Gusten de Helm Gusten de Helm
62
BLOG

Poemat z Mszany Dolnej

Gusten de Helm Gusten de Helm Polityka Obserwuj notkę 0

Poemat odnaleziony w Mszanie Dolnej. Galicja. CK-Austria

 

 

J e s i e ń

 

(nazwa moja gdyż oryginalna się nie zachowała)

 

ocalałe we fragmentach i odnalezione przeze mnie szczątki poematu

Jana-Nepomucena Linde-Krzyżtoporowicza

pisanego w Krakowie

przedatowanego z 1879 na 1901

Mszana Dolna, koło Nowego Sącza

 

 

O s o b y

 

 

Grzela, chłop polski, bieda aż piszczy, niepiśmienny ale ojczyznę kochający.

Xiądz, polski ksiądz wikary, i łacina i myśl łacna; patriota, był w Powstaniu.

 

 

 

 

Grzela

Ja się grzeję przy tym świetle

Ja się pluszczę przy tym blasku

Przy tym ogniu mi jest dobrze

I mnie gniecie, i mnie kłuje.

(wielkimi jak bochny dłońmi bije się w piersi aż dudni)

Ówczas w głowie myśli huczą:

Gdzie jest Polska?

Gdzie, gdzie, gdzie?

Hajże, konie nieście mnie.

Tamże cisza, tamże puch

Niech już idą wszyscy w ruch,

Aby tylko było posiać, aby tylko było zjeść.

Niech już kłamią, kradną, płotą,

Amen, zgoda hejże ha!

Xiądz

Twardy chłop, twardy chłop

Głupi cham, Głupi snop.

Słuchaj Pana, Księdza, Wójta!

Bo ci uschnie łeb i do kąta wstawisz pióra

Z czapy co masz ino na mszę mieć! 

Grzela

Jo ta nie wiem co mi jest.

Jo ta nie wiem, gdzie jest prawda!

Wszyscy tylko piszą, krzyczą

Niech ta będzie jako było, niech ta będzie jako jest. 

Xiądz

Amen.Cisza, missa est.

Narodowa, polska msza.

Wtedy wszystko w duszach gra

 

....tu niestety tekst się urywa i pojawić się powinien wg mnie motyw muzyczny – coś na kształt poloneza Mikołaja Kleofasa Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny.

‘...ta tarra tam ta ta ta, ta tam ta ta tarata ta...”

 

A dalej mój scenariusz:

 

Chochoł z Grzelą i Xiędzem pod erkę idą do karczmy pić.

 

W tle - Pałac Arcybiskupów Krakowskich, Sukiennice, Wawel i przekupki.

A gdzieś z dala nadjeżdża długim wasągiem handlarz Judka ze swoją Żydowicą i bachorem.

Mgła.

K u r t y n a

 

 

GdH 19/12/2006 Varsaviae

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka