Karlus Karlus
2283
BLOG

Katastrofa smolenska - Paliwo lotnicze w zbiorniku nr 3 na lewym skrzydle 101-ki

Karlus Karlus Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

Tupolew pobiera w odpowiedniej kolejnosci paliwo ze zbiornikow. Najpierw z obydwu zbiornikow nr2 do 3,5 tony po obydwu stronach, potem ze zbiornikow nr 3 znajdujacych sie w prawej i lewej "odjemnoj cziasti Kryla".

Eksperci ustalili, ze w kazdym ze zbiornikow nr 3 pozostalo po nie wiecej jak okolo 600 litrow paliwa.

image

https://lh3.googleusercontent.com/C-kK2gRuFHZd6ClPPlf5Cgn891b6UJyddOiIqhMztgi1Sh7FWSGAFrHb1yOqq3Z4_XYv7Qf8bi5_Z7SiYQ=w3698-h1384


Przyjmujac ze w ostatnich sekundach w zbiorniku nr 3 na lewym skrzydle znajdowalo sie te 600 litrow paliwa mozemy sprawdzic, czy feralna brzoza miala z tym paliwem styk.

najpierw chcialem przypomniec o skosie skrzydel (37°) , dalej o tym, ze od przesuniecia manetek gazu samolot posiadal przyspieszenie wzdluzne przez okolo 3 sekundy do momentu uderzenia skrzydlem w feralna brzoze, oraz o przeciazeniu pionowym 1,35g jak i o kacie pitch okolo 16°

Taka geometria i dynamika samolotu jakim jest Tupolew 154m wcisnela sila bezwladnosci cala resztke paliwa, te 600 litrow, do samej koncowki zbiornika nr3.

To ze cale paliwo w tym manewrze zostalo wcisniete do koncowki zbiornika, wynika z mojego oszacowania z 29.04.2014:

image

https://lh3.googleusercontent.com/IEx-au67k8pqsvoEIJ0wwDV23NKSFAxZW-Oq5Ux9uRz4NtzBDLibEg942NLFMtLh4I53myZCxBr4gRt-Bg=w1510-h1129

Jak widac to feralna brzoza uderzyla w zbiornik paliwa nr3 w calkowicie pustym miejscu tego zbiornika (niebiezki trapez),

a cala pozostalosc paliwa znalazla sie w czesci zbiornika nr3 w oderwanej koncowce.

Jak wiemy z innych moich oszacowan i obliczen, to rotacja oderwanej koncowki nie byla duza a sam lot trwal nie wiecej niz 2,5s.

W tym czasie mogla sie rozpylic niewielka czesc tego bedacego w koncowce paliwa.

Reszta paliwa wylala sie i wsiaknela w grunt w miejscu upadku i oparcia o drzewa.

Zbiornik paliwa nr3 na jednym ze skrzydel:

image

https://lh3.googleusercontent.com/WvZaKYxqdF2_8nVXwbnglgsEFhbFiX01EohLc_q1PkUsEewMKb4VhieDksoF58geUKYkyUVGb0cQyeVv_g=w1141-h1919


Oczywiscie zadnego skazenia trawy na polnoc od trajektorii nie bylo.

To brazowawe na zdjeciach satelitarnych, to tylko zwiedle liscie wycietych drzew pod sciezka.

A jak na drzewach byly pod koniec maja 2010 duze zielone liscie, to gleba nie byla niczym skazona. Oczywiscie bujne soczyste  trawy widoczne na zdjeciach swiadcza o belkocie tych co to twierdza o rozpyleniu paliwa przez wiatr.

image

https://lh3.googleusercontent.com/EZwxjgRHtthQhGHOEfrFi0ZU1-cl9f6VOKyycNfKVX1Gnd-ztT45qM3gbJD97jlLXo5KfFiTPzj7n4eGqw=w1921-h2335


Sam zbiornik nr2 jest szczelnym zbiornikiem paliwa i w czasie rotacji w powietrzu na calym ostatnim odcinku mogly sie rozpylic z niego bardzo znikome ilosci paliwa (rzedu paru litrow)

I to by bylo na tyle!

Update 14:37 Poprawilem link do pierwszego schematu w notce

Karlus
O mnie Karlus

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka