Kongres Zdrowie Polaków
Kongres Zdrowie Polaków
Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl
78
BLOG

Zdrowie ma znaczenie – i ma swoją cenę

Krzysztof Przybyl Krzysztof Przybyl Społeczeństwo Obserwuj notkę 2
Po raz siódmy w podwarszawskich Kajetanach odbył się Kongres „Zdrowie Polaków”. Trzy dni (24-26 listopada), dziesiątki debat, setki zacnych gości. Olbrzymia i bardzo potrzebna inicjatywa, powołana przez światowej sławy otolaryngologa i kawalera Orderu Orła Białego, a także Laureata tytułu „Wybitny Polak”, przyznawanego przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego – profesora Henryka Skarżyńskiego. Podczas tegorocznego wydarzenia zaprezentowano również bardzo ważne, innowacyjne rozwiązanie – aplikację H.EAR BOX mobile.

AI w medycynie to coraz ważniejsza kwestia

Najpierw kilka zdań o samym Kongresie. Mottem siódmej edycji było: „Zdrowie – każdy element ma znaczenie”. Owszem, ma – także w kontekście systemu ochrony zdrowia, który w naszym kraju ma wiele potrzeb, można rzec, że z roku na rok coraz więcej. Główna potrzeba to, jakżeby inaczej, pieniądze. Ale bardzo istotna jest potrzeba wzrostu świadomości badań profilaktycznych wśród samych pacjentów. W naszym kraju jest tu sporo do zrobienia.

W tym roku debatowano między innymi nad rozwojem nowych technologii w ochronie zdrowia, w tym nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w medycynie. W programie uwzględniono debaty poświęcone zdrowiu dzieci i młodzieży, dobrostanowi psychicznemu Polaków, działaniom wspierającym seniorów i powiązaniom zmian klimatycznych z kondycją zdrowotną obywateli. Także temu, w jaki sposób parlamentarzyści i instytucje publiczne mogą promować profilaktykę zdrowotną – w tym panelu zgodnie i rzeczowo debatowali posłowie z ugrupowań, które na co dzień spokojnie i rzeczowo ze sobą nie rozmawiają, a mianowicie były wiceminister zdrowia Bolesław Piecha (PiS) i Jerzy Meysztowicz (KO). Można? Można! Warty odnotowania był również panel poświęcony AI w medycynie w kontekście prawa i etyki, z udziałem prawników – Jana Maciejewskiego i Hanny Rubaszewskiej – i dziennikarza Piotra Maciążka oraz debata samorządowa, którą mam przyjemność nadzorować od lat, tym razem pod tytułem: „Zdrowie lokalne i polityka zdrowotna miast przyszłości. Smog, hałas, przestrzeń publiczna, transport – zdrowe miasto” moderowana przez dr Iwonę Kania.

H.EAR BOX – polska aplikacja rodem z Kajetanów

Profesor Henryk Skarżyński zaprezentował podczas Kongresu innowacyjne i bardzo potrzebne rozwiązanie z zakresu profilaktyki słuchu – aplikację H.EAR BOX mobile, dzieło specjalistów ze Światowego Centrum Słuchu. Jest to pierwsze na rynku narzędzie umożliwiające wstępną diagnostykę słuchu wyłącznie przy użyciu smartfona, bez konieczności podłączania słuchawek czy specjalistycznego sprzętu. Oferuje zestaw testów pozwalających ocenić kluczowe elementy funkcjonowania narządu słuchu – od audiometrii przesiewowej, przez test rozumienia mowy, oparty na metodzie prof. Skarżyńskiego, po analizy sekwencji wysokości i długości dźwięków. Aplikacja dostępna jest w dwóch wersjach: dla dzieci i dla dorosłych, dzięki czemu może wspierać profilaktykę całych rodzin.

Z aplikacji mają korzystać również uczniowie – rozwiązanie wspiera Ministerstwo Edukacji, a młodzież za wykonywanie badań profilaktycznych może zdobywać punkty wolontariatu. 

Polska jest europejskim liderem, jeżeli chodzi o profilaktykę słuchu. Zawdzięczamy to w dużej mierze konsekwencji i uporowi profesora Skarżyńskiego oraz jego zespołu. Tę wieloletnią pracę powinni dokładnie analizować kolejni decydenci z zakresu ochrony zdrowia. Skoro udało się ze słuchem, to czemu miałoby się nie udać z profilaktyką w innych obszarach? Według szacunków ekonomistów zdrowia, cytowanych m.in. przez prof. Andrzeja Fala, każda złotówka wydana na profilaktykę zdrowotną może w dłuższym okresie przynieść od pięciu do nawet kilkunastu złotych oszczędności w wydatkach na leczenie chorób, szczególnie przewlekłych. Nie stać nas na to, by odpuścić sobie profilaktykę. 

Krzysztof Przybył jest prezesem Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”. W ramach tej inicjatywy wyróżniono setki polskich firm, oferujących najlepsze produkty i usługi, które dzięki swoim walorom jakościowym, technologicznym i użytkowym wyróżniają się na rynku oraz mogą być wzorem dla innych. Cel Fundacji to promocja dobrych, polskich marek, a jednocześnie przyczynianie się do wzmacniania marki Polska w Europie i na świecie.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo