Ford Prefect Ford Prefect
1598
BLOG

Artefakty w czarnych skrzynkach - przechylenie

Ford Prefect Ford Prefect Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 31

Od dość dawna zwracam uwagę, że niektóre zapisy w czarnych skrzynkach Tu-154 obarczone są sporymi zakłóceniami i nie należy traktować ich dosłownie, bez rozważenia wynikającego z nich fizycznego przebiegu zdarzeń. Pozwoliłem sobie nawet nazwać te zakłócenia artefaktami, niestety, jak się okazało jeden z "ekspertów" od Macierewicza miał problemy ze zrozumieniem tego słowa. Mimo to pozostaję przy nim - podoba mi się.


Przechylenie w raporcie KBWLLP

Do dalszych rozważań w tej notce wybrałem wykres kąta przechylenia (roll) w raporcie KBWLLP. Wykres ten znajduje się w załączniku nr 4 - "Technika Lotnicza I Jej Eksploatacja". Umieszczony poniżej rysunek jest kopią odtworzeniową tego wykresu (został zrobiony na nowo ze względu na jego bardzo słabą jakość).

image

Oryginał

image
Ble.
Źródło wykresów: raport MAK wersja eng. str. 156, raport KBWLLP załącznik 4 str. 586 i 588

Zamiast pojęciem czasu, będę posługiwał się "umownymi numerami ramek". Ramka zapisywana jest co pół sekundy i zawiera komplet danych. Można porównać ją do kartki papieru z rubrykami dla poszczególnych parametrów. Niektóre parametry, w tym przechylenie jest zapisywane częściej (8 razy na sekundę) i każda ramka zawiera cztery wartości. Na powyższym wykresie grubsze, pionowe linie oznaczają granice ramki, a cieńsze wyznaczają dodatkowy podział ze względu na częstsze notowanie parametru. Należy pamiętać, że dwie ramki zawierają zapis z jednej sekundy. Wybrałem operowanie ramkami, dla uproszczenia. Będę analizował 10 ostatnich ramek, czyli 5 ostatnich sekund.

Należy pamiętać, że wykres przechylenia w raporcie KBWLLP (robiony na podstawie rejestratora ATM-QAR) znacznie różni się od wykresu MAK (stworzonego na podstawie rejestratora katastroficznego). Już sam fakt tej różnicy oznacza, że przynajmniej jedna ze skrzynek notowała przekłamany sygnał, w tym wypadku ATM-QAR, co pokażę dalej.

Jeśli przyjrzysz się dokładnie wykresowi zauważysz duże skoki wartości oraz nieprawdopodobne zmiany kierunku przechylenia. Zastanawiające są zwłaszcza nagłe zmiany w ramce 5. Normalnie w czasie lotu za zmiany przechylenia odpowiedzialne są siły aerodynamiczne powstające na płaszczyznach nośnych i sterujących, w tym przypadku są one jednak co najmniej o rząd wielkości za małe. Potrzeba większych sił.

Spotkałem się z propozycją tłumaczenia tych nagłych zmian za pomocą eksplozji. Problem w tym, że tych eksplozji trzeba by ze cztery:

image

Jak pokażę dalej, wykres ten ma dość specyficzną właściwość, przez co teoria "wybuchów" w tym przypadku nie ma sensu.


Rozwiązanie

Przyznam, że wykonałem wiele podejść do tego wykresu, różnymi metodami, aż pewnego dnia zastosowanie filtra dolnoprzepustowego zasugerowało mi takie rozwiązanie.

image

W miejscach głębokich wcięć umieściłem prostokąty o takiej samej wysokości. Wykres od razu staje się bardziej "normalny". Czy rzeczywiście te dorysowane prostokąty obrazują przekłamania w zapisie czarnej skrzynki? Otóż tak, poniżej przedstawiam ten wykres na tle wykresu kąta przechylenia z raportu MAK.

image

Bingo!

Poza rozjazdem w ramce 4 (o czym napiszę w jednej z kolejnych notek), wykresy te są bardzo podobne.

Przypominam, że dorysowane prostokąty mają dokładnie taką samą wysokość. Z tego względu trudno przypuszczać, że jakieś eksplozje lub uderzenia o drzewa wywołały by takie efekty - przeskok o mniej więcej taką samą wartość. Obserwowane przekłamanie ma najpewniej podłoże elektroniczne. Może wynikać z przekłamań bitów lub zmian napięć powodowanych np. zwarciem do masy przez opór (coś na kształt dzielnika napięcia). W takim przypadku regularność wartości zakłócenia nie powinna budzić dużego zdziwienia.


Wnioski

Czarne skrzynki Tu 154 zawierają zapisy, które nie zawsze reprezentują rzeczywiste zachowanie samolotu. Część tych zakłóceń, a być może wszystkie mają podłoże elektroniczne.

W następnej notce postaram się zaprezentować kolejne nieprawidłowości zapisu.


p.s. Polecam opowiadanie "Patrol" Stanisława Lema. Być może niektórzy powinni zrobić to co zrobił Pirx.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (31)

Inne tematy w dziale Polityka