49 obserwujących
302 notki
393k odsłony
  561   0

Kim jesteśmy: Atanarjuat: Szybki biegacz. Arcydzieło. Film Kuniaka, który zdobył Caméra d'

Nagrodzony Camera d'Or za najlepszy debiut fabularny na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2001 roku, ten porywający film znanego rzeźbiarza i artysty wideo Zachariasa Kinuka łączy tradycję z technologią, przenosząc na ekran starożytną eskimoską legendę. Zło w postaci nieznanego szamana dzieli małą społeczność wędrownych Inuitów, zaburzając jej równowagę i ducha współpracy. Dwadzieścia lat później dwaj bracia, Amaqjuaq (Silny) i Atanarjuat (Szybki Biegacz), zostają wplątani w ten cykl zemsty, kiedy Atanarjuat zdobywa rękę pięknej Atuat z dala od chełpliwego syna przywódcy obozu. Paul Apak Angilirq z pieczołowitą dbałością o historyczne szczegóły i eskimoskie tradycje opowiadania historii, konsultował się ze starszyzną na każdym etapie przygotowywania pierwszego w historii scenariusza napisanego w języku Inuktitut. 


Jednak film ten nie jest dokumentem, lecz raczej wciągającym dramatem, który jest zarówno specyficzny kulturowo, jak i powszechnie dostępny. Historia Atanarjuat, rozgrywająca się w Arktyce u progu pierwszego tysiąclecia, przekazywana była przez pokolenia jako przestroga przed niebezpieczeństwem przedkładania osobistych pragnień nad potrzeby wspólnoty. Umiejętnie zrealizowane cyfrowe zdjęcia Normana Cohna dają poczucie natychmiastowości, a jednocześnie sprawnie oddają oszałamiające piękno arktycznego krajobrazu. Atanarjuat, bogato fakturowany i na wskroś rozrywkowy, jest bezsprzecznie przełomowym osiągnięciem kanadyjskiego kina - w istocie, w plebiscycie TIFF przeprowadzonym wśród krytyków i filmowców w 2015 roku, został uznany za najlepszy kanadyjski film wszech czasów.


"Arcydzieło. Film Kuniaka, który zdobył Caméra d'Or dla najlepszej pierwszej fabuły w Cannes, jest czymś znacznie więcej niż etnograficzną ciekawostką. Jest to, według wszelkich standardów, film niezwykły, dzieło o narracyjnym rozmachu i wizualnym pięknie, które honoruje historię formy sztuki, nawet jeśli poszerza jej perspektywę [...] Pan Kunuk dokonał niezwykłego wyczynu, obdarzając postacie ze starej ludowej opowieści skomplikowanymi psychologicznymi motywami i reakcjami. Połączenie dramatycznego realizmu i archaicznej wspaniałości jest nieodparcie potężne." 


AO Scott, New York Times

"Oszałamiające... w pełni ukształtowane arcydzieło". Lisa Schwarzbaum, Entertainment Weekly


"Całkowicie czarująca." Sean Axmaker, Seattle Post-Intelligencer


Camera d'or dla najlepszego pierwszego filmu fabularnego, Cannes 2001; Najlepszy kanadyjski film fabularny, TIFF 2001


Załączam całość:

https://youtu.be/1ZHiCAkjf5A

Atanarjuat The Fast Runner ENGsub 2002 Cd1


https://youtu.be/ilArIMH4LOM

Atanarjuat The Fast Runner ENGsub 2002 Cd2


"Miesiąc Historii Rdzennej jest czasem uznania tych, którzy przyszli przed nami na całej wyspie żółwi, aby potwierdzić żywe doświadczenia i traumę pozostawioną przez dziedzictwo szkół mieszkaniowych i skutki kolonizacji, które są powszechne w nowoczesnym społeczeństwie. Jako rdzenni mieszkańcy musimy uhonorować przeszłość, ale przede wszystkim iść naprzód i wspierać się nawzajem jako społeczność na ścieżce uzdrowienia, ponieważ te doświadczenia ukształtowały to, kim jesteśmy." - Kurator serii Who We Are, Rylan Friday.

Wybrane przez kuratorów rdzennych: Rylan Friday, Jasmine Wilson i Sharon Fortney, pięć filmów z serii Who We Are dzieli się uniwersalnymi, trudnymi prawdami, które odbiegają od narracji opartych na traumie, ale eksplorują tematy: uzdrowienia, odporności, radości, śmiechu, bólu i wspólnoty, a wszystko to wplecione w całość jako pojedyncza kuracja. Ich celem kuratorskim jest celebrowanie rdzennych głosów w kinie, prezentowanie silnych, wciągających historii od filmowców z krajów First Nations, Métis, Inuit i Maori, pokazując jednocześnie piękno, złożoność i żywotność rdzennej ludności na całym świecie.


Lubię to! Skomentuj9 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura