Elektryczny samochód Emotion marki Fisker. Fot. fiskerinc.com
Elektryczny samochód Emotion marki Fisker. Fot. fiskerinc.com

Elektryczny Fisker chce prześcignąć Teslę i Muska

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Nowy model elektrycznego samochodu Duńczyka Henrika Fiskera – głównego rywala amerykańskiej Tesli i jej producenta Elona Muska - ma mieć rekordowy zasięg 640 km.

Pierwsza prezentacja modelu EMotion jest zapowiadana na 17 sierpnia, a potencjalni nabywcy będą mogli składać zamówienia na samochód już od 30 czerwca. Będą musieli uzbroić się jednak w cierpliwość, bowiem pierwsze egzemplarze mają trafić do odbiorców dopiero w 2019 r.

Aktualizacja (styczeń 2018): Fisker zaprezentował EMotion na targach CES 2018 w Las Vegas

Fisker utrzymuje, że EMotion z całkowicie naładowanymi bateriami będzie mógł pokonać dystans 640 km. To rekordowy zasięg w porównaniu z dostępnymi obecnie na rynku samochodami o najlepszych osiągać. Uznawany obecnie za rekordzistę najnowszy model Tesli S, oznaczony symbolem P100D, z bateriami o największej pojemności ma pokonywać blisko 540 km.

Autor samochodu zapowiada, że jego najnowsze dzieło będzie miało nie tylko największy zasięg. Ładowanie baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie około 160 km (100 mil) ma trwać tylko 9 minut, a na dodatek same baterie mają być znacznie żywotniejsze od stosowanych obecnie w innych samochodach elektrycznych.

Kluczem do sukcesu EMotion mają być baterie, nad którymi pracuje odrębna spółka Fisker Nanotech utworzona wspólnie przez Henrika Fiskera i istniejącą od 2014 roku firmę Nanotech Energy, której założyciele są związani ze środowiskiem Doliny Krzemowej i kalifornijskim uniwersytetem UCLA. Od tego czasu firma prowadzi prace badawcze nad bateriami.

Według samych twórców nie jest to kolejna, ulepszona wersja znanych już od lat baterii litowo-jonowych, lecz baterie nowej konstrukcji (szczegóły techniczne na ich temat nie są ujawniane), w których główną rolę będzie odgrywał grafen. To dzięki temu materiałowi baterie w EMotion mają się szybciej ładować, będą bardziej trwałe, a co najważniejsze ilość magazynowanej w nich energii w stosunku do zajmowanej objętości ma być znacznie większa od znanych obecnie baterii. Nanotech Energy deklaruje, że swoje rozwiązania przetestowała już na prototypach, a obecnie firma przygotowuje się do uruchomienia produkcji na dużą skalę. 

Najnowszy samochód Fiskera będzie przeznaczony dla bardzo zamożnych klientów. Nie uwzględniając ulg podatkowych samochód będzie kosztował 129 tys. dolarów. Dla użytkownika auta kompaktowego to oczywiście atrakcyjna kwota, ale nie robi ona już tak wielkiego wrażenia, gdy zestawi się ją z kosztującą ponad 134 tys. dolarów Teslą S P100D, z którą EMotion ma konkurować.

Henrik Fisker – podobnie jak wcześniej zrobił to właściciel Tesli Elon Musk – zapowiada, że EMotion będzie pierwszym z serii modeli, a kolejne będą miały bardziej przystępne ceny. Producentem modelu EMotion będzie firma amerykańska firma VLF specjalizująca się w wytwarzaniu aut sportowych.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie