Toyota pracuje nad nową baterią, która zwiększy zasięg aut elektrycznych. Fot. Toyota
Toyota pracuje nad nową baterią, która zwiększy zasięg aut elektrycznych. Fot. Toyota

Rewolucyjna bateria Toyoty zwiększy zasięg aut elektrycznych

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Toyota jest bliska opracowania nowego typu baterii litowo-jonowej, która dzięki większej pojemności i trwałości może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych.

Według japońskiej gazety "Chunichi Shimbun", cytowanej przez Reutersa, nowy samochód z napędem elektrycznym, który ma trafić na rynek w 2022 roku będzie zasilany skonstruowanymi przez Toyotę bateriami nowego typu. Podobnie jak stosowane powszechnie obecnie akumulatory, napędzające silniki elektryczne, będzie to bateria litowo-jonowa, ale od swej poprzedniczki będzie się odróżniała elektrolitem. W obecnie produkowanych bateriach stosowany jest elektrolit ciekły – są to sole litowe rozpuszczone w organicznych rozpuszczalnikach. W nowej baterii Toyoty elektrolitem ma być ciało stałe.

To właśnie nowy rodzaj elektrolitu ma sprawić, że baterie o rozmiarach porównywalnych z dotychczasowymi będą miały znacznie większą pojemność, a dzięki temu wyposażone w nie samochody będą mogły przejechać na w pełni naładowanych akumulatorach znacznie większy dystans. Kolejną zaletą nowej konstrukcji ma być znacznie krótszy czas ładowania. W przypadku akumulatorów używanych obecnie w samochodach osobowych z napędem elektrycznym pełne naładowanie nawet szybkimi ładowarkami o dużej mocy trwa nie mniej niż 20-30 minut. W nowej baterii ten czas miałby zostać skrócony nawet do kilku minut. Wyzwaniem, z którym jak dotąd nie poradzili sobie producenci aut elektrycznych jest też trwałość baterii. Nowe mają wytrzymywać znacznie większą liczbę ładowań. 

Cytowana przez japońską gazetę rzeczniczka Toyoty Kayo Doi nie chciała skomentować informacji gazety, przyznając jednocześnie, że nowy typ baterii z elektrolitem stałym firma zamierza wypuścić na rynek w 2020 roku. Portal informacyjny Axios zwraca uwagę, że japońskie firmy niezwykle rzadko informują o swych planach dotyczących nowych rozwiązań technologicznych dopóki nie są one gotowe - z obawy przed ewentualnym niepowodzeniem. Deklaracja złożona przez rzeczniczkę Toyoty jest wyjątkiem od tej reguły i według Axios może ona świadczyć o tym, że firma jest pewna opracowania technologii produkcji baterii nowego typu. Toyota poinformowała portal, że wypuści na rynek baterie z elektrolitem stałym, w których stosowane będą sole kwasu siarkowodorowego. Według Axios bateria z elektrolitem stałym może przybliżać Toyotę do kolejnego przełomowego osiągnięcia, jakim byłoby skonstruowanie baterii z anodą z ultralekkiego litu, metalu o najmniejszej gęstości spośród wszystkich pierwiastków występujących naturalnie w stanie stałym. Prace badawcze nad takim rozwiązaniem ze względu na bardzo szybkie utlenianie i łatwopalność litu nie przyniosły dotąd zadowalających efektów. 

Cytowany przez Axios profesor Venkat Viswanathan z Carnegie Mellon University szacuje, że baterie z anodą litową mogą mieć pojemność o jedną piątą większą od klasycznych baterii litowo-jonowych. Zasięg obecnie produkowanych samochodów elektrycznych wynosi średnio około 380 km, a z bateriami nowego typu mogłyby one pokonywać dystans wynoszący ponad 450 km.

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie