Instytut Wolności
Bezpieczna Przyszłość dla Polski
9 obserwujących
228 notek
154k odsłony
253 odsłony

Długa i owocna rozmowa telefoniczna Putin - Trump

Diego Cambiaso CC BY-SA 2.0
Diego Cambiaso CC BY-SA 2.0
Wykop Skomentuj3


Boeing wiedział wcześniej o problemach z samolotem 737 Max

Firma Boeing na długo przed katastrofami samolotów w Indonezji i Etiopii wiedziała o problemach z czujnikami, które mogły mieć wpływ na te zdarzenia. W nowym modelu Boeing 737 Max instalowano dwa czujniki kąta natarcia, które są istotne m.in. podczas startu samolotu. Czujniki te instalowane są na zewnątrz i łatwo ulegają uszkodzeniom, wskazując wówczas błędne odczyty, które często prowadzą do automatycznego uruchomienia systemu antyprzeciążeniowego.

Pilot może stwierdzić błąd w odczycie czujnika, gdy jest już za późno na sprawną reakcję lub odpowiednio wcześniej jeśli samolot posiada wskaźnik błędu odczytu takiego czujnika. Niestety okazało się, że takie wskaźniki instalowano tylko jako dodatkową, płatną opcję, a nie jako obowiązkowy element.

Przed obiema katastrofami stwierdzono możliwe problemy w przypadku braku tych opcjonalnych wskaźników, jednakże zdecydowano, że instalacje tego elementu zostaną przeprowadzone w późniejszym terminie we wszystkich modelach, tj. przy następnej modyfikacji. Niestety wcześniej wydarzyły się dwie katastrofy, w których zginęło 346 osób.

Boeing twierdzi, że ten opcjonalny wskaźnik nie był potrzebny, jednak eksperci są innego zdania. Po katastrofach Boeing planuje instalować takie wskaźniki jako standard we wszystkich samolotach.


Administracja Trumpa zmniejsza ochronę konsumentów przed działaniami firm windykacyjnych

Fair Debt Collection Practices Act (FDCPA) jest prawem federalnym w USA i dokładnie reguluje procedurę ściągania długów przez collection agencies (firmy windykacyjne). Prawo to nakazuje, by w ciągu 5 dni po pierwszym kontakcie z dłużnikiem, poborca długów wysłał mu list podający wysokość długu, nazwisko wierzyciela i wyjaśniający uprawnienia dłużnika.

Uchwalony w 1977 roku FDCPA ograniczał firmom windykacyjnym możliwości kontaktu z dłużnikami do stałych linii telefonicznych oraz listów. W erze korespondencji mailowej, social media i smartfonów to prawo stało się barierą dla firm windykacyjnych. Wiele z nich korzysta, mimo wszystko, z innych kanałów komunikacji z dłużnikami, nierzadko narażając się na kary lub pozwy ze strony konsumentów. Często w takich sytuacjach dochodzi do sytuacji wykorzystywania social media czy prywatnych kręgów znajomych konsumentów do wywierania na nich presji. Tylko w 2018 roku Urząd Finansowej Ochrony Konsumentów (The Consumer Financial Protection Bureau - CFPB) otrzymał ponad 81 tysięcy skarg na takie praktyki.

Administracja Trumpa proponuje wiele przełomowych zmian w prawie,  które krytykowane są przez organizacje ochrony praw konsumentów. Ich zdaniem nowe regulacje mogą zezwolić na nękanie czy też naruszanie prywatności konsumentów i proponują m.in. wyznaczenie limitów w zakresie możliwej liczby kontaktów. Lobbyści reprezentujący windykatorów argumentują, że to w niepotrzebny sposób utrudni komunikację z konsumentami.



Numer przygotowali:

Anna Bielecka (redaktor prowadząca) – medioznawca, dziennikarka, autorka kampanii społecznych. Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Obecnie doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim. Ekspert w zakresie budowania strategii marketingowej i komunikacyjnej dla kampanii społecznych. Absolwentka Szkoły Przywództwa Instytutu Wolności.

Jakub Turkowski – aplikant radcowski. Absolwent Uniwersytetu w Białymstoku. Studiował na Uniwersytecie w Walencji i Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach. Współpracownik serwisu Duel Amical.

Daniel Baldys – magistrant Uniwersytetu Ritsumeikan w Kioto, na stypendium ufundowanym przez rząd Japonii. Absolwent Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Studiował na Uniwersytecie w Bolonii. Pasjonat stosunków międzynarodowych i języka angielskiego. Absolwent Szkoły Przywództwa Instytutu Wolności.

Rafał Momot – Menadżer z bogatym doświadczeniem w zarządzaniu sprzedażą oraz finansami w polskich i międzynarodowych firmach. W ostatnim miejscu pracy – w największej polskiej firmie lotniczej, w ciągu dwóch lat zwiększył sprzedaż eksportową o blisko 90%. Autor wielu raportów wspierających polskie firmy przemysłowe i handlowe. Specjalizuje się w zakresie lotnictwa, branży zbrojeniowej, dystrybucji i logistyki.


Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” w latach 2017-2019.

Wykop Skomentuj3
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Polityka