Antoni Dudek Antoni Dudek
3482
BLOG

Żonglowanie złudzeniami

Antoni Dudek Antoni Dudek Polityka historyczna Obserwuj temat Obserwuj notkę 156

Poseł PiS Arkadiusz Mularczyk, którego oburzył mój komentarz w "Super Ekspressie" na temat jego działalności ws. reparacji od Niemiec zadał mi pośrednio na Twitterze następujące pytanie:

"Może @se_pl i @sjastrzebowski zapyta prof. Antoniego Dudka co zrobił wraz z @ipngovpl, którym zarządzał przez 6 lat z tylnego siedzenia w sprawie szacowania strat Rzeczypospolitej po IIWŚ i problematyki reparacji".

Nie używam Twittera, zatem odpowiem Panu Posłowi tutaj:

Jako członek Rady IPN przez pięć lat nie zarządzałem Instytutem z "tylnego siedzenia", bo takie rzeczy udają się tylko w partii w której Pan Poseł działa. Natomiast wspierałem wówczas rzetelne badania m.in. nad okresem II wojny światowej. W tym czasie - wbrew Pana wcześniejszym absurdalnym twierdzeniom - IPN wydał szereg publikacji na temat okupacji niemieckiej w Polsce i jej skutków. Równocześnie i wtedy, i obecnie przeciwstawiałem się budowaniu w społeczeństwie polskim złudzeń, że Niemcy wypłacą Polakom liczone w miliardach, a nawet bilionach euro reparacje. Złudzeń, które służą wewnętrznej grze politycznej w Polsce oraz psuciu naszych relacji z Niemcami. Nie mam nic przeciwko oszacowaniu strat materialnych, jakie Polska poniosła wskutek agresji i okupacji ze strony III Rzeszy, ale jako historyk mam świadomość jak kosztowne, żmudne i długotrwałe jest to przedsięwzięcie. Dlatego publiczne deklaracje posła Mularczyka, że już niedługo poznamy rzetelne ustalenia na ten temat uważam za wprowadzanie opinii publicznej w błąd. A zapowiedzi, że po ich sporządzeniu Niemcy zapłacą nam bodaj część tej kwoty za obiecywanie naiwniejszej części Polaków przysłowiowych Niderlandów.
Na koniec zadam Panu Posłowi pytanie utrzymane w jego intelektualnej narracji: Co Pan, siedząc nieprzerwanie w Sejmie od 2005 roku, zrobił dla oszacowania strat jakie Polacy ponieśli za sprawą Związku Sowieckiego?

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka