Szpargały
Świat przedwojenny przeobraża się na naszych oczach w legendę, dla jednych przetkaną światłem i barwą, dla innych – wrażliwych na propagandę – pełną cieni. Edward hrabia Raczyński, 1991
9 obserwujących
80 notek
20k odsłon
551 odsłon

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce „FABLOK” SA

Wykop Skomentuj5

    Spółka powstała w dniu 20 maja 1919 r. Jej założycielami byli: Bank Małopolski w Krakowie, Bank Handlowy w Warszawie oraz inżynierowie Piotr Drzewiecki, Stanisław Karłowski, Władysław Jechalski i Leopold Wellisz. „FABLOK” był używanym skrótem telegraficznym firmy. Pierwotnie Spółka nie miała w nazwie słowa „Pierwsza”; pojawiło się ono rok później, po podpisaniu z rządem umowy na dostawę 1200 lokomotyw w okresie 10 lat.

    Siedziba  Spółki  znajdowała  się  w  Warszawie przy ul. Zgody 8, a zakłady mieściły się w Chrzanowie. W dniu 25 marca 1920 r. zakupiono grunty od gminy Chrzanów i rozpoczęto budowę zakładu. Maszyny do produkcji zakupiono w Szwecji.

    Zakłady produkowały pierwotnie lokomotywy, współpracując z przemysłem austriackim, później były one konstruowane na podstawie autorskich projektów. Kotły dla parowozów dostarczała fabryka „Fitzner i Gamper” z Sosnowca. W zakładach funkcjonowało Biuro Techniczne Parowozów Normalnotorowych, kierowane przez inż. Kazimierza Baranowskiego, które zaprojektowało samodzielnie kilka typów parowozów, następnie wdrożonych do produkcji. Zespół projektowy, kierowany przez inż. Kazimierza Zembrzuskiego, stworzył w 1937 r. parowóz Pm36 o opływowych kształtach. W drugiej połowie lat 30. produkowano tam również słynna Luxtorpedę. Ponadto w zakładach funkcjonowało Biuro Techniczne Parowozów Wąskotorowych, kierowane przez inż. Juliana Paczoskiego. Roczna produkcja w zakładach Spółki w latach 30. sięgała 100 lokomotyw różnych typów.

    Kapitał Spółki wynosił 8 000 000 zł i był podzielony na 80 000 akcji o nominalnej wartości 100 zł. Spółka wypłacała dywidendę, która w latach 1926-1936 wynosiła 5%−8%. Pod koniec lat 30. XX w. Radę Nadzorczą stanowili m.in.: Adam hr. Tarnowski (prezes), inż. Piotr Drzewiecki, Edgar i Max Ausnit, inż. Jerzy Bauerertz, Ludwik Dyduch, inż. Hipolit Gliwic, Oskar Pollak i Jan hr. Szembek. W tym czasie Zarząd tworzyli: Leopold Wellisz (prezes), inż. Guido de la Cerda oraz inż. Aleksander Krzywicki.

image

Akcja na okaziciela Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce „FABLOK” SA o wartości nominalnej 100 zł z 1938 r.


Źródła:

Pokropiński B.: Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej. WKiŁ, Warszawa 2007. Rocznik polskiego przemysłu i handlu 1938. Polska Spółka Wydawnictw Informacyjnych, Warszawa 1938.

Wilczek M.T.: Papiery wartościowe przemysłowych spółek akcyjnych dwudziestolecia międzywojennego. Wybór, UE Katowice 2016.


Wykop Skomentuj5
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Gospodarka