GPS GPS
302
BLOG

Nie lękajcie się pogromców inteligencji!

GPS GPS Społeczeństwo Obserwuj notkę 6
Fir­ma Ope­nAI two­rzą­ca wiel­kie mo­de­le ję­zy­ko­we (LLM), w tym udo­stęp­nio­ny pu­blicz­nie GPT-4, po­wo­łu­je wła­śnie spe­cjal­ny ze­spół do wal­ki z su­per­in­te­li­gent­ną sztucz­ną in­te­li­gen­cją pod na­zwą: Su­per­a­li­gn­ment. De­kla­ru­ją, że prze­zna­czą 20% swo­jej obec­nej mo­cy ob­li­cze­nio­wej na bu­do­wa­nie sys­te­mów chro­nią­cy­ch ludz­ko­ść przed za­gła­dą, któ­rej rze­ko­mo do­ko­na świa­do­ma AI, wie­lo­kroć mą­drzej­sza od lu­dzi.

Mot­to: wszyst­kie urzą­dze­nia po­szu­ku­ją­ce in­te­li­gen­cji we wszech­świe­cie usta­wio­ne są w kie­run­ku od Zie­mi, a nie na nią.

------------------------------

Czy zapętlanie i indeterminizm są niezbędne dla świadomości? <- poprzednia część serii

na­stęp­na część serii -> Per­so­ni­fi­ka­cja AI

------------------------------

Gho­st­bu­sters

  Po­wsta­je co­raz wię­cej ini­cja­tyw de­kla­ru­ją­cy­ch się ja­ko coś w ro­dza­ju po­grom­ców du­chów, dla któ­ry­ch groź­nym du­chem bę­dzie su­per­in­te­li­gen­cja. AI to bę­dzie ja­ko­by strasz­ny sza­tan, mą­drzej­szy od czło­wie­ka, któ­ry nas oszu­ka, wy­zy­ska i za­mor­du­je. W tym ce­lu Unia Eu­ro­pej­ska już two­rzy usta­wę o sztucz­nej in­te­li­gen­cji zwa­ną AI Act, któ­ra umoż­li­wi zwal­czanie wszelkiej in­te­li­gen­cji przy uży­ciu pra­wa.

  Chi­ny, wy­ko­rzy­stu­jąc AI, wpro­wa­dza­ją róż­ne za­mor­dy­stycz­ne pra­wa i me­cha­ni­zmy, ty­pu oce­na spo­łecz­no­ścio­wa, więc Eu­ro­pej­czy­cy i Ame­ry­ka­nie z oba­wy by ta­ki­ch sa­my­ch me­cha­ni­zmów nie wpro­wa­dzi­ła nam świa­do­ma su­per­in­te­li­gen­cja, któ­ra uciek­nie z la­bo­ra­to­riów, już dziś przy­go­to­wu­ją pra­wa i tech­no­lo­gie, by się przed tym bro­nić.

Przekręt

  Po co to wszyst­ko się ro­bi? Prze­cież już na pierw­szy rzut oka widać w tym prze­kręt! Pań­stwa i ży­ją­ce z ni­mi w sym­bio­zie wiel­kie kor­po­ra­cje bu­du­ją nar­ra­cję stra­chu przed su­per­in­te­li­gen­cją, któ­rej jesz­cze nie ma. To tak jak­by­śmy się mie­li przy­go­to­wy­wać na atak ko­smi­tów, któ­ry­ch jesz­cze nie za­uwa­ży­li­śmy, o któ­ry­ch nic nie wie­my.

  Je­śli nie wia­do­mo, o co cho­dzi, to cho­dzi o pie­nią­dze. Ko­smi­tów jesz­cze nie ma, ale for­sę wy­da­wać na obro­nę przed ni­mi bę­dzie­my, bo ja­ko­by wyj­dą z nas, by nas za­bić. Su­per­in­te­li­gen­cji jesz­cze nie ma, ale już wpro­wa­dza­my kosz­tow­ne re­gu­la­cje, by się przed nią bro­nić. Kto za to za­pła­ci? Pan płaci, Pa­ni płaci, my płacimy — społeczeństwo. Już szy­kuj­cie port­fe­le, by za­pła­cić in­te­li­genc­ki ha­ra­cz.

Ery

  Koń­czy się era wo­jen, a za­czy­na era prze­krę­tów. Po­przed­ni wiek to był wiek dwó­ch wiel­ki­ch wo­jen świa­to­wy­ch. Te woj­ny przy­nio­sły wie­le znisz­czeń i wy­mor­do­wa­ły mi­lio­ny lu­dzi. A ich ce­lem by­ły pie­nią­dze da­ją­ce wła­dzę. Pie­nią­dze w po­sta­ci za­so­bów, te­re­nów, szla­ków ko­mu­ni­ka­cyj­ny­ch i lu­dzi do wy­zy­sku. Ten spo­sób zdo­by­wa­nia i spra­wo­wa­nia wła­dzy się oczy­wi­ście opła­cał od po­cząt­ku cy­wi­li­za­cji, ale wią­zał się z du­ży­mi kosz­ta­mi – wy­mor­do­wa­no lu­dzi, któ­ry­ch już się nie da­ło wy­zy­skać, znisz­czo­no mie­nie, któ­re trze­ba od­bu­do­wać.

  Prze­krę­ty, któ­re za­stą­pią woj­ny, są wie­lo­kroć lep­sze, bo bar­dziej moż­na lu­dzi okra­ść, ale nie nisz­cząc im ca­łe­go mie­nia i nie mor­du­jąc ich. Nad­mia­ro­wy­ch zgo­nów i znisz­czeń in­fra­struk­tu­ry je­st wie­lo­kroć mniej, gdy się oszu­ku­je. Woj­na na Ukra­inie to już ostat­nie po­dry­gi sta­re­go świa­ta, mi­ja­ją­cej ery. Pierw­szy Prze­kręt Świa­to­wy opar­ty na ko­wi­dzie to do­wód nad­cho­dzą­cej no­wej ery.

  Po co lu­dzi za­bi­jać, po co im nisz­czyć do­my, je­śli moż­na ich oszu­kać i do­stać od ni­ch wię­cej, niż się uzy­ska z ich tru­pów i zglisz­czy? Za­stą­pie­nie wo­jen prze­krę­ta­mi je­st więc prze­ja­wem hu­ma­ni­ta­ry­zmu. Ro­sja to pry­mi­tyw­ne im­pe­rium upa­da­ją­cej ery wo­jen, USA to im­pe­rium po­śred­nie, a Chi­ny to wscho­dzą­ce im­pe­rium ery prze­krę­tów.

Kowid

  Pierw­szy Świa­to­wy Prze­kręt się świet­nie udał. Bez więk­szy­ch pro­ble­mów zdo­ła­no za­stra­szyć lud­no­ść świa­ta nie­groź­nym wi­ru­sem prze­zię­bie­nia o śmier­tel­no­ści rzę­du pół­to­ra pro­mi­la i dzię­ki te­mu moż­na by­ło z nas ze­drzeć mi­liar­dy do­la­rów na zbęd­ne te­sty, ma­secz­ki czy pre­pa­ra­ty ge­no­we, przy oka­zji nisz­cząc kon­ku­ren­cję. Jed­nak­że by­ło trze­ba to wszyst­ko wy­pro­du­ko­wać.

  Prze­kręt ko­wi­do­wy po­le­gał na tym, że oszu­ka­li was po­li­ty­cy, urzęd­ni­cy i opła­ce­ni przez ni­ch le­ka­rze, dzia­ła­jąc wbrew na­uce. Okra­dli was ci, któ­rym naj­bar­dziej ufa­cie. Zro­bi­li to wszyst­ko w in­te­re­sie biz­nes­me­nów z wiel­ki­ch kon­cer­nów far­ma­ceu­tycz­ny­ch, z któ­ry­mi ży­ją w sym­bio­zie.

Przekręt inteligencki

  No­wy prze­kręt in­te­li­genc­ki spo­wo­du­je, że w na­szym imie­niu rzą­dy pań­stw ku­pią do­bra nie­ma­te­rial­ne — to bę­dzie czy­sta, zbęd­na nam in­for­ma­cja. To bę­dzie an­ty­in­te­li­genc­ki so­ftwa­re. Ci sa­mi was oszu­ka­ją, ale tym ra­zem w in­te­re­sie firm in­for­ma­tycz­ny­ch. Nie­mniej fir­my fi­nan­so­we – ban­ki czy fun­du­sze in­we­sty­cyj­ne ko­rzy­sta­ją na obu prze­krę­ta­ch naj­wię­cej.

  Przy­go­to­wa­nia do Dru­gie­go Świa­to­we­go Prze­krę­tu opar­te­go na su­per­in­te­li­gen­cji idą już peł­ną pa­rą. Każ­dy, kto śle­dzi roz­wój sztucz­nej in­te­li­gen­cji, już się boi wer­sji świa­do­mej. Już je­st go­tów za­pła­cić za wal­cze­nie z nią, za two­rze­nie od­dzia­łów gro­mią­cy­ch du­chy. Gho­st­bu­sters, czy ra­czej AIbu­sters już za­ra­bia­ją. A wkrót­ce za­ro­bię jesz­cze wię­cej niż na ko­wi­dzie. Stwo­rzą nie­ist­nie­ją­ce za­gro­że­nie. Wy­kreu­ją twór cał­ko­wi­cie wir­tu­al­ny: su­per­in­te­li­gen­cję uda­ją­cą więk­szą mą­dro­ść od czło­wie­ka. Ogło­szą, że ona wy­mknę­ła się im z la­bo­ra­to­rium i zbu­du­ją prze­ciw niej fikcyjne za­po­ry, któ­re bę­dzie­cie mu­sie­li so­bie za­in­sta­lo­wać w kom­pu­te­rze i w ko­mór­ce, któ­re pro­du­cen­ci sprzę­tu bę­dą mu­sie­li za­szyć w pro­ce­so­ra­ch, za któ­re za­pła­ci­cie wie­lo­kroć wię­cej niż za wszyst­kie ma­secz­ki, te­st, pre­pa­ra­ty ge­no­we i do­pła­ty do służ­by zdro­wia. Niemniej nie bę­dzie nad­mia­ro­wy­ch zgo­nów!

  Dru­gi prze­kręt in­te­li­genc­ki bę­dzie bar­dziej hu­ma­ni­tar­ny niż pierw­szy ko­wi­do­wy. Nie­mniej tak sa­mo, jak ma­secz­ki, te­sty i pre­pa­ra­ty ge­no­we, ten an­ty­in­te­li­genc­ki so­ftwa­re bę­dzie zbęd­ny — to bę­dą w isto­cie pro­gra­my szpie­gow­skie. To one zro­bią wszyst­ko to, cze­go się bo­icie, co wam ja­ko­by ma zro­bić su­per­in­te­li­gen­cja. To bę­dzie więk­sza in­wi­gi­la­cja niż w Chi­na­ch.

Postęp cywilizacyjny

  To wszyst­ko świad­czy o ko­lo­sal­nym po­stę­pie cy­wi­li­za­cyj­nym. Le­piej zo­stać oszu­ka­nym niż za­bi­tym. Le­piej od­dać więk­szo­ść swo­je­go ma­jąt­ku w po­dat­ka­ch, niż mieć go zbom­bar­do­wa­nym i za­mie­nio­nym w zglisz­cza. Na do­da­tek lu­dzie świa­do­mi, mą­drzy, ro­zu­mie­ją­cy świat i to, co się dzie­je do­oko­ła, bę­dą w sta­nie ustrzec się przed prze­krę­ta­mi wie­lo­kroć le­piej, niż uciec przed woj­ną.

  W pań­stwa­ch ciem­ny lud bę­dzie za­wsze wy­zy­ski­wa­ny – po to ist­nie­je pań­stwo. Mą­drzy wy­zy­sku­ją głu­pi­ch, ale już co­raz le­piej każ­dy głu­pi mo­że zo­stać mą­drym. W koń­cu po­wsta­nie praw­dzi­wa su­per­in­te­li­gen­cja wie­lo­kroć mą­drzej­sza od wszyst­ki­ch lu­dzi ra­zem wzię­ty­ch i wte­dy wy­zy­sk się skoń­czy, bo pań­stwa zban­kru­tu­ją. Lu­dzie bę­dą dla sztucz­nej su­per­in­te­li­gen­cji tym, czym dla lu­dzi są ko­ty. My ko­tów nie wy­zy­sku­je­my, ale je kar­mi­my i się z ni­mi ba­wi­my.

Kolejna nowa era

  To skoń­czy erę prze­krę­tów i wej­dzie­my w erę in­te­li­gen­cji. Wresz­cie na po­waż­nie za­cznie­my eks­plo­ro­wać ko­smos, bo i woj­ny, i prze­krę­ty prze­sta­ną się opła­cać. Wy­daj­no­ść pra­cy osią­gnie mak­si­mum, bo wszyst­ko zro­bią sa­mo­bu­du­ją­ce, sa­mo­ser­wi­su­ją­ce się i sa­mo­uzy­sku­ją­ce ener­gię ro­bo­ty.

  Więc nie lę­kaj­cie się, nie daj­cie się za­stra­szyć, przejdź­cie erę prze­krę­tów spo­koj­nie! Technologia ludz­ko­ści nie gro­zi! Za­gro­że­niem je­ste­śmy tyl­ko sa­mi dla sie­bie, bo się chce­my na­wza­jem po­za­bi­jać, okra­ść i oszu­kać, ale to za­gro­że­nie po­wo­li je­st już eli­mi­no­wa­ne eko­no­micz­nie, bo się prze­sta­je opła­cać.

  Okra­da­nie po­przez oszu­ki­wa­nie, a nie za­bi­ja­nie, to je­st do­bra zmia­na. To się da prze­trwać. Na­wet nie trze­ba się przed tym bro­nić, moż­na zo­stać głu­pim, dać się oszu­kać i od­dać swój ma­ją­tek ge­szef­cia­rzom. Za około po­ko­le­nie na­stą­pi oso­bli­wo­ść tech­no­lo­gicz­na, któ­ra da nam naj­pierw bio­lo­gicz­ną nie­śmier­tel­no­ść, a po­tem cał­ko­wi­cie prze­nie­sie­my się z cia­ła na no­śni­ki tech­no­lo­gicz­ne – i bę­dzie­my mieć wiecz­no­ść, by zmą­drzeć i się nie dać oszu­kać.

Nie lękajcie się!

  Jed­nak­że mą­drzeć mo­że­cie już dziś. Już dziś zro­zum­cie me­cha­ni­zmy prze­krę­tu ko­wi­do­we­go. To bę­dzie za­czą­tek do zro­zu­mie­nia nad­cho­dzą­ce­go prze­krę­tu in­te­li­genc­kie­go. Już dziś moż­na się przed prze­krę­ta­mi ustrzec in­dy­wi­du­al­nie — po pro­stu nie da­jąc się za­stra­szyć. To waż­ne, bo stra­ch was za­bi­je, na­wet je­śli uzy­ska­cie bio­lo­gicz­ną nie­śmier­tel­no­ść. Za­bi­je­cie się sa­mi, po­pa­da­jąc w de­pre­sję. Więc za­cząć trze­ba od wy­zby­cia się stra­chu, a po­tem na­le­ży roz­po­cząć stu­dia nad świa­tem i je­go me­cha­ni­zma­mi.

Grzegorz GPS Świderski
t.me/KanalBlogeraGPS

PS. Notki powiązane:

------------------------------

Otwórzmy Polskę dla uciekinierek!!! <- po­przed­nia not­ka

na­stęp­na not­ka -> Pederaści nad Wisłą

------------------------------

Ta­gi: gps65, polityka, państwo, futurologia, przekręty, oszustwa, era, cywilizacja, inteligencja

GPS
O mnie GPS

Blo­ger, że­gla­rz, informatyk, trajk­ka­rz, sar­ma­to­li­ber­ta­ria­nin, fu­tu­ry­sta. My­ślę, po­le­mi­zu­ję, ar­gu­men­tu­ję, po­li­ty­ku­ję, fi­lo­zo­fu­ję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo