19 obserwujących
899 notek
1263k odsłony
562 odsłony

PKN ORLEN inwestuje w wodór. Buduje punkty tankowania wodoru w Czechach

Tankowanie auta wodorem na stacji w Niemczech, fot. PKN ORLEN
Tankowanie auta wodorem na stacji w Niemczech, fot. PKN ORLEN
Wykop Skomentuj12

W Polsce brakuje regulacji dotyczących wodoru. W świetle prawa nie jest uznawany za paliwo, nie ma normy i nie może być sprzedawany na stacjach. Nie ma także przepisów dotyczących odbioru stacji z paliwem wodorowym. Mimo to zarówno PKN ORLEN, jak i PGNiG chcą zainwestować w takie stacje.


image

Brak wsparcia państwa dla wodoru

W Ministerstwie Klimatu trwają prace nad ustawą prawo wodorowe, która ma wdrażać założenia tworzonej strategii energetycznej. Uwzględni listę projektów wodorowych do 2030 roku.

- Dopóki nie powstaną stacje zapewniające dostęp do czystego wodoru, nie będzie szybkiego rozwoju technologii wodorowej w Polsce – uważa prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych.

- Wodór musi być wdrażany ze wsparciem państwa poprzez system ulg i zachęt finansowych - powiedział Jacek Smyczyński, ekspert ds. wdrażania paliw alternatywnych PKN ORLEN, podczas spotkania Rady Programowej inicjatywy Wodór 2030. Jak dodał,  w Czechach, gdzie PKN ORLEN w 2021 r. uruchomi stacje tankowania wodorem, państwo dofinansowuje ich budowę w 85 procentach.

- W Polsce aktualnie brakuje podobnych mechanizmów wsparcia. Do połowy roku działał Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, jednak za jego pośrednictwem nie udało się zbudować w Polsce stacji tankowania wodoru. W Polsce póki co powstaje finansowany przez PKN ORLEN hub wodorowy we Włocławku, który będzie w stanie produkować docelowo 600 kg wodoru na godzinę - dodał Smyczyński. 


Obecna cena wodoru, który można wykorzystać w ogniwach paliwowych z uwzględnieniem kosztu produkcji, transportu, dystrybucji i magazynowania, wynosi ok. 42 zł/kg. 

Wodór w komunikacji miejskiej

W Polsce planowana jest budowa stacji wodorowych głównie dla potrzeb tankowania wodoru do autobusów komunikacji miejskiej. Pierwsze aglomeracje, gdzie zostanie uruchomione tankowanie wodoru to Warszawa i Gdańsk. Inne miasta to Jastrzębie Zdrój, Łomża i Poznań.

W ubiegłym i na początku tego roku PKN ORLEN podpisał listy intencyjne o współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie, a także Miastem Płock, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru. Natomiast od grudnia 2019 r. PKN ORLEN wspólnie z Pesa Bydgoszcz realizuje projekt, który ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Wszystkie inwestycje te wpisują się w ogłoszone przez koncern osiągnięcie neutralności emisyjnej w 2050 roku.

Wodór jest paliwem szczególnie popularnym w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Niemczech. Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. W Polsce program wodorowy ogłosiło PGNiG, które podobnie jak PKN ORLEN, przystąpiło do Sojuszu na rzecz Czystego Wodoru.

Program PGNiG obejmuje produkcję wodoru, w tym „zielonego wodoru” wykorzystującego odnawialne źródła energii, magazynowanie wodoru i jego dystrybucję, a także zastosowania w energetyce przemysłowej. Elementem programu jest także eksploatacja stacji tankowania pojazdów wodorem, która powstanie na warszawskiej Woli. PGNiG podpisało już umowę z konsorcjum polsko-brytyjskim na jej projekt i budowę. Stacja będzie wykorzystywana w celach badawczych - do rozwijania kompetencji wodorowych PGNiG.

ja


Wykop Skomentuj12
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka