Krytyka Katolicka Krytyka Katolicka
168
BLOG

"Niedzielny katolik", czyli kilka słów o "moim" Kościele, cz.I

Krytyka Katolicka Krytyka Katolicka Religia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Podobno w szarym najbardziej mi do twarzy. W ogóle po "trzydziestce" zacząłem doceniać to, co szare, zwykłe i z pozoru nudne - przede wszystkim w Kościele, którego jeśli jakieś propozycje dla życia szarego człowieka można uznać za rzeczywiście cenne i warte uwagi, to te, które są każdemu znane od wieków i zdążyły już niejednemu spowszednieć. Uważam, że również Kościołowi najbardziej do twarzy w szarym. Z coraz większym dystansem podchodzę do wszystkiego, co tę szarość próbuje złamać. Najbardziej niezwykłe rzeczy, których doświadczyłem w Kościele, to te, obok których przez wiele lat przechodziłem zupełnie obojętnie. Dokoła zawsze działo się dużo różnorakich, wspaniałych inicjatyw (do wielu sam przyłożyłem swą dość kreatywną rękę), które próbowały pokolorować jakoś tę kościelną szarość, a tak naprawdę jedynie mi ją przesłaniały. Dopiero niedawno zacząłem zauważać, że to właśnie w zwykłości życia Kościoła dokonują się najlepsze rzeczy. Niemal każdy dzień doświadczania tej szarości przynosi nowe spostrzeżenia. Jestem niedzielnym katolikiem i to w swej istocie dość nobilitujące określenie. 

Jestem katolikiem, teologiem i chodzę do Kościoła. Szukam w Nim i cenię równowagę, którą określam, jako balans pomiędzy ortodoksją, postępem oraz dobrym smakiem. W dobie rozmaitych możliwości, dzięki którym można dziś naukę Kościoła popularyzować, powstało zjawisko miałkiej "pop-teologii", która odpowiedzialna jest za coraz większe zatracenie tej równowagi. Obserwuję to zjawisko w duszpasterstwie, w katolickiej nauce społecznej, sztuce i teologii w ogóle. Cenię zaś Kościół, w którym sprawy najdonioślejsze dla życia człowieka są przedstawiane w sposób przystępny, ale nie płytki; nowoczesny, ale w harmonii z tradycją; innowacyjny, ale nie żenujący. Krytyka Katolicka to miejsce dla tych, którzy szanują w Kościele głębię tego, co głosi i jak głosi.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo