2 obserwujących
150 notek
45k odsłon
  492   3

Zagadka: co łączy blogera Kemira z blogerem Pawłem Janczarukiem?

Rozwiązanie: zamiłowanie do fotografii. Ale za to jakie!

Ano m.in. takie, że obaj popełnili na swoich blogach wpisy poświęcone temu samemu tematowi, o takim samym tytule: "Czy fotografia jest sztuką?"

Wpisy te dzieli blisko 3 lata - Kemir* napisał w styczniu 2021 r. - w czasach pandemicznych; Paweł** w lutym 2018 r.

Zasadniczo może i nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie baza postaci i cytatów jakimi posłużyli się obaj autorzy... ale żeby to były li tylko postacie i cytaty! Poniżej przedstawiam obszerne fragmenty z obu tekstów, aby każdy mógł sobie wyrobić zdanie***.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paweł: Niektórzy krytycy i historycy sztuki uważają, że sztuka jako pojęcie nie jest możliwe do zdefiniowania, ponieważ granice sztuki w sposób ciągły są redefiniowane. W każdym też momencie jest możliwe, że pojawi się dzieło, które w przyjętej i zamkniętej definicji sztuki nie będzie możliwe do umieszczenia w odpowiednich „ramach”. Sztuka sama spełnia również rozmaite funkcje. Zaczynając od estetycznych, poprzez: społeczne, dydaktyczne, terapeutyczne… Natomiast funkcje sztuki nie stanowią o istocie samej sztuki.

Kemir: Niektórzy krytycy i historycy sztuki uważają, że sztuka jako pojęcie nie jest możliwe do zdefiniowania, ponieważ granice sztuki w sposób ciągły są redefiniowane. W każdym też momencie jest możliwe, że pojawi się dzieło, które w przyjętej i zamkniętej definicji sztuki nie będzie możliwe do umieszczenia w odpowiednich "ramach”. Sztuka sama spełnia również rozmaite funkcje. Zaczynając od estetycznych, poprzez: społeczne, dydaktyczne, terapeutyczne… Natomiast funkcje sztuki nie stanowią o istocie samej sztuki. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paweł: Władysław Tatarkiewicz sformułował inną definicję słowa „sztuka”, pisał: „sztuka jest odtwarzaniem rzeczy, bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyć – jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać bądź wzruszać, bądź wstrząsać” . Istotą definicji w przypadku Tatarkiewicza jest jej uniwersalizm, który jest aktualny zarówno w odniesieniu do minionych epok, jak i do sztuki współczesnej. W tej definicji mieści się również fotografia, która ma zaledwie 178 lat.

Kemir: Władysław Tatarkiewicz - wielki polski filozof, historyk filozofii, estetyk, etyk oraz historyk sztuki - sformułował inną definicję słowa "sztuka”, pisał: "sztuka jest odtwarzaniem rzeczy, bądź konstruowaniem form, bądź wyrażaniem przeżyć – jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać bądź wzruszać, bądź wstrząsać”. Istotą definicji w przypadku Tatarkiewicza jest jej uniwersalizm, który jest aktualny zarówno w odniesieniu do minionych epok, jak i do sztuki współczesnej. W tej definicji mieści się również fotografia, która ma zaledwie 180 lat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paweł: Kiedy podczas posiedzenia Akademii Paryskiej w 1839 roku Francois Arago ogłosił światu, że można uchwycić obraz widziany w camera obscura , francuski malarz Paul Delaroche wykrzyknął: „Dziś umarło malarstwo!”. Dagerotypia wynaleziona przez Louisa Jacquesa Mande Daguerre dała możliwość zarejestrowania bardzo szczegółowego widoku na małej posrebrzanej miedzianej płytce, tak jakby w małym lustrze „zatrzymano czas”. W tym samym roku w Anglii Henry Fox Talbot ogłosił swój proces kalotypii . Proces Talbota, oparty był na technologii negatywowo-pozytywowej na papierze. Dzięki czemu zarejestrowany obraz można było powielać wielokrotnie, niczym grafiki. Natomiast dagerotyp był unikalnym jedynym obrazem, a za razem obiektem. Od tego czasu fotografia oscylowała pomiędzy wyjątkowością a wielością. Współcześnie unikalny lub limitowany obraz fotograficzny znanego artysty może stać się dziełem sztuki, ale jednocześnie łatwość posługiwania się fotografią cyfrową i możliwość nieskończonej replikacji, ponownie oddala fotografię od bycia sztuką.

Kemir: Kiedy podczas posiedzenia Akademii Paryskiej w 1839 roku Francois Arago ogłosił światu, że można uchwycić obraz widziany w camera obscura, francuski malarz Paul Delaroche wykrzyknął - "Dziś umarło malarstwo!". Dagerotypia, wynaleziona przez Louisa Jacquesa Mande Daguerre, dała możliwość zarejestrowania bardzo szczegółowego widoku na małej posrebrzanej miedzianej płytce, tak jakby w małym lustrze "zatrzymano czas”.  W tym samym roku w Anglii, Henry Fox Talbot ogłosił swój proces kalotypii. Proces Talbota, oparty był na technologii negatywowo-pozytywowej na papierze. Dzięki czemu zarejestrowany obraz można było powielać wielokrotnie, niczym grafiki. Natomiast dagerotyp był unikalnym jedynym obrazem, a zarazem obiektem. Od tego czasu fotografia oscylowała pomiędzy wyjątkowością, a wielością. Współcześnie, unikalny lub limitowany obraz fotograficzny znanego artysty może stać się dziełem sztuki, ale jednocześnie łatwość posługiwania się fotografią cyfrową i możliwość nieskończonej replikacji, ponownie stawia pytanie: czy fotografia jest sztuką?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paweł: Na koniec przytoczę zdanie, jakie w liście do krytyka fotografii i fotografa, Jerzego Lewczyńskiego napisał, malarz i fotograf Zdzisław Beksiński : „fotografia jako taka nie może być sztuką i to leży w samej jej istocie. W ogóle zamiar wykonania artystycznego zdjęcia kryje sprzeczność i jest największą bzdurą jaką można sobie wyobrazić. Zapamiętaj Jurek co Ci powiem, bo jestem dziś pod wpływem alkoholu w nastroju wieszczym. Fotografia nie jest sztuką! Pic! Gówno! Lipa! Cześć!”

Kemir: Malarz i fotograf Zdzisław Beksiński, w liście do krytyka fotografii i fotografa, Jerzego Lewczyńskiego napisał: "fotografia jako taka nie może być sztuką i to leży w samej jej istocie. W ogóle zamiar wykonania artystycznego zdjęcia kryje sprzeczność i jest największą bzdurą jaką można sobie wyobrazić. Zapamiętaj Jurek co Ci powiem, bo jestem dziś pod wpływem alkoholu w nastroju wieszczym. Fotografia nie jest sztuką! Pic! Gówno! Lipa! Cześć!”.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

* https://www.salon24.pl/u/okop/1107622,czy-fotografia-jest-sztuka


** https://besaofotografii.wordpress.com/2018/02/03/czy-fotografia-jest-sztuka/


*** Moje zdanie jest 'trzyrakie'; mianowicie: A - Kemir i Paweł to jedna i ta sama osoba. B - Kemir mocno zainspirował się Pawłem; bardzo mocno; tak mocno, że na granicy plagiatu. C - Kemir i Paweł zerżnęli swoje notki od osoby trzeciej.

Przy czym wiadomo, że Paweł jest fotografem i żyje z robienia zdjęć oraz pisania/nauczania o fotografii; kim jest z zawodu i z czego żyje Kemir - nie mam pojęcia; i nie chcę mieć.


a-ha - niedawno zadałem Kemirowi bezpośrednie pytanie: "masz coś wspólnego z Pawłem Janczarukiem?"

link: https://www.salon24.pl/u/okop/1209392,uchodzcy#comment-22353834

Otrzymałem odpowiedź: "Pomidor."

link: https://www.salon24.pl/u/okop/1209392,uchodzcy#comment-22354008

I to by było chyba na tyle (ja obstawiam "B", ale chciałbym, żeby było to "A").

Lubię to! Skomentuj26 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale