Karlus Karlus
571
BLOG

Katastrofa smolenska - lot oderwanych koncowek skrzydel 101-ki i DC-7

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

Jak mozna zauwazyc w notkach i komentarzach na S24 , to nadal rozpowszechniane sa bzdury na temat tych lotow oderwanych koncowek skrzydel.

Pierwsza bzdura, ktora co niektorzy nadal powielaja bylo to, ze skrzydlo scinalo w crash DC-7 slup telegraficzny, a  na dzialce Bodina pien feralnej brzozy.

Bzdure z przecinaniem slupa telegraficznego powielaja tacy pseudoeksperci jak gwiazdor i poklaskiwujacy mu fizaki, a bzdure z przecieciem przez skrzydlo pnia feralnej brzozy powielaja tacy sami slepcy i nieuki jak 12m-binienda i jego pochlebcy.

Dowod na to, ze slup telegraficzny odcial koncowke prawego skrzydla DC-7 znajduje sie na kadrach z tego crashtestu:

image

https://lh3.googleusercontent.com/Irm-K9ChuRv2CXBgwUumrqwH9CF1mqi7QuF_9PdCBmqPIZik9QerqiI5flRUMvJtjbKgRSL97xnVkDbiegC9__cDNs5MFd0oI95GhobTCg=w1585-h1064

Na gornym kadrze widzimy 4-ry pierwsze bialo-czarne slupki, ktore to wbite sa w rogach nastepujacych po sobie kwadratach 25x25 ft. Pierwszy slup wbity jest na wysokosci pierwszej bariery na ktorej rozwalaja sie podwozia DC-7

Po przebiegu bialych linii namalowanych na gruncie mozemy stwierdzic, ze przed kolizja ze skrzydlem slup telegraficzny wkopany byl w ziemie prawie na 4-tej linii prostopadlej do toru lotu, czyli w odleglosci okolo 3*25=75 ft od miejsca pierwszej przeszkody.

Na dolnym kadrze widzimy slup telegraficzny od gruntu przechylony uderzeniem skrzydla, ale w miejscu uderzenia skrzydla w calosci (czerwony luk i niebieski kwadrat), oraz rozpoczynajaca rotacje calkowicie scieta na slupie koncowke prawego skrzydla.

Jak to wyglada z patrzac z gory i jak to opisano w raporcie przedstawia nastepne zestawienie:

image

https://lh3.googleusercontent.com/DGAVXEoD6ROZgXsf7UjNnaoTuZRBBL87FaCqdRgOBUIipwKSh_SKCLuv7_j80m2aleK3xIPUdhlRfLLSe9Rvjo2fAezxnkXOtvY6NH7nTg=w2100-h1920

oraz

image

https://lh3.googleusercontent.com/kLJ7Ih1KkRYrwlnI1TV2t7pBmGCZ6-pcm_9sHg1BGNtb_KxW9yHGJZS-oupkOusVWFXuUmJEjLzxLKksNcOgdHtM6bEnMZ0NOn_yu2gI3w=w1600-h956

Na powyzszym foto widzimy dwie pierwsze przeszkody, wyrwane prawe podwozie(zolty prostokat) lewe podwozie (czerwony prostokat) prawy statecznik poziomy (rozowy kwadrat) oraz na przedluzeniu szyny az do szczytu wzgorza 20° tam gdzie stoja dwie osoby jedna z nich w calkowicie bialym stroju lezy oderwana na slupie prawa koncowka szachownica do ziemi.

Na mapce ze schematu powyzej jest ta lezaca koncowka rowniez widoczna, tam gdzie jest napis Secondary Impact Area, tyle tylko ze po prawej stronie zaznaczonego na bialo-czarno toru "lotu" DC-7

Oszacujemy teraz odleglosc od prawego slupa do miejsca lezacej prawej koncowki skrzydla.

koncowka lezy w odleglosci okolo (255+530)/2=392 ft od pierwszej bariery (wg mapy) natomiast slup telegraficzny stoi w odleglosci 3*25=75 ft od pierwszej bariery, czyli odleglosc od slupa do lezacej koncowki wynosi s=392-75=317 ft = 96,8m

Przypominam, ze koncowka upadla kilkanascie metrow wczesniej i dokoziolkowala do miejsca gdzie lezy, oraz ze te 97m to nie jest 130m jakie podaje gwiazdor i jego przydupasy

na tym zdjeciu widzimy gdzie byl wkopany zewnetrzny slup telegraficzny (prawie 4-ta poprzeczna linia)

image

https://lh3.googleusercontent.com/bnjDRlOjuf48gCQSPPBQYptkfzIEr9BYod1Y9BG6wL3hCkyaxeH-2b-XjWjUu3j-Orkr0KJK-ElaWZ22RJ9W_6oznyOH5xOnRhV0n3Ue-A=w2048-h1605

a na tym zdjeciu widzimy jak oderwana koncowka przelatuje nad linia oznaczajaca okolo 200 ft od poczatku oznakowan, a kikut prawego skrzydla, z ktorego wylewa sie rozowo zabarwiona woda, przelatuje nad przedostatnia linia oznaczajaca odleglosc okolo 225 ft od poczatku oznakowan na gruncie:

image

https://lh3.googleusercontent.com/5wBsQdO-VCW_eWUf5jvFIy2HDU6ctY6Mk1-aegtPTPSatJ9MFaJXOHCzGyUrTyWBtAT--LaOA2WKeQsL2gfHHudlt5gwGQT3PqvJemg_rw=w2048-h1382

Widzimy rowniez i to, ze rotujaca z niezbyt duza predkoscia wokolo roznych osi oderwana koncowka leci juz za silnikiem nr4 po czesci w jego i skrzydla tak zwanym Windschatten, czyli jest pchana od tylu i ciagnieta od przodu przez roznice cisnien, oczywiscie w takim przypadku nie ma mowy i zadnej sile nosnej, ktora powodowac by miala autorotacje, a predkosc oderwanej koncowki wzgledem tej pchajacej ja od tylu chmury i uciekajacego razem z kikutem powietrza jest niewielka! Tak wiec koncowka leci od prawie samego poczatku razem z powietrzem, czyli prawie bez oporow powietrza i nie wytwarza prawie zadnej sily nosnej.

https://de.wikipedia.org/wiki/Windschatten

W katastrofie 101-ki nad dzialka Bodina lot koncowki byl podobny do tego z crashtestu DC-7 !!

Poczatkowa faza lotu oderwanej na brzozie koncowki lewego skrzydla 101-ki, to lot miedzy konarami brzozy drugiego i trzeciego drzewa z rotacja w kierunku kadluba, co spowodowalo, ze po ulamku sekundy koncowka leciala ustawiona na storc i w "Windschatten" kikuta lewego skrzydla majacym duzy kat natarcia i wiry zaskrzydlowe.

Koncowka 101-ki upadajac na grunt okolo 85 m od feralnej brzozy tuz za asfaltem ul. Gubienko zerwala 4-ry przewody linii niskiego napiecia, a potem dokoziolkowala w miejsce w krzakach. Nie byl to zaden upadek z duzej wysokosci, poniewaz liczne slady na galazkach temu wysokiemi lotowi po prostu przecza.

Jeden z zerwanych przewodow niskiego napiecia impetem uderzenia zostal zarucony na linie wysokiego napiecia co spowodowalo przetopienie a nie zerwanie tych 3 przewodow wysokiego napiecia.

"druty linii sredniego napiecia przetopione a nie zerwane" moj schemat z 28.09.2015

image

https://lh3.googleusercontent.com/n-fqVt6Oj4M1a0BXPzuzeLlbJtRg4-DfrCKeOQ10pB4AAXBmY9qYmZ8H3vWDBSLaRXXbRKgApXLjhpKviA=w1920-h3866

update 17:33 dokladam schemat z wiki o "Windschatten" od skrzydla przy duzym kacie natarcia:

image

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Deep_stall.svg/1024px-Deep_stall.svg.png





Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka