marek.w marek.w
1822
BLOG

Gigafactory Berlin wreszcie ruszyła !

marek.w marek.w Innowacje Obserwuj temat Obserwuj notkę 34

Kolejny wielki sukces Elona Muska ! Dosyć kiepski pomysł z wejściem na niemiecki rynek z kolejną Gigafactory, dosłownie na podwórku wielce wpływowych niemieckich koncernów motoryzacyjnych przyniósł mu masę oczywistych kłopotów. Jak pisałem, od początku spotkał się z kontrą niemieckiej biurokracji, ekoaktywistów oraz  konkurencji, wściekłej za rzuconą rękawicę.

Prace zaczęły się 2 lata temu i budowa miała być zakończona latem 21 r., jednak opór Niemców oraz Covid 19 przyniosły 8-miesięczne opóźnienie. Na dokładkę Musk w trakcie budowy dorzucił do fabryki samochodów jeszcze wytwórnię akumulatorów, jak to u niego, największą w Europie. Nic dziwnego, że "Zieloni" rzucili się na niego hurmem, szczególnie mi zaimponował jeden gość, który żądał zawieszenia budowy na 2 lata, aby odłowić mieszkające tam węże ( których zresztą nikt nie widział). W zażartej walce Musk w końcu wygrał i dn. 22.03.2021 r. Gigafactory 4 pod Berlinem oficjalnie ruszyła !

Zakład docelowo będzie produkował ok. 500 tys. samochodów osobowych typu Tesla Y,  a później także nowy tańszy model Tesla 2 oraz 50 GWh najnowocześniejszych akumulatorów typu 4680, przy czym planowane jest szybkie podwojenie tej liczby. Będzie to jednak zależało od rozwiązania gospodarki wodno-ściekowej, dosyć trudnej w przypadku akumulatorów. W GF 4 ma pracować w sumie 12 tys. pracowników, część z nich to Polacy, dojeżdżający do pracy zza pobliskiej granicy. Osobno powstaje biuro badawczo-rozwojowe zajmujące się unowocześnianiem samochodów elektrycznych i akumulatorów oraz technik ich produkcji.

Na inaugurację przybył sam Elon Musk oraz kanclerz Scholz, pierwsze 30 szt Tesli Y zostało przekazane klientom. Jest to odmiana Y Performance kosztująca 70 tys. $ o zasięgu ok. 500 km. Nie jest to tani wóz, niemniej kolejka oczekujących sięga wielu miesięcy, ponieważ dotychczasowe skromne dostawy Tesli Y z Szanghaju tylko pobudziły apetyt Europejczyków. Jedynym poważnym rywalem w Niemczech jest obecnie VW, który ma 25 % udziału w rynku "elektryków", ale po wejściu GF 4 do gry szybko to się zmieni. Nowa fabryka VW akumulatorów wejdzie do produkcji w 23 r. zaś wielki zakład samochodów za 2 mld Euro dopiero w 26 r., co jest zdecydowanie  za późno.

W najbliższym czasie wystartuje kolejna GF w Austin w Teksasie  z jeszcze większą produkcją, w tym Tesle Y, Cybertrucka oraz ciężarówką Semi, od dawna oczekiwane przez zniecierpliwionych klientów. GF w Teksasie ma być największym zakładem produkcyjnym w Ameryce w branży motoryzacyjnej. Jego produkcja roczna również ma bić rekordy, w co znając impet Muska łatwo uwierzyć. Następne Gigafactory mają powstać znów w Szanghaju ( będą tam więc dwa ogromne zakłady) oraz w Anglii. Budowa zakładu w Indiach na razie czeka na zezwolenie, którego skorumpowane władze nie chcą dać bez potężnej łapówki, co znowu Musk potraktował jako osobistą zniewagę. Zobaczymy, kto tam wygra i kiedy.

Uważni czytelnicy pewnie pamiętają, jak to parę lat temu Tesla znajdowała się na krawędzi bankructwa i wielu macherów giełdowych grało na upadek firmy. Obecnie, po dołożeniu do interesu ponad 40 mld $ przestali się upierać, zaś Tesla jest więcej warta na giełdzie, niż kilku następnych producentów światowych razem wziętych. Według wiarygodnych prognoz firma będzie zwiększała produkcję roczną przez wiele kolejnych lat w tempie co najmniej 50 % rocznie, gdy praktycznie wszyscy producenci samochodów spalinowych odnotowują szybkie spadki popytu no i oczywiście przychodów.

Temat jest oczywiście o wiele obszerniejszy, w końcu  to największa od 120 lat rewolucja w transporcie lądowym,  dlatego jeszcze nieraz poświecę mu  czas na swoim blogu. Natomiast aktualnie odczuwam prawdziwą frajdę, że moje prognozy rozwoju Tesli oraz samego Elona Muska tak sie dokładnie sprawdziły. A przecież ilu zaciekłych przeciwników wyśmiewało w komentarzach moją "naiwność" i wiarę w Hochsztaplera ! Proponuję więc tekst sprzed 3 lat, który dobrze pokazuje, ile się zmieniło od tego czasu ( choćby wtedy Musk miał 20 mld $, a obecnie ok. 200 !) Zapraszam -https://www.salon24.pl/u/marek-w/931569,elon-musk-geniusz-czy-najwiekszy-oszust

marek.w
O mnie marek.w

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie