maxoo maxoo
3843
BLOG

Znikający komunikat TAWS

maxoo maxoo Rozmaitości Obserwuj notkę 31

Dzisiaj (5.09.2011) Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego opublikowała dodatkowe materiały do raportu.
Wśród nich jest plik: Zalacznik nr 8 (odpis korespondencji pokladowej) zawierający min. stenogram rozmów w kabinie. Zawartość załącznika jest interesująca gdyż rejestrowane dźwięki rozpisano na poszczególne kanały rejestratora MARS-BM. Pozwala to na ocenę jakości rejestracji różnych rodzajów dźwięków na poszczególnych ścieżkach magnetofonu CVR. Czas zapisany w stenogramie to czas uniwersalny MARS-BM czyli czas ATM (GMT) + 3,5 sek.

Krótkie przypomnienie:
Rejestrator MARS-BM zapisuje dźwięki na 4 niezależnych kanałach (ścieżkach):
Kanał nr 1 to słuchawki i mikrofon pierwszego pilota wpięte w wewnętrzny system komunikacji głosowej Tupolewa.
Kanał nr 2 to słuchawki i mikrofon drugiego pilota również podłączone do wewnętrznego systemu komunikacji głosowej.
Kanał nr 3 to zestaw 3 mikrofonów podłączonych do wzmacniacza zbierających odgłosy w kabinie.
Mikrofony są umieszczone na pulpitach (na wysokości oczu) po jednym dla: dwóch pilotów oraz technika pokładowego. Mikrofon zbiorczy 2-go pilota znajduje się nad panelem urządzenia TAWS.
Kanał nr 4 to ścieżka zawierająca znaczniki czasu generowane przez zegar systemowy ITW-4 systemu rejestracji danych MSRP64.

Jak widać w tabeli pliku załącznika, komunikaty systemu TAWS są dobrze rejestrowane w słuchawkach pilotów (zapisane na kanałach nr 1 i 2) oraz w kabinie. Zapis komunikatów TAWS słyszanych w kokpicie oznaczono w tabeli słabo widoczną, szarą czcionką.

O godz. 6:40:54.0 (str 127 pliku PDF) w słuchawkach pilotów zaczyna rozbrzmiewać sygnał wysokości niebezpiecznej generowany przez GWPS (system ostrzegający o zbliżaniu do ziemi). W tle komunikaty TAWS-a i korespondencja radiowa z KL (Korsażem). Słychać odliczanie wysokości.

Od godz. 6:40:58.0 pojawia się łagodne buczenie trwające ponad 3,5 sek. (wg MAK-u trwało najwyżej 3 sekundy). Sygnał 400Hz prawdopodobnie generowany przez ABSU oznacza dosyć długie zrywanie przy użyciu wolantu kanałów poprzecznego i podłużnego. W tym samym mniej więcej czasie (6:40:58.5 czyli pół sekundy po początku sygnału ABSU) znika rejestracja komunikatów TAWS na 3-cim kanale. Można to wyjaśnić pojawieniem się głośnego i zagłuszającego dźwięku dzwonka sygnalizującego przelot nad markerem bliższej radiolatarni.

Godzina 6:41:00.5 to wiekie zaskoczenie. Jak widać tutaj końcowi sygnału markera nie towarzyszy powrót rejestracji w kabinie nieustających ostrzeżeń TAWS-a ! W tle pozostaje gasnący "Przerywany sygnał akust. (400 Hz)" który jak widać wyżej nie jest w stanie zagłuszyć słyszalności komunikatów TAWS w kabinie*.

*O godz. 6:40:58.0 mimo sygnału 400Hz i wypowiedzianego głośno "Dwadzieścia !" końcówka PULL UP jest dobrze słyszalna.

Podsumowanie:
Od końca sygnału markera przez 1,5 sekundy względnej ciszy w kokpicie (w tle stuknięcie zinterpretowane jako oderzenie w brzozę po nim 0,5 s ciszy) brak jest rejestracji w kabinie ostrzeżeń TAWS-a mimo iż ciągle rozbrzmiewały one w słuchawkach pilotów.

Dopiero potem (6:41:03.0) pojawiają się trzaski, zakłócenia i odgłosy niszczenia płatowca które tłumaczyłyby zanik słyszalności TAWS-a w kabinie.

Coś co Komisja uznała za "zmianę akustyki" z dużym prawdopodobieństwem można uznać za nieuprawnioną ingerencję w zapis 3 kanału rejestratora CVR.

Być może tło lekkiego "stuknięcia" zinterpretowanego jako uderzenie skrzydła o brzozę nie tyle zagłuszyło co nadpisało 2 ostrzeżenia TAWS-a. Zastanawiający jest też nagły i krótkotrwały powrót 400Hz sygnału ABSU po 2 sekundowej przerwie.


maxoo
O mnie maxoo

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości