmieszne jest, że Nudny tak wysoko ocenia system RSP(RSL). Oczywiście pisze bzdurę, że samo wyrównanie i przyziemienie pilot musi wykonać "na oko". Kolejny raz potwierdza, że uważa się za fachowca, a nim nie jest - pilot dokonuje wyrównania w oparciu o wskazania radiowysokościomierza. Następuje to na wysokości RW=15 m, na jakiej powinien znajdować się samolot na progu pasa. Doskonale widać to na profilu lotu Tu-154 w dniu 7-04.
Nawiązując do tego podam ujęcie z drugiego filmu linkowanego przez Alpejskiego. Pochodzi on z niedawnych działań rosyjskiego lotnictwa w warunkach bojowych w Syrii. Widzimy tam ten sam "przestarzały" radar, który działał w Smoleńsku 10-04-2010.
https://youtu.be/809V67VecAM
https://youtu.be/UyyCK6s6UAU
Moje uwagi na temat katastrofy Tu-22.
- widać, że Tu-22 zniża się "jak po szynach", bez najmniejszych korekt
- nie widać żadnych dodatkowych pomocy wizualnych: APM, reflektory, światła krawędziowe
- światła samolotu pojawiają się z odległości około 1000 m
- widzialność jest analogiczna do 400 m ogłoszonych 10-04-2010
Moim zdaniem katastrofa TU-22 i Tu-154 zaszły przy tej samej procedurze podejścia, zapisanej na kartach lotniska Siewiernyj jako RMS, czyli przy wykorzystaniu 2 systemów: RSBN(bliskiej nawigacji) i PRMG(precyzyjnego podejścia), które standardowo współpracują ze sobą.
O ile przyjmiemy analogiczne wymagania jak 10-04, to można oszacować, że Tu-22 zniża się z prędkością bliską 7 m/s. Można też wnioskować, że pilot błędnie opierał się o wskazania wysokościomierza barometrycznego, nie zwracając uwagi na wskazania RW.
Zupełnie inaczej niż robiła to Załoga Tu-154, opierająca się o zalecenia z raportu po katastrofie w Mirosławcu - opierać się o wskazania radiowysokościomierza.
Gdyby mjr. Protasiuk wykonywał podejście tak jak pilot Tu-22, to do rozbicia doszło by już na stoku jaru, przed DRL. To pokazuje nie tylko Jego kunszt lotniczy, ale i prawidłową analizę sytuacji - zniżanie po ścieżce ruskiego ILS(PRMG) w/g instrumentów, nawet mimo niezgodności z wymaganą odległością od progu pasa, ale rezygnacja z podejścia kiedy groziło zniżenie poniżej RW=70 m. Tych 70 m zapisanych na karcie podejścia i oznaczonych jako WPR - określenia stosowanego przy wykonywaniu PODEJŚĆ PRECYZYJNYCH. Na koniec zwrócę uwagę, że system RSP stosowany 10-04, to system precyzyjnego podejścia(co dotarło nawet do Nudnego), wystarczająco nowoczesny, że Rosjanie stosowali go w WARUNKACH BOJOWYCH w Syrii. Nie będę się produkował dla dowodzenia użycia RMS 10-04, bo jak ktoś ma ochotę samodzielnie to ocenić, to dojdzie do ciekawych wniosków.
Najważniejszy z nich jest taki, że przyjęcie hipotezy o wykonywaniu podejścia w/g RMS w dniu 10-04, wyjaśnia przynajmniej 90% zarzutów i wątpliwości co do - "nie wiedzieli, nie znali się, nie umieli, łamali przepisy".
Komentowane notki:
Alpejski
https://www.salon24.pl/u/alpejski/929588,katastrofa-tupolewa
nudna-teoria
https://www.salon24.pl/u/nudna-teoria/929895,rosyjski-bomowiec-alpejski-i-katastrofa-smolenskiego-zamachu
Dodatek z dokumentu ICAO:
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjOydy985XgAhXM34UKHaw4D4oQFjAAegQIBBAC&url=https%3A%2F%2Fwww.icao.int%2FNACC%2FDocuments%2FMeetings%2F2018%2FRPG%2FRPGITUWRC2019-P08.pdf&usg=AOvVaw1vtzEBaI4O2IIZRrycEdxQ
Radio Altimeters
◦ Radio altimeter a critical avionics systems
◦ Developed to prevent Controlled Flight Into Terrain (CFIT)
◦ Major source of accidents before 1970’s implementation
◦ Part of the Ground Proximity Warning System (GPWS )
◦ Modern systems combined with GPS to enhance safety (eGPWS )
◦ Current usage
◦ Core aircraft sensor system during the critical phases of flight (landing and takeoff in low/zero visibility weather)
◦ Provides readings from -10 to 15000+ feet
◦ Accuracy to 3 feet or less
◦ Used by autopilot system to control altitude
Uzupełnienie - profil terenu dla podejścia Tu-22.