Igor Janke Igor Janke
1044
BLOG

Układ Otwarty: Jak powstaje niezależny podcast? Pierwsze podsumowanie

Igor Janke Igor Janke Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 45

Od prawie trzech miesięcy tworzę Układ Otwarty i czas na pierwsze podsumowanie. Nie spodziewałem się, ze będzie to aż taką przygodą. Nagrałem w tym czasie już 60 rozmów, który ułożyłem w 25 odcinki podcastu. Moje rozmowy były obejrzane łącznie 410 tysięcy razy na wszystkich. Platformach podcastowych i You Tube. Dynamika wzrostu jest mocna. W pierwszym – niepełnym - miesiącu, czyli we wrześniu (od 9 IX), było to 24 tys, w październiku 82 tys, w (listopadzie) już 300 tys. Przyjmując, że nie mam żadnego wsparcia z zewnątrz, żadnej płatnej reklamy, wynik jest lepszy niż się spodziewałem. 

W tej chwili rozmowy publikuję dwa razy w tygodniu. W poniedziałek – jedną długą rozmowę, która wychodzi poza bieżące wydarzenia i w czwartek – magazyn z kilkoma krótszymi wywodami bardziej nawiązującymi do tego, co się dzieje. Raz w tygodniu wysyłam Patronom Układu Otwartego newsletter z wyszukanymi przeze mnie ciekawymi i wartościowymi tekstami znalezionymi w internecie i w mediach od lewa do prawa. Trafiają tam teksty i z Krytyki Politycznej, Kultury Liberalnej i z Klubu Jagiellońskiego, czołowych polskich think tanków, jak i z portalu Wpolityce a nawet Telewizji Trwam. Bo mój Układ jest naprawdę otwarty. Podobnie jest z gośćmi. Był wśród nich i Sławomir Cenckiewicz, Tomasz Terlikowski jak i Marcin Matczak, Katarzyna Pisarska, Marcin Piątkowski, Jacek Bartosiak, Andrew Michta, Tomasz Wróblewski, Dariusz Rosiak czy Krzysztof Stanowski. Coraz częściej trafiają tez eksperci z różnych dziedzin czy ludzie biznesu jak Krzysztof Dyki czy Bogusława Matuszewska. I wielu innych – przepraszam, że nie wymieniłem wszystkich. Może ich znaleźć na stronie Układu Otwartego.

Wiele osób pytało mnie, jak powstaje podcast i czego trzeba, by działał. Po pierwsze musi być dobrze wyposażone studio. Po drugie osoby, które robią tzw mastering dźwięku, montują wideo, składają całość. Potem trzeba nagrania opisać, opatrzeć zdjęciami, umieścić na wszystkich platformach. Następny krok to marketing. Jedyne miejsce, gdzie mogę to robić to media społecznościowe, takie jak twitter, facebook, LinkedIn, Instagram. To zajmuje dużo czasu i pracy mnie i kilku osób, które mnie wspomagają. A nie napisałem jeszcze o najważniejszym – czyli przygotowaniu i przeprowadzeniu rozmów. Aby to się stało, wykupuję prenumeraty różnych mediów, przez cały tydzień dużo czytam, słucham, oglądam i myślę nad tematami i ludźmi, których chciałbym zaprosić. Potem jeszcze tylko wyszukuję telefony i maile do gości, zapraszam ich. I crème de la crème mojej pracy: przygotowuję pytania i nagrywam rozmowę. To najprzyjemniejsza część całego procesu. 

To wszystko pochłania dużo czasu i energii ale musze przyznać, że jestem szczęśliwy z tego, dokonałem takiego wyboru. To moja wielka pasja i frajda – opowiadać i tłumaczyć ludziom jak wygląda świat, jaki jest sens zdarzeń i o co w tym wszystkim chodzi. Ponad podziałami, poza bańkami, poza plemiennymi walkami. Tworze pewną wspólnotę ludzi, którzy chcą rozumieć, co się dzieje, chcą słuchać się nawzajem nawet jeśli różnią się poglądami. Zapraszam więc do słuchania i oglądania. Układ Otwarty jest dostępny za darmo. Moim celem jest, aby podcast był nadal całkowicie niezależny. Bo taki dziś jest. Niewielką część kosztów pokrywają reklamy wyświetlane na You Tube ale nie są to niestety jeszcze znaczące kwoty.

Aby podcast niezależny mógł się utrzymać możliwe jest albo wprowadzenie płatnej subskrypcji albo zbierania dobrowolnych opłat od zadowolonych słuchaczy. Ponieważ chcę, by słuchać mógł go każdy, wybrałem tę drugą opcję - bezp. Jeśli uważacie więc państwo, że mój produkt Wam odpowiada i warto za niego zapłacić rozważcie dołączenie do grona Patronów Układu Otwartego za pośrednictwem serwisu Patronite. Zostańcie moimi Pracodawcami:)

https://igorjanke.pl

Igor Janke
O mnie Igor Janke

Autor podcastu Układ Otwarty. Prezes niezależnego think tanku Instytut Wolności

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura