749
BLOG
Antoni nas obroni – czyli o wpływie rosyjskich agentów na polską armię
BLOG
FAKTY – NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA OSTATNICH 2 LAT
1 Rewolucyjna zmiana ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych.
Ustawa weszła w życie miesiąc temu. Zgodnie z nią wydatki na obronność stopniowo wzrosną z 2% PKB obecnie do 2,5% w roku 2030.
Liczebność sił zbrojnych będzie stopniowo rosła do 200 tys., z czego 150 tys. przypadnie na wojska operacyjne, 50 tys. na Wojska Obrony Terytorialnej (WOT). Obecnie w sumie mamy ok. 123 tys. żołnierzy, w 2019 r. ma być wg planu 150 tys.
Zmieniono również algorytm obliczania budżetu obronnego na korzystniejszy dla MON – do tej pory % wydatków w danym roku obliczano wg PKB z poprzedniego roku, teraz będzie wg planowanego PKB dla bieżącego roku (dla przykładu: w 2017 roku było 2% x PKB2016, w 2018 będzie 2% x PLANPKB2018). Przy planowanym wzroście PKB2018 o 3,8% skutkować to będzie wyraźnym zwiększeniem nakładów, pomimo niezmienionego mnożnika 2%.
2 Utworzenie WOT.
3 Modernizacja techniczna polskiej armii.
Wg danych MON podpisano 230 umów na ok. 20 mld PLN, szczegółowe dane nt. umów zawartych w roku 2016 pokazuje Tabela 1. W toku są wielkie programy modernizacyjne: Wisła (obrona plot średniego zasięgu), Narew (obrona plot krótkiego zasięgu), Orka (okręty podwodne), Borsuk (bojowe wozy piechoty), Homar (artyleria dalekiego zasięgu) czy Kruk (śmigłowce szturmowe) – co najmniej 3 z nich powinny zostać sfinalizowane podpisaniem umów przed końcem obecnej kadencji parlamentu (osobiście obstawiam Kruka, Homara i Orkę).
Równolegle realizowane są programy mniejsze ale równie ważne, jak np. dalszy zakup nowoczesnych pocisków powietrze-powietrze AMRAAM dla naszych F-16 czy zakup karabinków Grot. Kilka ciekawych projektów jest w fazie analitycznej – mój ulubiony temat to celowość i ewentualny zakres modernizacji czołgów rodziny T-72 (tak aby były równorzędnym przeciwnikiem dla rosyjskich T-72B3).
4. Wsparcie dla polskiego przemysłu obronnego.
Wg danych MON spośród umów wzmiankowanych w pkt.3 aż 160 (na kwotę ok. 13 mld PLN) podpisano z podmiotami krajowymi. Pośrednio potwierdza to Tabela 1, gdzie największe umowy – poza JASSM – zawarto z polskimi firmami.
Nowe umowy z krajowymi podmiotami są cały czas sukcesywnie podpisywane – tylko w ciągu ostatniego miesiąca zawarto kontrakty na: amunicję krążącą Warmate (WB Electronics), podwozia dla systemu plot Pilica (Jelcz), autokary (Autosan) i bomby dla F-16 (Nitrochem).
Maksymalna polonizacja zakupów dla wojska to element świadomej strategii MON – docelowo ma to spowodować obniżkę kosztów i skrócenie łańcucha logistycznego. Wsparcie kapitałowe polskich firm powinno także pozwolić im na płynne finansowanie działań B+R, podniesienie jakości/innowacyjności produktów i skuteczną konkurencję na światowych rynkach.
Ciekawych w tym miejscu zachęcam do zapoznania się z założeniami strategii PGZ i jej długoterminowymi celami eksportowymi.
5. Last but not least - nasze relacje z sojusznikami.
Ustalenia szczytu NATO w Warszawie w lipcu 2016, zaowocowały wzmocnieniem tzw. wschodniej flanki. Pojawienie się sił sojuszniczych na naszym terytorium to niewątpliwy sukces, przy czym uczciwie trzeba przyznać, że negocjacje w tym temacie rozpoczął poprzedni rząd, obecny dokończył.
Obecność sił sojuszniczych jest na razie raczej symboliczna, dlatego też trwają rozmowy (na poziome MON, MSZ i BBN) w celu ich wzmocnienia. Dzisiejszą sytuację (mniej więcej – ale nie idealnie) oddaje Mapa 1.
Ponadto kierownictwo MON konsekwentnie realizuje program intensyfikacji naszej współpracy z sojusznikami. Przykładem niech będzie wzrost znaczenia i liczebności międzynarodowych manewrów realizowanych w Polsce, podczas których doskonali się sojuszniczą interoperacyjność, wspólnie ćwicząc np.. obronę przez zagrożeniem hybrydowym czy przeciwdziałanie pełnoskalowej agresji . Dobrze oddają to liczby dotyczące największych polskich ćwiczeń: Anakonda 2014 -12,5 tys. żołnierzy polskich i sojuszniczych, Anakonda 2016 - 31 tys. ; Dragon 2015 - 7 tys., Dragon 2017 – 17 tys. Przyszłe ćwiczenia będą realizowane z jeszcze większym rozmachem, wg doniesień medialnych Anakonda 2018 ma zaangażować ponad 50 tys. żołnierzy.

PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ 2015-2017
Oczywiście każdy ma prawo do swojej własnej oceny. Jednak wg mnie powyższe fakty jednoznacznie wskazują na to, iż nasza armia stoi przed skokiem ilościowym i jakościowym. Najważniejsze jest to, że plany zwiększenia liczebności armii i przeprowadzenia modernizacji technicznej mają zapewnione ustawowo finansowanie - i - jeżeli nie wydarzy się jakiś krach gospodarczy – są jak najbardziej realne. Trudno odmówić w tym miejscu uznania dla obecnego kierownictwa MON, z Antonim na czele.
CUI BONO?
Rozbudowa i modernizacja polskiej armii, zwiększanie potencjału krajowego przemysłu obronnego, zacieśnianie współpracy z sojusznikami, dążenie do wzrostu liczebności sił NATO na wschodniej flance. A ponadto wyraźne wsparcie takich inicjatyw, jak: pomoc dla Ukrainy w walce z rosyjską agresją, intensyfikacja polsko-ukraińskiej współpracy przemysłowo-wojskowej, Trójmorze, dalsze rozszerzanie Sojuszu, dywersyfikacja energetyczna, strategiczny sojusz Polska – USA i trwała obecność polityczno-militarno-gospodarcza tego ostatniego kraju w Europie Środkowej.
Nie jest tajemnicą, że powyższe działania obecnego kierownictwa MON są wyraźnie sprzeczne z interesami Kremla. Dlatego logiczną i prawdopodobną wydaje się teza, iż Rosja - żywotnie zainteresowana zmianą obecnej sytuacji – podejmie aktywne kroki dla realizacji tego celu. Śmiem twierdzić, że nawet włącznie z próbą destabilizacji rządu, osłabienia pozycji AM, a nawet jego odwołania . I chyba w tym kontekście należy rozumieć ostatnie dziwne ataki na Antoniego.
Oczywiście, AM to nie jest postać kryształowa. Ma trudny charakter (ale z 80% oficerów WP - przynajmniej wg moich osobistych doświadczeń - też tak ma :-D), czasem składa obietnice bez pokrycia czy podejmuje dziwne decyzje personalne (Misiewicz). Średnio też mu się układa współpraca z niektórymi wojskowymi i z BBN (awanse, reforma dowodzenia, sprawa Kraszewskiego - która jest niejasna - i Antoni licytuje tu bardzo wysoko).
W tym miejscu jednak zachęcam - dyskutujmy, spierajmy się, wymieniajmy argumenty, ale róbmy to w oparciu o fakty, statystyki, dokumenty. Bowiem bezrefleksyjne powtarzanie rewelacji takich „specjalistów” od obronności i służb specjalnych, jak Piątek, Czuchnowski czy Siemoniak może skutkować tym, że nieświadomie staniecie się rezonatorami kremlowskiej dezinformacji.
Czego Wam i sobie nie życzę.
Pozdrawiam
Piotr E. Dulanowski
Wrocław, grudzień 2017.
Niech żyje Wolna i Niepodległa Polska !!!
Źródła:
Ustawa z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170002018
Tabela 1: Nowa Technika Wojskowa.
Inne tematy w dziale Społeczeństwo