Andrzej Szymon Kozielski Andrzej Szymon Kozielski
1015
BLOG

Działalność Wydziału do Spraw Wyznań w Opolu w latach 1958-1989

Andrzej Szymon Kozielski Andrzej Szymon Kozielski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

 

 

 


 

I

Działalność państwowej administracji wyznaniowej w okresie Polski Ludowej była przedmiotem zainteresowania naukowego wielu uznanych specjalistów z zakresu prawa wyznaniowego, kanonistów oraz historyków kościoła. Do najważniejszych publikacji z tej dziedziny, stanowiących próbę całościowego ujęcia tej tematyki zaliczyć niewątpliwie należy artykuł H. Misztala i A. Mezglewskiego pt. Zakres kompetencji, styl działania i cele Urzędu do Spraw Wyznań[1] oraz tekst Andrzej Nowakowskiego Administracja spraw wyznaniowych w powojennej Polsce[2]. Ponadto stosowne omówienia znajdują się w wielu opracowaniach podręcznikowych i historycznych, jak. np. H. Misztala, Polskie prawo wyznaniowe, t. 1. Zagadnienia wstępne, rys historyczny, Lublin 1997, M. Pietrzaka, Prawo wyznaniowe, Warszawa 1995, Prawo wyznaniowe pod red. A. Mezglewskiego, H. Misztala i P. Stanisza, Warszawa 2006 i 2008, R. Gryza, Władze partyjno – państwowe odpowiedzialne za politykę wobec Kościoła katolickiego w Polsce (1944/45 – 1956)[3], R. Gryza i A. Dudka, Komuniści i Kościół w Polsce (1945-1989), Kraków 2006 czy J. Żaryna Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce (1944-1989), Warszawa 2003. Niewiele jest natomiast opracowań dotyczących historii i stylu działania lokalnych struktur państwowej administracji wyznaniowej w omawianym okresie, tzn. wydziałów ds. wyznań funkcjonujących w ramach prezydiów wojewódzkich rad narodowych (PWRN) i – od reformy administracyjnej przeprowadzonej 1 czerwca 1975 r. – urzędów wojewódzkich. Tutaj uwagę zwrócić należy m. in. dysertację doktorską ks. D. Mazurkiewicza, pisaną pod kierunkiem ks. prof. dra hab. Henryka Misztala pt. Działania Wydziału do Spraw Wyznań w Zielonej Górze wobec Kościoła gorzowskiego w latach 1950-1972, mps, Lublin 2007 oraz prace A. Dziuroka z katowickiego IPN.

           Załamanie się kruchego modus vivendi istniejącego pomiędzy państwem a Kościołem w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej spowodowane było narastającą ingerencją władz partyjno – państwowych w sprawy wewnętrzne związków wyznaniowych, które po rozbiciu zbrojnego podziemia, stały się jedyną „konkurencją” ideologiczną dla ateistycznego reżimu. Pięć dni po zawarciu porozumienia pomiędzy rządem a Episkopatem w dniu 14 kwietnia 1950 r. na podstawie ustawy z 19 kwietnia 1950 r. o zmianie organizacji naczelnych władz państwowych w zakresie gospodarki komunalnej i administracji publicznej[4] powołano do życia Urząd do Spraw Wyznań (UdSW) podlegający Prezesowi Rady Ministrów. W zakres działania nowego Urzędu wchodziły „sprawy stosunku państwa do wyznań”. Jednak, jak wykazała praktyka, zajmował się on nadzorowaniem działalności związków wyznaniowych ze szczególnym uwzględnieniem aktualnej polityki wyznaniowej państwa oraz sterowaniem tą działalnością oraz sterowaniem tą działalnością zgodnie z założeniami doktryny marksistowsko – leninowskiej. Faktyczny zakres podejmowanych w tej sferze działań był praktycznie nieograniczony, co skutkowało tym, iż związki wyznaniowe nie były w stanie podjąć żadnej realnej działalności bez zgody lub przynajmniej braku sprzeciwu UdSW[5]. Urząd dzielił się na trzy wydziały: ogólny, wyznania rzymskokatolickiego i wyznań nierzymskokatolickich. W jego strukturze działały także dwa samodzielne referaty: nadzoru stowarzyszeń wyznaniowych i nadzoru funduszu kościelnego. UdSW posiadał swoje agendy w każdym województwie – Wydziały do Spraw Wyznań przy Prezydiach Wojewódzkich Rad Narodowych (a do 1956 r. także w każdym powiecie). Po reformie administracji terytorialnej przeprowadzonej 1 czerwca 1975 r. funkcje lokalnych organów administracji wyznaniowej pełnili wojewodowie lub prezydenci miast stopnia wojewódzkiego. Wypełniając swe zadania w tej dziedzinie wojewodowie posługiwali się wydziałami do spraw wyznań jako aparatem pomocniczym. Wydziały te były obligatoryjne w każdym, nawet najmniejszym województwie, a wszystkie stanowiska pracownicze w nich mieściły się w tzw. nomenklaturze, co oznacza, że były zastrzeżone dla zaufanych działaczy partii komunistycznej[6]. Na najniższym szczeblu zarządzania, tzn. w miastach i gminach nie powoływano specjalnych komórek do spraw wyznaniowych, jednak statuty organizacyjne miast i gmin przyjmowały jako zasadę, że tego typu sprawy prowadzą i nadzorują osobiście naczelnicy miast (gmin). Zwykle ich rola ograniczała się do prowadzenia obserwacji i gromadzenia materiałów o przejawach działalności religijnej na swoim terenie.

           Urząd do Spraw Wyznań został zlikwidowany na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 listopada 1989 r. zmieniającej ustawę o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej[7], jednak już w 1988 r. rozwiązano część agend UdSW szczebla wojewódzkiego[8]. Wkrótce potem ich los podzieliły pozostałe.

II

           Na podstawie przepisów ustawy z 20 marca 1950 r. o terenowych organach administracji państwowej[9] powołano rady narodowe jako terenowe organy jednolitej władzy państwowej, likwidując tym samym instytucję samorządu terytorialnego w Polsce poprzez wprowadzenie scentralizowanej wielostopniowej administracji państwowej[10]. Utworzono wówczas rady narodowe stopnia gminnego[11] (miejskiego i dzielnicowego), powiatowego i wojewódzkiego. Mocą ustawy z 28 czerwca 1950 r.[12] utworzono województwo opolskie z powiatów należących dotychczas do województwa śląskiego i wrocławskiego[13]. W Opolu zespół organizacyjny powołany przez Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej (PWRN) w Katowicach przystąpił do organizacji Wojewódzkiej Rady Narodowej (WRN)[14]. Pierwsze wybory do rad narodowych odbyły się w 1954 r. W latach 1950 – 1958 struktura wewnętrzna PWRN w Opolu wykazywała dużą labilność. Dopiero w 1958 r. powołano wydziały, których większość przetrwała do końca funkcjonowania prezydium. Latem 1958 r. podjęto decyzję o powołaniu i ustaleniu zakresu działania i organizacji wewnętrznej Wydziału do Spraw Wyznań[15].

           Przedstawiając działalność opolskiego Wydziału do Spraw Wyznań można ująć ją w trzy podstawowe kategorie. Pierwszą, najobficiej reprezentowaną w materiale archiwalnym będzie szeroko ujęta kontrola bieżącej działalności Kościoła rzymskokatolickiego na Opolszczyźnie, w materiałach WdSW zafiksowana jako „nadzór nad Kościołem rzymskokatolickim”. Kontrola ta, nie wykluczając oczywiście częstych interwencji w rzeczywistość kościelną, obejmowała m. in. badanie organizacji sieci parafialnej, sytuacji duchowieństwa, jego mobilności i aktywności, kwestii związanych z nieruchomościami kościelnymi i sakralnymi (w tym przejście na osoby prawne Kościoła rzymskokatolickiego niektórych nieruchomości położonych na Ziemiach Zachodnich i Północnych na mocy ustawy z 23 czerwca 1971 r.[16]) oraz przygotowań do papieskiej wizyty na Górze Świętej Anny, która miała miejsce 21 czerwca 1983 r. za wyjątkiem jednakże spraw związanych z zakonami i stowarzyszeniami katolickimi. Kolejnymi kategoriami działań opolskiego WdSW był sprawowany według podobnego scenariusza „nadzór nad kościołami nierzymskokatolickimi” oraz nadzór nad zakonami i stowarzyszeniami katolickimi.       

           Nadzór nad bieżącą działalnością Kościoła rzymskokatolickiego

           Działania odpowiadające zakresowi czynności realizowanemu od 1958 r. w ramach Wydziału do Spraw Wyznań w Opolu, prowadzone były także przed jego formalnym powstaniem przez istniejące wówczas struktury PWRN. W ramach sprawozdań z lat 1955-1956 znajdujemy m. in. informacje o stanie personalnym księży z pierwszej połowy 1956 r.[17] Kontrolowanie „ruchu personalnego duchowieństwa” pojawiało się w sprawozdaniach Wydziału praktycznie przez cały czas jego istnienia[18].       

           Jednym z najszerzej stosowanych sposobów indoktrynacji duchowieństwa było wzywanie na indywidualne bądź grupowe rozmowy z przedstawicielami lokalnych władz administracyjnych. W roku 1971 w całym kraju odbyło się 117 tego rodzaju zebrań w których udział wzięło 1335 księży. W roku następnym było ich 140 z udziałem 1840 duchownych[19].  

Opolski WdSW także organizował takie spotkania, szczególnie chętnie zapraszając na nie opolskich biskupów i wysokich urzędników kurialnych. Do bardzo pożądanych uczestników spotkań ze strony kościelnej należeli także proboszczowie. I tak, 16 maja 1972 r. odbyło się zbiorowe zebranie „proboszczy”[20] powiatu krapkowickiego, na którym wręczano decyzje stwierdzające przejście własności nieruchomości na rzecz kościelnych osób prawnych. Przybyło 20 proboszczów, czyli 100% zaproszonych. Niektórzy duchowni chętnie podejmowali dyskusję z przedstawicielami władz, zgłaszając konieczność rozwiązania wielu istotnych lokalnych problemów, np. powiększenie cmentarza parafialnego, nowe połączenie autobusowe, przeniesienie postoju taksówek spod kościoła. Nie brakowało także podziękowań ze strony duchownych[21]. Wcześniej, w lutym 1969 r. pracownicy WdSW w Opolu przeprowadzili poufną rozmowę z rektorem diecezjalnego seminarium duchownego i kanclerzem kurii przy okazji rozpoczęcia kontroli ksiąg rachunkowych tych instytucji[22], zaś w maju 1968 r. kierownik WdSW rozmawiał z ks. A. Adamiukiem, kanclerzem kurii opolskiej[23]. Gdy ks. Adamiuk został biskupem pomocniczym, stał się jeszcze bardziej cenionym partnerem do rozmów. 19 stycznia 1976 r. w rozmowie z WdSW bp Adamiuk odnosił się m. in. do kwestii planowanego przeniesienia kościoła w Ozimku w związku z rozbudową Huty „Ozimek”, spraw podatkowych, informował także rozmówców o poprawie stanu zdrowia bardzo już wówczas chorego ordynariusza opolskiego, bpa Franciszka Jopa[24]. 23 kwietnia 1981 r. w gabinecie odbyło się spotkanie ordynariusza opolskiego, bpa Alfonsa Nossola z I sekretarzem KW PZPR J. Masnym. Celem spotkania było „zaprezentowanie stosunku Kościoła do sytuacji społeczno – politycznej w kraju i województwie oraz przedstawienie potrzeb diecezji opolskiej”. Bp Nossol starał się także o zgodę władz na zorganizowanie w Opolu filii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego[25].      

           Jednym ze sposobów rozbijania jedności duchowieństwa opolskiego było dekorowanie wysokimi odznaczeniami państwowymi księży lojalnych wobec władz. Działo się to wbrew zakazom kurii biskupiej, nie zezwalającej kapłanom na przyjmowanie tego typu wyróżnień. W maju 1974 r. WdSW sporządził 60 wniosków odznaczeniowych dla duchownych i świeckich działaczy wyznaniowych z okazji XXX – lecia PRL[26]. Wśród odznaczonych znalazł się m. in. ks. Alfred Rukszto, były członek Komsomołu i PZPR, żołnierz Armii Czerwonej i II Armii Wojska Polskiego, członek ZBOWiD – u i Zrzeszenia Katolików „Caritas”. Przedstawienie tego kapłana do odznaczenia uzasadniano tym, iż „wykonuje i przestrzega zarządzeń państwowych i w sensie patriotycznym oddziałuje na środowisko”[27]. WdSW ocenił, że „w zasadzie osoby duchowne przyjmowały z zadowoleniem propozycje odznaczenia […], wyrażając radość, że władze państwowe widzą i doceniają ich pracę dla społeczeństwa. Obawę rodziły jedynie konsekwencje przyjęcia tych odznaczeń, w wyniku których w pierwszych rozmowach 43 księży odmówiło przyjęcia odznaczeń, a po wydaniu komunikatu Konferencji Plenarnej Episkopatu Polski[28], dalszych 8 zrezygnowało z odznaczeń, choć w pierwszej wersji wyrazili zgodę na ich przyjęcie”[29].   

Ważnym sposobem presji na Kościół opolski było koncesjonowanie przez UdSW i WdSW obrotu nieruchomościami kościelnymi. W roku 1959 Wydział do Spraw Wyznań uzyskał zgodę UdSW na przekazanie budynku kościoła poewangelickiego w Kluczborku „w zarząd i użytkowanie” Kluczborskich Zakładów Przemysłu Terenowego z przeznaczeniem na cele gospodarcze. Przekazanie owo odbyło się „w wykonaniu” art. 12 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. 1946 nr 13 poz. 87)[30]. W budynku planowano otworzyć zakład tkacki, mający zatrudnić 206 pracowników w ramach programu aktywizacji małych miast[31].

           W ostatnich dniach 1966 r. WdSW na polecenie UdSW rozpoczął zbieranie szczegółowych danych na temat „nieruchomości pokościelnych na Ziemiach Zachodnich i Północnych”. Chodziło o budynki mieszkalne i użytkowe, wybudowane po 1945 r.[32] Sporządzony wykaz obejmował 12 pozycji, w większości plebanie[33]. Przeznaczenie tych danych nie jest znane.

Przejmowanie budynków związków wyznaniowych miało miejsce także w początku lat siedemdziesiątych. 1 kwietnia 1971 r. zlikwidowano kaplicę w parafialnym budynku przy ul. Mickiewicza 3 w Ujeździe Śląskim[34], a następnie przejęło go z przeznaczeniem na ośrodek zdrowia[35].

           Stosunkowo dużo miejsca w sprawozdaniach opolskiego WdSW zajmują informacje o realizacji postanowień ustawy z dnia 23 czerwca 1971 r. o przejściu na osoby prawne Kościoła rzymskokatolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych  własności niektórych nieruchomości położonych na Ziemiach Zachodnich i Północnych[36]. W skali kraju na mocy tego prawa przyznano Kościołowi prawo własności ok. 4 tys. kościołów i kaplic ok. 1500 budynków i kilkaset hektarów gruntów ornych. W roku 1973 przekazano dodatkowo ponad 600 nieruchomości oraz umorzono zaległe czynsze, których władze domagały się od Kościoła za użytkowanie spornych obiektów[37]. W warunkach opolskich, z uwagi na konieczność sprawnego przeprowadzenia akcji uwłaszczeniowej przy niewielkiej obsadzie etatowej WdSW, jak również wobec braku odpowiedników Wydziału w terenie, do prac włączono dodatkowych pracowników urlopowanych z Prezydium WRN. Do prac zaangażowano ostatecznie 6 inspektorów WdSW, 18 kierowników biur geodezji, tyluż kierowników wydziałów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, pewną liczbę geodetów i maszynistki. Ostatecznie przy „realizacji ustawy” pracowało ok. 70 osób[38]. W toku czynności administracyjnych WdSW przeprowadził ok. 850 rozmów z przedstawicielami „kościelnych jednostek prawnych”, podczas których dokonano konfrontacji stanu faktycznego użytkowania nieruchomości z dokumentacją geodezyjną. Według stanu na 19 lutego 1972 r. realizacja ustawy przedstawiała się następująco: na ogólną ilość 612 kościelnych jednostek prawnych postępowaniem administracyjnym objęto 582, w tym wszystkie 386 parafii i wszystkie zakony męskie w liczbie 20. Ponadto 159 jednostek organizacyjnych zakonów żeńskich (na 179) i 16 jednostek wyznań nierzymskokatolickich (na 28 istniejących na terenie podległym opolskiemu WdSW). W ocenie Wydziału akcja uwłaszczeniowa przebiegła sprawnie i wywołała „pozytywny rezonans” wśród duchowieństwa katolickiego, które jakoby uważało, że „jest ona nie tylko aktem dobrej woli władz państwowych zmierzających do pełnej normalizacji stosunków państwowo – kościelnych lecz również czynnikiem, który pomoże hierarchii w Polsce bardziej konsekwentnie domagać się u Stolicy Apostolskiej uregulowania stałej administracji kościelnej na Ziemiach Zachodnich i Północnych”[39].

           Decyzje, stwierdzające przejście własności niektórych nieruchomości na rzecz kościelnych osób prawnych nie były rozsyłane pocztą (na to nie wyraził zgody UdSW), lecz wręczane duchowieństwu podczas specjalnie organizowanych w tym celu spotkań. Władzom zależało, aby w tych propagandowo rozgrywanych uroczystościach brali udział przedstawiciele kurii, jednak stanowczo się temu sprzeciwiał bp Franciszek Jop, ordynariusz opolski[40].

           Interesujący wydają się być stosunek WdSW do wizyty papieża Jana Pawła II na Górze Świętej Anny, która miała miejsce 21 czerwca 1983 r.  18 kwietnia tegoż roku decyzją wojewody opolskiego Zygmunta Siedleckiego powołany został zespół przygotowujący wizytę, w skład którego weszli m. in. ks. ks. Sobeczko, Baldy, Pieczka, Kondziela, Kołoczek, Maniurka, Nabzdyk, Piechota i o. Iwanek z klasztoru franciszkanów w Opolu, powołani dekretem ordynariusza[41]. Zarówno przygotowania jak i sam przebieg uroczystości Wydział oceniał pozytywnie: „Rytm przygotowań psuło nieco zbyt opieszałe lokalizowanie ołtarza polowego (z udziałem przedstawicieli służb watykańskich), a dobrą współpracę ze stroną kościelną – informacja telewizyjna o wykryciu zamachowca, przygotowującego się do zgładzenia papieża […]. Uwikłanie Kościoła w sprawy podziemia „Solidarności” i jednoczesna z tym szczera chęć uniknięcia niepożądanych akcentów politycznych […] sprawiły sporo kłopotów stronie kościelnej, naciskanej przez Służbę Bezpieczeństwa i władze świeckie. […] Wizyta przebiegła planowo i bez zakłóceń. Wśród incydentów o charakterze politycznym odnotowano, że w tłumie wiernych pojawiło się ok. 20 transparentów przygotowanych przez podziemie „Solidarności” […]. Można stwierdzić, że także organizatorzy imprezy ze strony kościelnej starali się, by uroczystość miała charakter przede wszystkim religijny i nie była zakłócana przez wrogie demonstracje polityczne. Na szczególną uwagę zasługuje tu powszechnie akceptowane wystąpienie biskupa opolskiego, a także postawa dyrygenta chórów kościelnych, ks. Ogioldy i spikera strony kościelnej. Dzięki nim zupełnie niezauważalny dla większości wiernych […] oraz telewidzów stał się moment wręczenia papieżowi daru przygotowanego przez byłych działaczy „Solidarności”. Był to krzyż z drutu kolczastego w pudełku drewnianym imitującym oprawę książki, określony przez spikera jako krzyż z metaloplastyki od przedstawicieli zakładów pracy[42].

           Nadzór nad zakonami i stowarzyszeniami katolickimi

           W ramach kontroli funkcjonowania zakonów w województwie opolskim WdSW zajmował się głównie – jak się wydaje – zbieraniem informacji, ich opracowywaniem i przesyłaniem do centrali w Warszawie. W roku 1963 stworzono roczny plan „wizytacji” placówek zakonnych, sporządzano także i aktualizowano spisy tych placówek[43]. Badano także możliwości likwidacji poszczególnych domów zakonnych „o ile przepisy na to pozwolą i UdSW wyrazi zgodę”[44]. Taki los miał spotkać placówkę Zgromadzenia Sióstr Służebniczek Ducha Św. w Nysie i ojców dominikanów w Prudniku[45]. Metodą prowadzącą do celu miało być przejmowanie obiektów zakonnych[46] oraz komasacje, będące skutkiem likwidowania „nadwyżek mieszkaniowych”[47] w domach poszczególnych zgromadzeń[48]. W roku 1965 WdSW zajmował się stworzeniem szczegółowej analizy działalności sióstr zakonnych zatrudnionych przy parafiach, ukoronowanej stwierdzeniem, że takie „formy pracy zmierzają do podtrzymania fanatyzmu religijnego” w społeczeństwie, zakonnice bowiem „nakłaniają rodziców do posyłania dzieci na religię, chrzczenia dzieci i zawierania kościelnych związków małżeńskich oraz przypominają o odbywających się właśnie uroczystościach kościelnych”[49]. Stwierdzono także bezsilnie: „Tutejszemu Wydziałowi i służbie zdrowia znane są fakty nagminnego wykonywania [przez zakonnice] bez zezwolenia zawodu pielęgniarskiego. Prowadzone dochodzenia kończą się jednak fiaskiem, gdyż ludność odmawia składania oświadczeń. W niektórych ośrodkach zdrowia lekarze obciążeni pracą chętnie korzystają z pomocy sióstr”[50]. W sferze zainteresowania WdSW znajdowali się także byli i obecni członkowie zakonów męskich. Na zlecenie UdSW opracowywano m. in. charakterystyki byłych zakonników i alumnów seminariów duchownych, którzy otrzymali pomoc z Funduszu Kościelnego[51]. Prowadzono również działania quasi – wywiadowcze, mające na celu np. „rozeznanie działalności placówki zakonnej oo. Jezuitów w Opolu ze względu na zmiany personalne i nasilenie funkcjonowania duszpasterstwa akademickiego”, utrzymywanie i nawiązywanie nowych kontaktów z zakonnikami w celu dalszego rozeznania stosunków wewnątrzzakonnych” czy „praca z byłymi zakonnikami zmierzająca do osiągnięcia pełnych informacji o stosunkach wewnątrz zgromadzeń i domów zakonnych”. Zamierzano także „doprowadzić do dokonania wpisów w księgach wieczystych, wskazujących Skarb Państwa jako właściciela w odniesieniu do tych obiektów, co do których tych czynności jeszcze nie dokonano”[52].      

           W dziedzinie „nadzoru nad stowarzyszeniami religijnymi” działania opolskiego WdSW wydają się być szczególnie zbiurokratyzowane i schematyczne. Sprowadzały się one do sporządzania raportów o bieżącej działalności stowarzyszeń w przeważającej mierze w pełni kontrolowanych przez władze państwowe, takich jak Zrzeszenie Katolików „Caritas” czy Stowarzyszenie PAX. W dokumentach opolskiego WdSW znajdują się także dość powierzchowne dane dotyczące „niezarejestrowanych stowarzyszeń klerykalno – świeckich”. W końcu 1959 r. Wydział informował centralę w Warszawie o planowanym wznowieniu działalności opolskiego Klubu Inteligencji Katolickiej (KIK), który powstawszy w 1956 r. został zlikwidowany przez PWRN już dwa lata później. Zgłaszano także, iż „na terenie powiatu nyskiego działa nielegalna sekta wyznaniowa „Stolica Boża i Barankowa Apostołów w Duchu i Prawdzie, Alfa, Omega, Początek i Koniec”[53]. W roku 1965 WdSW skupił się na ocenie działalności PAX-u informując, że organizacja ta na terenie województwa opolskiego liczyła 84 członków i 65 kandydatów, a jej działalność skupia się głównie w powiatach autochtonicznych (Kluczbork, Olesno, Koźle, Strzelce Opolskie, Racibórz) oraz w Nysie, gdzie mieszka ludność napływowa. Opolskie Stowarzyszenie PAX było „pełne rezerwy” wobec „Caritasu”, a jego działalność sprowadzała się w tymże roku do zorganizowania odczytów i wieczorów autorskich w każdym oddziale i grupie środowiskowej oraz  wystawy „Ślązaczka w walce o Polskę” z prelekcją „członka Stowarzyszenie, działacza plebiscytowego i powstańca Jana Wawrzynka”[54]. W latach następnych pracownicy WdSW kontynuowali inwigilowanie lokalnych struktur ZK „Caritas” oraz Stowarzyszenia PAX[55]

           Nadzór nad nierzymskokatolickimi związkami wyznaniowymi

Działania kontrolne i inwigilacja niekatolickich kościołów i związków wyznaniowych była dla opolskiego WdSW łatwiejsza niż w przypadku Kościoła rzymskokatolickiego, przede wszystkim z powodu znacznie większej chęci współpracy z reżimem komunistycznym, prezentowanej przez przedstawicieli wyznań niekatolickich.

W roku 1968 WdSW przedstawił centralnym władzom wyznaniowym informację na temat funkcjonowania na Opolszczyźnie zborów Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego, zrzeszającego ok. 560 osób. Ocena działalności ZKE ze strony Wydziału była uspokajająca: „Kościół mało liczebny, skupiający ludzi ze środowiska wiejsko – rolniczego. Wyznawcy […] nie przejawiają na terenie województwa żadnej działalności politycznej, ograniczając się do religijnej”[56]. Bardziej złożona była sytuacja Kościoła polskokatolickiego, posiadającego podówczas w województwie opolskim 2 parafie: w Głubczycach i w Obórkach. WdSW zaznaczał, że „władze państwowe udzieliły obu parafiom wszechstronnej pomocy finansowej”. Pomagały one m.in. w zakupie ławek, ołtarza, kap i dzwonu, a proboszczowi przydzielono mieszkanie w sąsiedztwie świątyni. W Obórkach kościół wyremontował Wojewódzki Konserwator Zabytków, a wyposażył WdSW. Pomimo tego, praca duszpasterska kulała. Jak podaje Wydział, proboszczowie „nie przywiązywali należytej wagi do swoich obowiązków. Zainteresowani byli tylko tym, by jak najwięcej osiągnąć dla siebie korzyści materialnych…Kościół [w Głubczycach] pozostawał nieraz przez kilka tygodni bez opieki i jakiegokolwiek sprzątania, swym brudem i bałaganem odstraszał nie tylko wiernych, ale dawał argumenty Kościołowi rzymskokatolickiemu i dewotkom tego kościoła do urabiania odpowiedniej opinii o całym Kościele polskokatolickim”. WdSW obawiał się, że „istniejące na terenie województwa dwie parafie tego kościoła przy takim stanie rzeczy ulegną całkowitemu rozkładowi”[57]. Sam WdSW był z kolei bardzo wysoko oceniany przez Zarząd Centralny Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w lutym 1969 r. dziękował opolskim władzom wyznaniowym „za wszelką pomoc i życzliwość okazywaną w ubiegłym roku”. Adwentyści żywili nadzieję na równie owocną współpracę w całym roku 1969[58]. Kościół Adwentystów Dnia Siódmego na Opolszczyźnie liczył w 1968 r. 164 wyznawców[59].          

           WdSW zajmował się także interwencjami w przypadku osobistych kłopotów duchownych kościołów nierzymskokatolickich. W lutym 1971 r. informowano UdSW o problemach niejakiego Ignacego Kapicy z Gogolina, kolejno duchownego kościoła starokatolickiego, polskokatolickiego i pracownika Zakładów Naprawy Maszyn Biurowych, który nie otrzymywał renty w wysokości 500 zł, przyznanej mu przez Kościół polskokatolicki[60]. W tym samym czasie Rada Kościoła Ewangelicznego w PRL zgłosiła, że za zgodą UdSW organizuje konferencję teologiczną, która „ma na celu szkolenie personelu kościelnego i działaczy Kościoła w zakresie teologii, administracji i wiedzy obywatelskiej”. W związku z tym UdSW prosił WdSW w Opolu o poświadczenie obecności pracujących zawodowo uczestników konferencji, aby „mogli zwrócić się o udzielenie urlopu wypoczynkowego”[61]. Z biegiem czasu opolscy pracownicy administracji wyznaniowej zajmowali się coraz bardziej kuriozalnym sprawami, jak np. samozwańczym arcybiskupem, który występował do KC PZPR z propozycją reaktywowania działalności „Chrystusowego Kościoła Starokatolickiego” w PRL[62] czy skargami niejakiego Juliana Szyszki, nauczyciela ze Strzelec Opolskich, któremu głośne śpiewy religijne u sąsiadów – wiernych Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego „przeszkadzały w oglądaniu telewizji”[63].   

III

           Tymczasowy statut organizacyjny Urzędu do Spraw Wyznań[64] w zakresie jego kompetencji lokował m. in. prowadzenie statystyki wyznaniowej, koordynowanie spraw wyznaniowych z działaniami innych resortów, przygotowanie projektów aktów legislacyjnych regulujących stosunek państwa do poszczególnych wyznań, ewidencja obiektów wyznaniowych, nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przepisów prawnych odnoszących się do wyznań, nadzór nad realizacją wolności wyznaniowej, nadzór nad szkolnictwem wyznaniowym zabezpieczenie praw i obowiązków duchowieństwa oraz personelu pomocniczego, sprawy związane z ustrojem i działalnością poszczególnych wyznań, nadzór nad działalnością stowarzyszeń i fundacji wyznaniowych, opiniowanie wniosków o zapomogi i dotacje z funduszy państwowych, administrowanie Funduszem Kościelnym[65]. Faktyczny zakres działań UdSW i podległych mu agend terenowych wyznaczała antyreligijna i antykościelna polityka rządzącej partii komunistycznej, dążącej do jak najszybszej ateizacji kraju. Stosowane przez Urząd procedury były zawsze niejasne, niedookreślone i rozmyte. W standardach państwowej administracji wyznaniowej nie znajdowały się działania praworządne, oparte na ścisłym przestrzeganiu obowiązującego prawa. Przeciwnie, zarówno UdSW jak i podlegle mu Wydziały ds. Wyznań przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych, a później przy urzędach wojewódzkich prezentowały lekceważący stosunek do norm prawnych charakteryzujący się głównie bardzo rzadkim powoływaniem się na jakiekolwiek przepisy prawne[66].

           W oparciu o mocno niekompletny zasób archiwalny stanowiący spuściznę po Wydziale do Spraw Wyznań w Opolu stwierdzić można, że zajmował się on głównie nadzorem nad bieżącym funkcjonowaniem kościołów i związków wyznaniowych na swoim terenie. W ramach tych działań bardzo dużo czasu przeznaczano na zestawianie tabel i opracowań statystycznych oraz na działalność propagandową- uświadamiające spotkania z duchowieństwem i biskupami, połączone ze zdobywaniem informacji dotyczących różnych dziedzin życia kościelnego. Wspierano katolickie i niekatolickie środowiska lojalne wobec władzy, jak np. księży, członków Zrzeszenia Katolików „Caritas”, Stowarzyszenie PAX, kościoły mniejszościowe. Władze bardzo starały się promować Kościół polskokatolicki na Opolszczyźnie, jako alternatywę dla Kościoła rzymskokatolickiego. Brak natomiast śladów spektakularnych akcji antykościelnych, jak np. przejmowanie nieruchomości kościelnych, „siłowe” upaństwawianie czy likwidacja wyznaniowych zakładów charytatywnych itp. Może to dziwić, gdyż Ziemie Odzyskane traktowane były przez władze komunistyczne jako swoisty „poligon” w walce z Kościołem katolickim. Stan taki jest jednak być może wynikiem zniszczenia szczególnie kompromitujących dokumentów przed spodziewaną i od dawna przewidywaną likwidacją UdSW i jego agend terenowych w końcu lat 80-tych XX w.

           Warto także zauważyć, że opolski WdSW mniej więcej od końca lat 70-tych XX w. stawał się coraz bardziej instytucją stricte urzędniczą o profilu statystyczno – sprawozdawczym, zajmującą się tworzeniem ogromnej liczby analiz, sprawozdań, planów, ocen itp., a w coraz mniejszym stopniu starającą się aktywnie kreować wyznaniowe „oblicze” Opolszczyzny. Corocznie ponawiane sprawozdania są sztampowe, widać ich wtórność i stopniowe popadanie w schematyzm. Może to być skutkiem ograniczenia autonomii WdSW, który coraz bardzie stawał się biernym i pogrążonym w wygodnictwie wykonawcą poleceń z centrali w Warszawie. Niewątpliwie frustrujący był także brak widocznych efektów działań pracowników Wydziału. Nie byli oni w stanie w żaden sposób przeciwdziałać rosnącym wpływom Kościoła katolickiego na Śląsku Opolskim. Ukoronowaniem tego procesu była wizyta Ojca św. Jana Pawła II na Górze św. Anny 21 czerwca 1983 r. Jednocześnie niekatolickie kościoły i związki wyznaniowe, aktywnie wspierane i promowane przez WdSW jako wyznaniowa alternatywa dla katolicyzmu nie spełniły zupełnie pokładanych w nich nadziei, stopniowo tracąc wyznawców i realne wpływy w tzw. „terenie”.                 

         



[1] A. Mezglewski, P. Stanisz, M. Ordon (red.), Prawo i polityka wyznaniowa w Polsce Ludowej. Materiały II Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego (Kazimierz Dolny 26 – 28 października 2004), Lublin 2005, s. 32-70.

[2] „Kościół i Prawo” 13 (1998), s. 27-39.

[3] „Czasy Nowożytne” 2 (1997), t. 3, s. 129.

[4] Dz. U. 1950 nr 19 poz. 156 ze zm.

[5] A. Mezglewski, H. Misztal, P. Stanisz, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006, s. 30. 

[6] A. Nowakowski, Administracja spraw wyznaniowych w powojennej Polsce, „Kościół i Prawo” 13 (1998), s. 32.

[7] Dz. U. 1989 nr 64 poz. 387.

[8] A. Mezglewski, P. Stanisz, M. Ordon (red.), Prawo i polityka wyznaniowa w Polsce Ludowej…, s. 37.

[9] Dz. U. 1950 nr 14 poz. 130.

[10] H. Izdebski, Historia administracji, Warszawa 1997, s. 282.

[11] Ustawą z 25 września 1954 r. o zmianie Konstytucji PRL (Dz. U. 1954 nr 43 poz. 190) wprowadzono rady narodowe na stopniu gromady, zastępując nimi gminne rady narodowe.

[12] Ustawa o zmianach podziału administracyjnego Państwa (Dz. U. 1950 nr 28 poz. 255).

[13] Zob. S. Czech, Podziały administracyjne Śląska Opolskiego w latach 1945-1975, „Studia Śląskie” 83 (1984), s. 53-77.

[14] Zob. Inwentarz zespołu akt PWRN w Opolu (224), t. 1, s. 1-4.

[15] Tamże. Zob. Uchwała z 30 czerwca 1958 r. w tej sprawie (Dz. Urz. WRN 1958 nr 9 poz. 100).

[16] Dz. U. 1971 nr 16 poz. 156.

[17] Zob. Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 3 lutego 1956 r. (Wz. 031/1/56), poufne, Archiwum Państwowe w Opolu (dalej APO), PWRN, sygn. 1867, k. 2-5; Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 5 kwietnia 1956 r. (Wz. 0-31/2/56), poufne, tamże, k. 6-12.  

[18] Zob. np. Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 29 czerwca 1959 r., bez numeru, APO, PWRN, sygn. 1868, k. 2; Sprawozdania WdSW PWRN Opole za rok 1967, tamże, sygn. 1869; Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 25 sierpnia 1970 r. (Wz. 91/2/70), poufne [dotyczy duchownych Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego-AS.]; Notatka dot. inwigilacji zgromadzenia oblatów, bmdw, poufne, APO, UW w Opolu WdSW 2026, sygn. 1048.   

[19] A. Dudek, R. Gryz, Komuniści i Kościół w Polsce (1945-1989), Kraków 2006, s. 320.

[20] Pisownia oryginalna.

[21] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 17 maja 1972 r. (Wz. 0-033/27/72), APO, PWRN, sygn. 1870, k. 58-59. Ks. Józef Paszkiewicz, proboszcz z Jasiony miał dziękować za uwłaszczenie takimi słowami: „Sprawy Państwa i Kościoła od tysiąca lat rozwijały się na drodze ewolucji a nie rewolucji. Dobrze się stało, że wrócono na drogę ewolucji. Pan Gierek obiecał każdej rodzinie własne mieszkanie i to staje się faktem, bo my, księża teraz też możemy mieszkać we własnych domach, z czego się bardzo cieszymy”. 

[22] Poufna notatka przekazana UdSW w Warszawie, bez daty i numeru, APO, PWRN, sygn. 1883, k. 6-8. 

[23] Notatka służbowa z rozmowy przeprowadzonej przez kierownika WdSW z ks. Adamiukiem, kanclerzem kurii, bez daty i numeru, tamże, k. 14-17. Podczas rozmowy na tematy bieżącej polityki światowej, ks. Adamiuk miał stwierdzić: „Żydów nigdy nie lubiłem i jeszcze przed wojną zwalczałem ich. Jednak uważam, że ostatnie pociągnięcia władz wobec Żydów – syjonistów mogą przynieść Polsce wielkie szkody. Syjonizm to wielka i wpływowa organizacja, kto wie, czy za śmierć kosmonautów w ZSRR nie odpowiadają syjoniści. Przecież posiadają na świecie monopol fizyków atomowych: Landau, Sternfeld i inni”.

[24] Pismo WdSW UW Opole do UdSW z 22 stycznia 1976 r. (Wz. 0-033/2/76), poufne, APO, UW w Opolu, WdSW 2026, sygn. 1028, k. 4-7. Bp Adamiuk podczas spotkania miał stwierdzić m. in.: iż biskupi polscy są przekonani, że kolejnym papieżem zostanie Polak, abp Rubin.

[25] Pismo WdSW UW Opole do UdSW z 25 kwietnia 1981 r. (Wz. 0243/8/81), poufne, APO, UW w Opolu, WdSW 2026, sygn. 1033, k. 21-23.

[26] Krzyże Kawalerskie Orderu Odrodzenia Polski – 14 wniosków, Złote Krzyże Zasługi – 33 wnioski, Srebrne Krzyże Zasługi – 3 wnioski, medale XXX – lecia Polski Ludowej – 6 wniosków, odznaka „Zasłużony Pracownik Służby Zdrowia” – 4 wnioski. Zob. Pismo WdSW UW Opole do UdSW z 15 maja 1974 r. (Wz. 90/3/74), APO, UW w Opolu, WdSW 2026, sygn. 1051, k. 7.  

[27] Wniosek odznaczeniowy dla ks. mgr Alfreda Rukszto (Medal XXX – lecia Polski Ludowej), bez daty i numeru, tamże, k. 10.

[28] Komunikat biskupów polskich z Jasnej Góry na dzień 3 maja 1975 r., uchwalony podczas 147 Konferencji Episkopatu Polski, zawiera wytyczną: „Oddani modlitwie o pokój w świątyniach, kapłani nie włączają się w żadne zebrania pozakościelne o charakterze politycznym”. Zob. Komunikaty Konferencji Episkopatu Polski 1945-2000, wstęp i oprac. J. Żaryn, Pallottinum 2006, s. 159. 

[29] Sprawozdanie z odznaczania duchownych i świeckich działaczy wyznaniowych w związku z XXX – leciem PRL, poufne, bez daty i numeru, APO, UW w Opolu, WdSW 2026, sygn. 1051, k. 32-39.

[30] Pismo UdSW do WdSW PWRN Opole z 31 marca 1959 r. (I-36/39/59), APO, PWRN, sygn. 1877, k. 7.

[31] Odpis pisma Kluczborskich Zakładów Przemysłu Terenowego do WdSW PWRN Opole z 18 lutego 1959 r. (TI-A-279/59), tamże, k. 11.  

[32] Pismo UdSW do WdSW PWRN Opole z 15 grudnia 1966 r. (BK-6040/29/66), poufne, APO, PWRN, sygn. 1869, k. 10.

[33] Wykaz nieruchomości sporządzony na żądanie UdSW 8 marca 1967 r. (Wz. 031/2/67), poufne, tamże, k. 10-11.

[34] Pismo rzymskokatolickiej parafii św. Andrzeja w Ujeździe Śląskim do bpa Franciszka Jopa, ordynariusza opolskiego z 13 kwietnia 1971 r., bez numeru, APO, PWRN, sygn. 1877, k. 7. 

[35] Notatka służbowa WdSW PWRN Opole z 17 kwietnia 1971 r., bez numeru, tamże, k. 4-5.  

[36] Dz. U. 1971 nr 16 poz. 156.

[37] A. Dudek, R. Gryz, Komuniści i Kościół w Polsce…,s. 290. 

[38] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 19 lutego 1972 r. (Wz. 0-033/8/72), APO, PWRN, sygn. 1870, k. 20-26. 

[39] Tamże.

[40] Zob. Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 13 maja 1972 r. (Wz. 0-033/24/72), APO, PWRN, sygn. 1870, k. 33-34. 

[41] Notatka służbowa z 2 kwietnia 1983 r. sporządzona z odbytych obrad – spotkania zespołów przygotowujących wizytę Papieża Jana Pawła II na Górze św. Anny w dniu 21 czerwca 1983 r., bez numeru, APO, UW w Opolu, WdSW 2026, sygn. 1056, k. 7. 

[42] Pismo WdSW UW Opole do UdSW z 18 lipca 1983 r. (Wz. 0243/19/83), tamże, k. 34-38.  

[43] Pismo WdSW PWRN w Opolu do UdSW z 15 lutego 1963 r. (Wz. 92/1/63), APO, PWRN Opole, sygn. 1896, k. 2; Wykazy placówek zakonnych na terenie województwa opolskiego, tamże, k. 11 i 12.

[44] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 28 listopada 1963 r. (Wz. 92/6/63), tamże, k. 21-23. 

[45] „Działalność oo. Dominikanów w Prudniku jest sprzeczna z przepisami państwowymi. Biorąc pod uwagę, że zakon oo. Dominikanów działa wbrew zakazowi władz, prowadzi ożywioną działalność sprzeczną z przepisami państwowymi nie podporządkowując się żadnemu z nich, wnosimy o wydanie decyzji w celu rozwiązania domu zakonnego oo. Dominikanów w Prudniku”. Tamże.  

[46] Pismo Kuratorium Okręgu Szkolnego Opolskiego do WdSW PWRN Opole z 7 lutego 1964 r. (O. VII Org – pf/3/64), APO, PWRN Opole, sygn. 1897, k. 2.

[47] Największe nadmetraże stwierdzono w domu pielgrzyma na Górze św. Anny (2500 m2), parafii oo. Franciszkanów w Nysie (1428 m2), parafii oo. Franciszkanów konwentualnych w Głogówku (1545 m2) i parafii oo. Werbistów w Kowalowicach (972 m2). Propozycja WdSW PWRN Opole z 19 lutego 1964 r. w zakresie zmniejszenia nadwyżek metrażowych w domach zakonnych w 1964 r., tamże, k. 4-9. 

[48] Władze wyznaniowe zdawały sobie sprawę z trudności w zagospodarowywaniu obiektów pozakonnych, rzekomo „niezbędnych” władzom lokalnym: „Chodzi bowiem nie tylko o przejęcie, lecz o niezwłoczne wykorzystanie obiektów […] oraz niedopuszczenie do wielomiesięcznych przestojów i rujnacji pustych i niewykorzystanych obiektów mieszkalnych, kompromitujących w oczach społeczeństwa gospodarkę władz państwowych, dającą powody do krytyki ich postępowania oraz podważającą słuszność podjętych decyzji”. Pismo UdSW do PWRN Opole z 2 grudnia 1963 r. (IV. OM/48/63), tamże, k. 3.   

[49] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 14 lipca 1965 r. (Wz. 92/2/65), tamże, k. 3.

[50] Tamże.

[51] Pismo UdSW do wydziałów ds. wyznań powiatowych i miejskich rad narodowych z 24 marca 1967 r. (Z/M/M/3/67), APO, PWRN Opole, sygn. 1899, k. 8-9.

[52] Plan pracy WdSW PWRN Opole na 1968 r. w zakresie zakonów męskich z 12 grudnia 1967 r. tamże, k. 13-14. 

[53] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 12 października 1959 r. (Wz. 93/1/59), APO, PWRN Opole, sygn. 1906, k. 1-2.

[54] Ocena działalności Stowarzyszenia PAX na terenie województwa opolskiego z 14 grudnia 1965 r., bez numeru, APO, PWRN Opole, sygn. 1910, k. 6-7.

[55] Sprawozdanie z inspekcji przeprowadzonej w Domu Specjalnym dla Dorosłych „Caritas” w Nysie z 3 grudnia 1968 r. APO, PWRN Opole, sygn. 1913, k. 5; Sprawozdanie z działalności oddziału redakcji Tygodnika Ilustrowanego „Za i Przeciw” w Opolu za rok 1968 z 2 stycznia 1969 r. (Wz. 93/3/69, tamże, k. 16; Informacja o działalności wojewódzkiego oddziału Stowarzyszenia PAW w Opolu w 1968 r., bez daty, (Wz. 93/4/69), tamże, k. 20; Protokół z zebrania zarządu oddziału wojewódzkiego „Caritas” w Opolu, które odbyło się dnia 5 grudnia 1973 r. w Domu Pomocy Społecznej „Caritas” w Raciborzu (Wz. 9-93/3/74), APO, UW Opole, WdSW 2026, sygn. 1049, k. 5-11.   

[56] Informacja na temat zborów Zjednoczonego Kościoła Ewangelicznego na terenie województwa opolskiego z 28 października 1968 r., bez numeru, APO, PWRN Opole, sygn. 1890, k. 6-12.

[57] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 5 grudnia 1960 r. (Wz. 91/3/68), poufne, tamże, k. 14-16.

[58] Pismo Zarządu Centralnego Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Warszawie do WdSW PWRN w Opolu z 11 lutego 1969 r., APO, PWRN Opole, sygn. 1891, k. 2. 

[59] Wykaz zborów i grup oraz duchownych Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego na dzień 31 grudnia 1968 r. znajdujących się na terenie województwa opolskiego, bez numeru, tamże, k. 3.

[60] Pismo WdSW PWRN Opole do UdSW z 23 lutego 1971 r. (Wz. 9-91/1/71), APO, PWRN Opole, sygn. 1893, k. 5.

[61] Pismo WdSW Opole do UdSW z 14 grudnia 1970 r. (Wz. 91/4/70), poufne, tamże, k. 12-35.

[62] Pismo UdSW do WdSW PWRN Opole z 3 kwietnia 1971 r. (NK-803/6/1/71), poufne, tamże, k. 11-12.

[63] Pismo Juliana Szyszki do WdSW PWRN Opole z 24 lutego 1973 r., bez numeru, APO, WdSW PWRN Opole, sygn. 1895, k. 6.

[64] Cytowany dokument stanowił załącznik do uchwały Rady Ministrów z dnia 27 maja 1950 r. w sprawie tymczasowego statutu Urzędu do Spraw Wyznań (MP nr A-78, poz. 905). Zob. H. Misztal, A. Mezglewski, Zakres kompetencji, styl działania i cele UdSW…, s. 38.

[65] Tamże.

[66] Tamże, s. 69.

Zwykły człek. 

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Kultura