Karlus Karlus
500
BLOG

Katastrofa smolenska - przyrzad DUSU1-18AC i jego zarejestrowane dane w MSRP

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

W raporcie MAK znajduje sie wykres rejestrowanej w MSRP predkosci przechylenia. Dane pochodza z przyrzadu DUSU1-18AC

ktory zamocowany jest prawie w srodku ciezkosci samolotu tuz obok przyrzadow mierzacych przeciazenia pionowe i boczne:

image

https://lh3.googleusercontent.com/q2h_cXiKDlIgXgmd_SehSk3YFiwy5-BfVzoGpCXOw86bDogJnRmYULtpZl97u78mBHUyz5sFRC9rzyGt5A=w1920-h1050

DUSU1-18AC jest bardzo dokladnym przyrzadem ale ma ma maly zakres pomiarowy predkosci przechylenia + - 18 °/s .

Wartosci predkosci przechylenia sa zapisywane w MSRP tylko raz w jednym 0,5 sekundowym kadrze po uplywie 0,2969 sekundy od jego poczatku, czyli zapisane wartosci pochodza z np. 40:59,3  nastepna z 40:59,8 nastepna z 41:00,3 nastepna z 41:00,8 itd.

Na rpzszerzonym fragmencie wykresu zaznaczone sa te punkty zapisu danych pomiarowych predkosci przechylenia:

image

https://lh3.googleusercontent.com/qbI7cSou8EM1l6PPX_Ag8pOhMxnWg9oZh0x1c6izvd8_gWZ8brWFPOs2RRdz1Qn2e4TW1ggvrN0xuhQqaw=w1920-h900

Z analizy tego wykresu mozna stwierdzic, ze poczatek gwaltownego przyspieszenia obrotu w lewo samolotu nastapilo dokladnie o 10:41:00,1 czasu MSRP (FDR) a przekroczenie zakresu pomiarowego czyli predkosci -18 °/s mialo miejsce o 10:41:00,44 czyli po uplywie okolo 0,34s od poczatku gwaltownego przechylenia w leweo spowodowanego utrata 5-cio metrowej koncowki lewego skrzydla na pniu feralnej brzozy rosnacej na dzialce Bodina.

Sprawdzilem czy ta wartosc pokrywa sie z obliczeniami na podstawie mojego modelu przechylenia w lewo po kolizji z feralna brzoza i utracie koncowki lewego skrzydla.

Jak model jest dobry, to i wyniki pokrywaja sie z zapisanymi parametrami w czarnej skrzynce.

14.02.2018 pokazalem wykresy sporzadzone na podstawie aproksymacji wartosci przyspieszenia przechylenia wielomianem 8-mego stopnia, po pierwszym zcalkowaniu tego wielomianu otrzymalem wielomian 9-tego stopnia dla predkosci przechylenia, oraz dalsze calkowanie dalo wielomian 10-tego stopnia dla calkowitego kata przechylenia w przedziale czau [0,0 ; 3,75] od utraty koncowki. oto obliczenia i wykresy:

image

https://lh3.googleusercontent.com/zru40YcvYYSmineBfWOypCDGhGrgao41zfxebI4akXe4fUIRccnY2JI4QXRFS4Q3wc6SJZZwVX9LCNCFOg=w1920-h1200

graniczna predkosc pomiaru  -18 °/s = 0,31415 rad/s  przekroczona zostala przed ulamek sekundy przed czasem 0,375s jaki uplynal od poczatku obrotu.

Oczywiscie, ze nie tylko predkosc przechylenia modelu odpowiada zapisanym parametrom w MSRP ale i rowniez wartosci chwilowego kata przechylenia pokrywaja sie prawie idealnie z wartosciami zapisanymi w MSRP i przedstawionymi na wykresach w raporcie MAK. Patrz arkusz roboczy moich obliczen z 27.07.2017

image

https://lh3.googleusercontent.com/A9vLF8FemvXAlMMJja4zZamtyHJUwrr1M2ohrpnDcd4J1tL5hl1rX0xmDGeqqci-ZsmZA6aGrX9H840TSg=w1920-h2175

a tak wygladaja rzuty pionowy i poziomy trajektorii srodka ciezkosci 101-ki wg mojego modelu opartego o zapisy kata natarcia, kata pitch, oraz moich obliczen roznicy momentow sily nosnej miedzy prawym calym i lewym (kikutem) skrzydlem. Obliczenia byly robione krok po kroku co 0,125s

image

https://lh3.googleusercontent.com/ULTJ0HJurnhP2H1x3IK1TAzwP1MVUiFeok8mLOKij9VZYrRcCvMPP6NpG0Mv67iKbDAS0UV2qN9XaIh2vw=w1920-h4675

Jak kazdy moze zauwazyc, to zgodnosci ze sladami na botanice i z zapisami odpowiednich parametrow w czarnych skrzynkach sa prawie idealne.


Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka