Chiński rząd przymierza się do całkowitego wyeliminowania silników spalinowych w autach. Fot. Pixabay
Chiński rząd przymierza się do całkowitego wyeliminowania silników spalinowych w autach. Fot. Pixabay

Chiny wyznaczą koniec epoki samochodów spalinowych

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Chińskie władze pracują nad harmonogramem, którego zwieńczeniem będzie całkowity zakaz produkcji i sprzedaży w tym kraju samochodów z napędem spalinowym.

O planach dotyczących przyszłości chińskiej motoryzacji poinformował Xin Guobin, wiceminister przemysłu i technologii informacyjnych. Analitycy spodziewają się, że upublicznienie takiego planu i jego realizacja będą kolejnym impulsem przyspieszającym rozwój chińskich firm produkujących samochody elektryczne, które już teraz należą do grona najważniejszych producentów na świecie. 

Eksperci spodziewają się, że cały harmonogram, ze względu na wielkość chińskiej gospodarki i skalę produkcji samochodów, będzie rozłożona na długi okres. - Wprowadzenie zakazu na tak dużym rynku jak Chiny może nastąpić później niż w 2040 roku – powiedział cytowany przez agencję Bloomberg Liu Zhijia z firmy Chery Automobile, największego chińskiego eksportera samochodów. Według niego, tak długi czas byłby wystarczający, żeby wszyscy uczestnicy rynku przygotowali się do zmiany.

Na informację o pracach nad terminarzem całkowitego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych pozytywnie zareagowały notowania najbardziej liczących się chińskich producentów samochodów elektrycznych. Akcje firmy BYD podrożały o 7,2 proc., zaś kurs spółki BAIC zanotował wzrost o 2,9 proc.

Według danych organizacji China Passenger Car Association w ciągu pierwszych 7 miesięcy tego roku firma BYD (pakiet akcji spółki posiada amerykański ekonomista i inwestor giełdowy Warren Buffett) sprzedała blisko 47 tys. samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym z bateriami ładowanymi z zewnętrznych źródeł zasilania, umożliwiającymi przejechanie kilkudziesięciu kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Z kolei należąca do BAIC spółka Beijing Electric Vehicle sprzedała ponad 36 tys. tego typu aut. Amerykańscy i europejscy producenci w tym czasie sprzedają na chińskim rynku ułamkowe liczby samochodów w porównaniu do wymienionych chińskich potentatów. Do wymogów chińskiego rynku usiłują się dopasować pozostali producenci. Honda zamierza w przyszłym roku rozpocząć sprzedaż w Chinach swojego nowego modelu z napędem elektrycznym, który będzie sprzedawany pod nową marką. Również w przyszłym roku ma ruszyć w Chinach sprzedaż nowego modelu Nissana Leaf. Tesla prowadzi rozmowy z władzami Szanghaju o ulokowaniu tam swojej fabryki.

W lipcu tego roku władze brytyjskie zapowiedziały, że począwszy od 2040 w tym kraju będzie obowiązywał zakaz sprzedaży samochodów z napędem spalinowym. Dwa tygodnie później podobne plany ogłosiła Francja. 

Zobacz też: Chiny pomogą Polsce w rozwoju motoryzacji elektrycznej

AB

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie