Małe pojazdy elektryczne, którymi być może będą jeździć wszyscy polscy listonosze, fot. poczta-polska.pl
Małe pojazdy elektryczne, którymi być może będą jeździć wszyscy polscy listonosze, fot. poczta-polska.pl

Listonosze testują pojazdy elektryczne. Poczta Polska przymierza się do zmiany floty

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

Listonosze z Łodzi, Warszawy, Tomaszowa Mazowieckiego, Konstantynowa Łódzkiego, Raszyna, Nowego Dworu Mazowieckiego, Piastowa, Radomia oraz Pabianic z rowerów przesiądą się m.in. na skutery elektryczne. Poczta Polska testuje nowe pojazdy zanim zdecyduje się na ich zakup.

Poczta Polska testuje pojazdy elektryczne

Przetestowanych przez listonoszy zostanie 15 pojazdów elektrycznych. Wśród nich znajdują się skutery iTango, Goodyear Ego2, Askoll eSpro45, Vectrix VX-2,  Romet Ecodelivery,  Ligier Pulse 3; małe pojazdy SAM, Romet 6E Eidola City, Eidola Cargo, a także elektryczne rowery Romet ERT 100 M i D oraz Maxim MC 010. Pojazdy posłużą w szczególności do przewozu listów i mniejszych przesyłek paczkowych z zachowaniem bezpieczeństwa oraz wszelkich norm przewozu. W przyszłości Poczta Polska chce wymienić całą flotę na auta ekologiczne.

– Poczta Polska prowadzi projekt „Elektromobilność”, by jak najlepiej być przygotowanym do wprowadzenia „Stref Czystego Transportu”. Liczymy nie tylko na oszczędności, ale także na to, że spółka będzie postrzegana jako dbająca o lokalne społeczności i zainteresowana pozytywnym wpływem na środowisko poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza – mówi członek zarządu Poczty Polskiej Grzegorz Kurdziel.

W kwietniu br. testowano auta elektryczne.  Do współpracy zostali zaproszeni producenci obecni na polskim rynku, którzy w swojej ofercie mają obecnie auta o ładowności do 800 kg z homologacją do poruszania się po drogach. Wówczas samochody testowano w dużych miastach.  Sprawdzono w sumie 15 pojazdów  kilku producentów: Citroen Berlingo, Melex 381, 382 i 391, Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Renault Kangoo, Zeppelin Goupil G4 i G5, a także Komel.

Poczta Polska wybuduje hub do obsługi e-commerce

Testy aut elektrycznych i ładowarek

Każdy z testujących kierowców po zakończeniu kilkudniowego okresu użytkowania wypełniał ankietę, w której dokonywał oceny pojazdu według poszczególnych parametrów techniczno-użytkowych (przyspieszenie, hamowanie, komfort jazdy itp.). Miał też możliwość sporządzenia krótkiego opisu przebiegu testu i ogólnej charakterystyki pojazdu.

Według danych Poczty Polskiej, wyniki otrzymanych ankiet pozwalają wywnioskować, że w przeważającej liczbie użytkownicy wyżej oceniają pojazdy, które znają i do których budowy (poziomu ergonomii, rozmieszczenia wskaźników, wydajności układu chłodzenia/klimatyzacji) zdążyli się przyzwyczaić.

W sumie podczas testów pocztowcy przejechali ponad 21 tys. km, a zsumowana liczba dni wyniosła 785.

image
Auto elektryczne podczas kwietniowych testów, fot. poczta-polska.pl

– Dzięki testom sprawdziliśmy, które pojazdy elektryczne o ładowności do 800 kg i jakie ich parametry techniczno-użytkowe są szczególnie przydatne w działalności operacyjnej naszej firmy. W przyszłym roku rozpoczniemy pozyskiwanie elektrycznych aut. Pierwsze pojazdy, które mają znaleźć się we flocie Poczty Polskiej, będą o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – zapowiada Paweł Skoworotko, członek zarządu Poczty Polskiej odpowiedzialny za logistykę i infrastrukturę.

Poczta Polska stawia na elektromobilność

Testowano również stacje ładowania. Poczta Polska komentuje, że było to istotne z punktu widzenia zebrania opinii użytkowników odnoście ich wymagań eksploatacyjnych i wygody obsługi. Pojawiły się m.in. uwagi, które nie wynikały bezpośrednio z budowy i funkcjonalności technicznej samej stacji, a uwzględniały poprawę warunków pracy w zakresie obsługi pojazdów elektrycznych, takich jak zadaszenie punktów ładowania.

Kurier Poczty Polskiej przyjedzie z terminalem płatniczym

W myśl ustawy z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, Polska stawia na rozwój elektromobilności i zasilania pojazdów paliwami alternatywnymi. Przyjęte w ustawie rozwiązania, takie jak np. strefy czystego transportu, powoduje konieczność stopniowej wymiany floty zasilanej paliwami tradycyjnymi na zasilanie alternatywne. Podobne regulacje do wymienionej ustawy o elektromobilności wprowadzone zostały w większości krajów EU. Skutkiem tego jest powszechne wprowadzanie do floty, pojazdów elektrycznych np. w pocztach Niemiec, Francji, Danii co jest poprzedzane szczegółowymi testami.

źródło: media.poczta-polska.pl

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka