Marcin Tyc Marcin Tyc
405
BLOG

Statystyk Ziemkiewicz, czyli jak tworzyć fake data.

Marcin Tyc Marcin Tyc Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Redaktor Ziemkiewicz popełnił na Twitterze taki oto wpis "Trudno wszakże nie zauważyć, że, statystycznie, chuliganiące i dokonujące rozbojów dzieci trafiają się częściej w sferach głoszących pogląd, że rodzicielski klaps to niedopuszczalna zbrodnia". 

image

Wpis został podany dalej przez ponad 150 osób, zdobył ponad 1000 polubień zatem zasięg dość spory - możliwe że ponad 100 tysięcy. Informacja poszła w świat. Jednak p. Ziemkiewicz nie zdaje sobie sprawy, że jego nieodpowiedzialne wpisy tworzą fałszywe dane i są zwyczajnie manipulacją. Nie ma żadnych statystyk które potwierdzają słowa Ziemkiewicza. Mało tego nikt nie prowadził i nie prowadzi badań w kierunku stworzenia takiego modelu statystycznego. Jako że poniekąd zawodowo zajmuję się statystykami, sprawdziłem, popytałem i za każdym razem odpowiedz była identyczna "nie ma takich statystyk" lub "nikt nie prowadzi takich badań".

image

 

Postanowiłem zapytać bohatera tego wpisu o źródło tych statystyk żeby jakkolwiek zweryfikować jego wpis. Niestety do chwili obecnej p. Ziemkiewicz nie raczył ustosunkować się do mojego zapytania. Trudno. Może dlatego że jest weekend, a pytanie zadałem w piątek wieczorem? Możliwe - statystycznie. 


Źródło: Twitter 

Marcin Tyc
O mnie Marcin Tyc

Absolwent Administracji Europejskiej. W przeszłości praca w roli statystyka w UEFA oraz w Przeglądzie Sportowym i Onet.pl. Polskie Towarzystwo Statystyczne I Historia Bez Cenzury. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura